Katalog

Renata Chylińska, 2011-05-24
Gdańsk

Religia, Konspekty

Wolontariat - służba miłosierdzia

- n +

TEMAT: Wolontariat – służba miłosierdzia

CELE: - poznanie znaczenia słów; „wolontariat”, „wolontariusz”
- uświadomienie różnorodności form pomocy innym
- budzenie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
- zapoznanie z możliwościami i zasadami wolontariatu w SKC

POMOCE DYDAKT.: - karty pracy
- Pisma Święte
- napis WOLONTARIAT
- magnesy
- ilustracje do przypowieści o Miłosiernym
Samarytaninie
- podręczniki


PRZEBIEG:


WPROWADZENIE

1. N po krótkim wprowadzeniu rozdaje kartki do pracy w parach.
- Wyobraźcie sobie, że macie opracować fragment testu, przy pomocy którego można będzie sprawdzić u człowieka gotowość do bezinteresownej pomocy innym. Waszym zadaniem jest wypisanie w formie „a, b, c” różnych możliwości zachowania się w każdej z trzech podanych sytuacji.

TEST sprawdzający GOTOWOŚĆ BEZINTERESOWNEJ POMOCY

Dorota ma kłopoty z matematyką. Prosi kolegę, Rafała, o pomoc. Rafał w tej sytuacji ... (co robi?)
a. ......................................................................................
b. ......................................................................................
c. ......................................................................................

Tomek widzi, że starsza pani z trudem dźwiga zakupy. Widząc to ... (co robi?)
a. ......................................................................................
b. ......................................................................................
c. ......................................................................................

Jacek słyszy, że na terenie szkoły będzie organizowana akcja charytatywna na rzecz kolegi poszkodowanego w wyniku pożaru. Po usłyszeniu tej wiadomości ... (co robi?)
a. .......................................................................................
b. .......................................................................................
c. .......................................................................................

Ewelina dowiaduje się, że jej koleżankę z klasy, Jagodę, spotykają przykrości ze strony dwóch innych koleżanek z powodu jej zaniedbanego wyglądu. Widząc płaczącą Jagodę, Ewelina ... (co robi?)
a. .......................................................................................
b. .......................................................................................
c. .......................................................................................

2. U prezentują wyniki swojej pracy czytając na forum.




ROZWINIĘCIE

3. Rozmowa:
- Na jakie dwa typy zachowań można by podzielić podane przez was przykłady? (obojętność i pomoc)
N pisze na tablicy : POMAGANIE -
- Jakie znacie inne słowa znaczące to samo lub mniej więcej to samo, tzw. wyrazy bliskoznaczne? (wspieranie, służenie, troszczenie się, opiekowanie się, okazywanie miłosierdzia, itp.)
Wyrazy te są zapisywane na tablicy.
- Czy wiecie, od jakiego innego słowa pochodzi słowo „miłosierdzie”? („osierdzie” czyli serce; kochające serce)
4. Wprowadzenie pojęcia „wolontariat”:
- Istnieje jeszcze inne słowo, które oznacza pomaganie. Niektórzy pewnie się już z nim zetknęli. Jest to słowo „wolontariat”.
N przyczepia do tablicy napis.
- Z jakim innym słowem się wam to kojarzy? („wola”)
- Wolontariat to chęć, wola pomagania innym, okazywanie innym miłosierdzia.
N pisze to na tabl. jako definicję.
- Jak nazwiemy kogoś zaangażowanego w wolontariat?(wolontariusz)
- Czy wolontariusza można nazwać „sługą miłosierdzia”?
U piszą temat, a pod tematem dotychczasowe notatki z tablicy.
5. Nawiązanie do przypowieści o Miłosiernym Samarytaninie:
U otwierają Łk 10, 29-37.
Analiza:
- Zastanowimy się teraz, na czym polega miłosierdzie, analizując krok po kroku zachowanie Samarytanina
- Przede wszystkim: Żyd i Samarytanin byli ówcześnie poważnymi wrogami. Dlaczego? (Samarytanin był dla Żyda zdrajcą, sprawcą rozłamu w wierze; Samarytanie wybudowali Bogu drugą świątynię, zamiast oddawać Mu cześć w świątyni jerozolimskiej, wybudowanej ok. X w. przed Chr. za Salomona)
- Ale to właśnie Samarytanin okazał miłosierdzie. Co zrobił najpierw? (ZOBACZYŁ; zauważył, że coś jest nie tak; miłosierdzie to wrażliwy wzrok, to uważne oczy)
N w trakcie rozmowy umieszcza na tablicy ilustracje przedstawiające serce z dorysowanymi częściami ciała oraz przedmiotami związanymi z czynieniem miłosierdzia.
- Co następnie zrobił Samarytanin? (PODSZEDŁ; miłosierdzie to zbliżenie się do potrzebującego- nogi)
- Co dalej uczynił? (OPATRZYŁ jego rany- ręce)
- Co uczynił później? (POŚWIĘCIŁ MU CZAS, zaopiekował się nim )
- Czas miał jednak ograniczony, był przecież w podróży, miał coś do załatwienia, jak więc postąpił dalej? (OPŁACIŁ jego dalszą opiekę, POWIERZAJĄC go w ręce drugiego człowieka; poświęcił przy tym jakąś część tego co miał z dóbr materialnych)
- Widzimy więc, że miłosierdzie to coś bardzo konkretnego, a jednocześnie prostego, do czego wszyscy jesteśmy zdolni. I ważna uwaga: RAZEM możemy zrobić więcej niż w pojedynkę.
- Czy Miłosiernego Samarytanina można uznać za wzór wolontariusza?
- Każdy z nas jest wezwany do tego, żeby okazywać innym miłosierdzie; wzywa nas do tego Bóg, który sam jest wobec nas miłosierny

6. Szkolny wolontariat – SKC
§ Istnieje i działa w naszej szkole organizacja uczniów, których łączy chęć wspólnego pomagania innym, chęć wolontariatu; wiecie co to za organizacja? (Szkolne Koło Caritas)
N omawia zasady działania SKC.


ZAKOŃCZENIE


Praca domowa: W jaki sposób mógłbym i chciał pomagać innym ludziom? (moje możliwości i zdolności)
Wyświetleń: 1383


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.