AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Czarnecka , 2011-05-24
Bialystok

Ogólne, Program nauczania

Indywidualny program rewalidacyjno-wychowawczy

- n +

PROGRAM ZAJĘĆ
REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH

Anna K.
ur. ---------------------
na rok szkolny 2009/2010



1. Dane ucznia.
2. Funkcjonowanie ucznia.
3. Program nauczania na rok 2009/2010.


1. Dane ucznia.
Adres zamieszkania: ---------------------
Orzeczone porażenie mózgowe w stopniu głębokim.
Anna jest drugim młodszym dzieckiem w rodzinie. Atmosfera w domu jest przyjazna i sprzyja zajęciom dziecka. Sytuacja materialna jest dobra, dziecko jest zadbane i czyste. Dziewczynka porusza się po domu w specjalnym balkoniku lub przesuwając się po podłodze. Ma własny pokój, a w nim dużo pomocy dydaktycznych - piłki, materace, huśtawkę i zabawek wspomagających rozwój. Posiada także komputer z piosenkami i programami edukacyjnymi (bardzo lubi pracować przy nim).

2. Funkcjonowanie ucznia.
W wyniku obserwacji psychologicznej i wywiadu z rodzicami stwierdzono rozwój umysłowy w granicach głębokiego upośledzenia umysłowego. Wzrósł czas koncentracji uwagi zarówno na przedmiotach jak i na osobach. Nasiliło się wskazywanie palcem, np. na zabawki którymi jest aktualnie zainteresowana. Wodzi wzrokiem za przedmiotami, zaczęła naśladować proste czynności i reagować na polecenia ,,weź”, ,,daj”, ,,patrz”. Pojawiły się próby chodzenia z asekuracją dwóch osób( Anna zaczęła naśladować swoją siostrzenicę). Ręka prawa jest nadal wiodąca, lewa pełni funkcję wspomagającą. Reaguje na osoby i ujawnia wobec nich swoje preferencje. Jest wrażliwa na bodźce słuchowe: lubi słuchać piosenek nagranych na taśmę i śpiewanych przez nauczyciela. Obniżyła się niechęć do manipulowania w przedmiotach sypkich (kasza, groch, fasola i inne). Bardzo zżyta z mamą, pod jej nieobecność jest bardzo niespokojna. Porozumiewa się gestami i mimiką twarzy, wokalizuje proste dźwięki i sylaby.

3.Program nauczania na rok 2009/2010.



SFERA ROZWOJU CEL OGÓLNY CELE SZCZEGÓŁOWE SPOSOBY REALIZACJI
I.ROZWÓJ SPOŁECZNY -doskonalenie umiejętności współdziałania z drugą osobą,- doskonalenie umiejętności wyróżniania siebie z otoczenia,- doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów z drugą osobą -współdziałanie w prostych zabawach komunikacyjnych, - rozpoznawanie siebie i innych osób w lustrze, na fotografii lub filmie,- doskonalenie umiejętności naśladowania innych osób w prostych czynnościach: ,,wrzuć”, ,,daj”, ,,rzuć”, ,,patrz”. · ćwiczenia wzrokowe: wodzenie wzrokiem za przedmiotem (zabawka, piórko itd.),· reagowanie na polecenie ,, patrz” · reagowanie na łagodny i zdecydowany ton głosu,· ćwiczenia w sygnalizowaniu potrzeb (wskazywanie ulubionej zabawki, reagowanie na ulubioną piosenkę itd.),· ćwiczenia przed lustrem: dotykanie nazywanych części ciała i twarzy,· ćwiczenia w naśladowaniu: stukanie w bębenek, mieszanie łyżką w garnku, dotykanie zabawki, ruchy głową ,,nie-tak”,· podawanie nazywanych przedmiotów,· rzucanie do siebie piłki lub balonika
II.KOMUNIKACJA - doskonalenie umiejętności komunikowania się z otaczającym światem,- usprawnianie aparatu artykulacyjnego - rozumienie słowa ,,nie” i właściwe reagowanie na zakazy, - reagowanie na polecenia ,,daj mi..” (daj mi piłkę, misia, klocek itd.), - reagowanie na gest powitania (podanie ręki) i pożegnania (,,pa-pa"), - zachęcanie do wyrażania emocji poprzez wokalizację, próby naśladowania odgłosów z otoczenia, np. burczenie auta, odgłosy zwierząt, itp.- potrafi wskazać następujące kolory :żółty, biały, zielony, czerwony,- rozumie pojęcia ; mały- duży · zabawy poprzedzone poleceniem ,,daj”, ,,pokaż”,· używanie odpowiednich gestów przy powitaniu i pożegnaniu,· zachęcanie do powtarzania prostych sylab, dźwięków w piosenkach lub po nauczycielu,· masaż twarzy wg C. Moralesa i usprawnianie warg,· zabawy w ,,tak” i ,,nie”,· rozpoczynanie zajęć elementami ,,Porannego kręgu wg pór roku”, zabawy kolorowymi chustami, przedmiotami związanymi z daną porą roku,· segregowanie przedmiotów wg wielkości
III.SAMODZIELNOŚĆ - uczestniczenie w obsługiwaniu siebie:- wykazywanie aktywności podczas złożonych czynności (ubieranie, jedzenie, toaleta itd.). - sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych gestem i mimiką, -współdziałanie z drugą osobą podczas jedzenia, mycia, ubierania się itp. · załatwianie potrzeb fizjologicznych na sedesie, · czynności toaletowe( kierowanie rąk pod strumień wody- podtrzymywanie rąk dziecka),· ćwiczenia w odszukiwaniu części własnej garderoby ( zabawy związane z rozbieraniem się i ubieraniem),· ćwiczenia w trzymaniu łyżki w dłoni (mieszanie z garnku z fasolą, kisielem itp.),· ćwiczenia w trzymaniu kubka w jednej ręce i w obydwu
IV.MOTORYKADUŻA - doskonalenie umiejętności poruszania ciałem i świadomości własnej obecności w przestrzeni. - kształtowanie umiejętności własnego ciała,- ćwiczenia przygotowujące do raczkowania przy użyciu rąk i kolan, - -- - ćwiczenie zmysłu równowagi · elementy RR V. Sherbourne (turlanie, podrzucanie, huśtanie itp.),· Programy Aktywności M. Ch. Knill( I, II i wprowadzanie do III- raczkowanie),· ćwiczenia równoważne ( wałek, piłka, materac),· elementy metod Bobath, Voyty, kinezyterapii psychoruch.,· ćwiczenia wyrabiające odruch podporu w kończynach górnych,· stymulacja dotykowa ciała różnymi fakturami,· ćwiczenia w leżeniu przodem, tyłem, w klęku podpartym(przygot. do raczkowania).
V.MOTORYKAMAŁA - kształtowanie umiejętności manipulacyjnych - kształtowanie umiejętności chwytu szczypcowego (przeciwstawienie zgiętego palca wskazującego kciukowi),- ćwiczenia w dłuższym przytrzymywaniu przedmiotu w dłoni,- ćwiczenia w przekładaniu przedmiotu z jednej dłoni do drugiej. · masaż dłoni różnymi fakturami (miękkie, gładkie, szorstkie, puszyste),· manipulowanie w przedmiotach sypkich (produkty spożywcze: kasza, groch, ryż),· zabawy z wodą (wyławianie drobnych przedmiotów),· lepienie w plastelinie, ciastolinie,· zabawy paluszkowe,· proste sortowanie drobnych przedmiotów,· przesuwanie korali na drucie powyginanym w różne kształty,· malowanie palcami,· formowanie kul z gazety i folii aluminiowej,· rozwijanie dużych przedmiotów zawiniętych w folię aluminiową,· ćwiczenia w nawlekaniu dużych korali na drut z podstawką,· granie na cymbałkach, bębenku pałeczką i palcami,· ćwiczenia w przekładaniu klocka (piłki) z jednej ręki do drugiej,· ćwiczenia w wypuszczaniu przedmiotu z dłoni na polecenie nauczyciela.
VI.FUNKCJE POZNAWCZE - wspomaganie rozwoju spostrzegania, - kształtowanie orientacji w najbliższym otoczeniu - rozwijanie orientacji w najbliższym otoczeniu,- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.- wielozmysłowe poznawanie świata. · w zabawie ,,ence-pence” odszukiwanie przedmiotu ukrytego w dłoni,· odszukiwanie przedmiotu wydającego dźwięk (budzik, pozytywka, zabawka grająca),· ćwiczenia w rozróżnianiu dźwięków wydawanych przez przedmioty (bębenek, cymbałki, klocek),· szukanie klocka lub piłeczki ukrytego na oczach dziecka pod jednym z dwu kubków,· zakładanie i zdejmowanie kółek na palik,· budowanie prostych wież z klocków wtyczkowych i drewnianych (3 elementy),· wrzucanie piłek do dmuchanego basenu lub do innego celu, · wkładanie klocków o różnych kształtach w odpowiednie otwory (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, gwiazda,· ćwiczenia w rozpoznawaniu odgłosów zwierząt (kot, pies, krowa, kura) na podstawie odgłosu i ilustracji,· ćwiczenia w rozpoznawaniu koła i kwadratu spośród innych figur (odrysowyw., wyklejanie konturów, zamalowyw.),· ćwiczenia w dobieraniu zabawek do ilustracji,· ćwiczenia z owocami (jabłko, gruszka) i warzywami (marchew, ziemniak, ogórek)- zachęcanie do smakowania, dobieranie ilustracji przedst. wybrane okazy),· ćwiczenia w rozumieniu pojęć ,,twardy- miękki”, ,,maly – duży”,· ćwiczenia w rozpoznawaniu przedmiotów w kolorze w zależności od pory roku: jesień-żółty, zima-biały, wiosna- zielony, lato-czerwony.

Opracowanie : R. Czarnecka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2721


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.