Katalog Renata Chylińska, 2011-05-24 Gdańsk Religia, Konspekty Wolontariat - służba miłosierdziaTEMAT: Wolontariat – służba miłosierdzia CELE: - poznanie znaczenia słów; „wolontariat”, „wolontariusz” - uświadomienie różnorodności form pomocy innym - budzenie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych - zapoznanie z możliwościami i zasadami wolontariatu w SKC POMOCE DYDAKT.: - karty pracy - Pisma Święte - napis WOLONTARIAT - magnesy - ilustracje do przypowieści o Miłosiernym Samarytaninie - podręczniki PRZEBIEG: WPROWADZENIE 1. N po krótkim wprowadzeniu rozdaje kartki do pracy w parach. - Wyobraźcie sobie, że macie opracować fragment testu, przy pomocy którego można będzie sprawdzić u człowieka gotowość do bezinteresownej pomocy innym. Waszym zadaniem jest wypisanie w formie „a, b, c” różnych możliwości zachowania się w każdej z trzech podanych sytuacji. TEST sprawdzający GOTOWOŚĆ BEZINTERESOWNEJ POMOCY Dorota ma kłopoty z matematyką. Prosi kolegę, Rafała, o pomoc. Rafał w tej sytuacji ... (co robi?) a. ...................................................................................... b. ...................................................................................... c. ...................................................................................... Tomek widzi, że starsza pani z trudem dźwiga zakupy. Widząc to ... (co robi?) a. ...................................................................................... b. ...................................................................................... c. ...................................................................................... Jacek słyszy, że na terenie szkoły będzie organizowana akcja charytatywna na rzecz kolegi poszkodowanego w wyniku pożaru. Po usłyszeniu tej wiadomości ... (co robi?) a. ....................................................................................... b. ....................................................................................... c. ....................................................................................... Ewelina dowiaduje się, że jej koleżankę z klasy, Jagodę, spotykają przykrości ze strony dwóch innych koleżanek z powodu jej zaniedbanego wyglądu. Widząc płaczącą Jagodę, Ewelina ... (co robi?) a. ....................................................................................... b. ....................................................................................... c. ....................................................................................... 2. U prezentują wyniki swojej pracy czytając na forum. ROZWINIĘCIE 3. Rozmowa: - Na jakie dwa typy zachowań można by podzielić podane przez was przykłady? (obojętność i pomoc) N pisze na tablicy : POMAGANIE - - Jakie znacie inne słowa znaczące to samo lub mniej więcej to samo, tzw. wyrazy bliskoznaczne? (wspieranie, służenie, troszczenie się, opiekowanie się, okazywanie miłosierdzia, itp.) Wyrazy te są zapisywane na tablicy. - Czy wiecie, od jakiego innego słowa pochodzi słowo „miłosierdzie”? („osierdzie” czyli serce; kochające serce) 4. Wprowadzenie pojęcia „wolontariat”: - Istnieje jeszcze inne słowo, które oznacza pomaganie. Niektórzy pewnie się już z nim zetknęli. Jest to słowo „wolontariat”. N przyczepia do tablicy napis. - Z jakim innym słowem się wam to kojarzy? („wola”) - Wolontariat to chęć, wola pomagania innym, okazywanie innym miłosierdzia. N pisze to na tabl. jako definicję. - Jak nazwiemy kogoś zaangażowanego w wolontariat?(wolontariusz) - Czy wolontariusza można nazwać „sługą miłosierdzia”? U piszą temat, a pod tematem dotychczasowe notatki z tablicy. 5. Nawiązanie do przypowieści o Miłosiernym Samarytaninie: U otwierają Łk 10, 29-37. Analiza: - Zastanowimy się teraz, na czym polega miłosierdzie, analizując krok po kroku zachowanie Samarytanina - Przede wszystkim: Żyd i Samarytanin byli ówcześnie poważnymi wrogami. Dlaczego? (Samarytanin był dla Żyda zdrajcą, sprawcą rozłamu w wierze; Samarytanie wybudowali Bogu drugą świątynię, zamiast oddawać Mu cześć w świątyni jerozolimskiej, wybudowanej ok. X w. przed Chr. za Salomona) - Ale to właśnie Samarytanin okazał miłosierdzie. Co zrobił najpierw? (ZOBACZYŁ; zauważył, że coś jest nie tak; miłosierdzie to wrażliwy wzrok, to uważne oczy) N w trakcie rozmowy umieszcza na tablicy ilustracje przedstawiające serce z dorysowanymi częściami ciała oraz przedmiotami związanymi z czynieniem miłosierdzia. - Co następnie zrobił Samarytanin? (PODSZEDŁ; miłosierdzie to zbliżenie się do potrzebującego- nogi) - Co dalej uczynił? (OPATRZYŁ jego rany- ręce) - Co uczynił później? (POŚWIĘCIŁ MU CZAS, zaopiekował się nim ) - Czas miał jednak ograniczony, był przecież w podróży, miał coś do załatwienia, jak więc postąpił dalej? (OPŁACIŁ jego dalszą opiekę, POWIERZAJĄC go w ręce drugiego człowieka; poświęcił przy tym jakąś część tego co miał z dóbr materialnych) - Widzimy więc, że miłosierdzie to coś bardzo konkretnego, a jednocześnie prostego, do czego wszyscy jesteśmy zdolni. I ważna uwaga: RAZEM możemy zrobić więcej niż w pojedynkę. - Czy Miłosiernego Samarytanina można uznać za wzór wolontariusza? - Każdy z nas jest wezwany do tego, żeby okazywać innym miłosierdzie; wzywa nas do tego Bóg, który sam jest wobec nas miłosierny 6. Szkolny wolontariat – SKC § Istnieje i działa w naszej szkole organizacja uczniów, których łączy chęć wspólnego pomagania innym, chęć wolontariatu; wiecie co to za organizacja? (Szkolne Koło Caritas) N omawia zasady działania SKC. ZAKOŃCZENIE Praca domowa: W jaki sposób mógłbym i chciał pomagać innym ludziom? (moje możliwości i zdolności) Wyświetleń: 1383
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |