Katalog

Joanna Czerniowska, 2011-05-24
Toruń

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zabaw integracyjnych dla rodziców i dzieci pt. "Bajki z leśnej chatki"

- n +

Scenariusz
ZABAW INTEGRACYJNYCH DLA RODZICÓW I DZIECI

Temat: „Bajki z leśnej chatki”
Gr. dzieci: 5 – latki „Jeżyki”
Cel główny zajęcia:
Zintegrowanie grupy, umożliwiające wszystkim jej uczestnikom wspólną zabawę, bez podziału na bawiących i obserwatorów.
Cele szczegółowe:
- utrwalenie wiadomości na temat baśni i bajek,
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
- odkrywanie radości ze wspólnej zabawy.

Metody:
- aktywizujące aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss,
- problemowe: do rozwiązywania problemów,
- integrujące grupę przez działanie (spontaniczne – kreatywna współpraca), pedagogika zabawy.

Środki dydaktyczne: kaseta z utworami do aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss ,ilustracje przedstawiające bajki: „Trzy świnki”, „Czerwony Kapturek”, puzzle do wykonania (przedstawiające Czerwonego Kapturka), zestaw, przyrządów sportowych, kolorowe krążki, arkusze bloku rysunkowego A3, kleje, nożyczki, pastele.
Forma pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Czas trwania: 60 minut
Przebieg:
Rozpoczęcie:
1. Powitanie dzieci i rodziców, podanie celu spotkania, zaproszenie do wspólnej zabawy.
2. Wspólny śpiew dzieci z rodzicami piosenki „Witam was” (z materiałów PSP i A Klanza).

Rozwinięcie:
1. Przeniesienie się do Krainy Bajek przez „Czarowanie” – zabawa integracyjna (z materiałów PSP i A Klanza).
2. Wysłuchanie wiersza pt. „Bajka zgadywanka” M. Brykczyńskiego – podanie przez dzieci i rodziców tytułów bajek ukrytych w utworze.
„Bajka zgadywanka”
Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
tam gdzie świat, jest odwrócony,
Dla Alicji małą chatkę zbudowali
Krzyś z Puchatkiem.
A w tej chatce, na makatce
Baba jaga siedzi w klatce.
Marząc we śnie, że za chwilkę
Śnieżkę zje do spółki z wilkiem.
Chociaż Śnieżka wielka śmieszka
Z babcią w innej bajce mieszka – za
górami, za lasami, gdzie smok tańczy z rycerzami.
A przy norce swej w ogródku
Siedzi siedem krasnoludków.
Każdy paląc długą falkę
opowiada inną bajkę.
I z tych bajek dobra wróżka
Plecie wierszyk dla Kopciuszka,
A gdy jej zabraknie wątku,
To zaczyna od początku…
Wszystko plecie się bezładnie,
Jak rozwikłać to, kto zgadnie?

3. Układanie ilustracji przedstawiających treść bajek („Czerwony Kapturek”, „Trzy świnki”) w odpowiedniej kolejności– praca w zespołach.
4. Tor z przeszkodami z koszykiem pełnym smakołyków (asekuracja rodziców):
• przechodzenie pomiędzy zaroślami (przejście pomiędzy szczebelkami drabiny),
• ominięcie trzema skokami obunóż kamieni (krążków),
• przejście po równoważni.
5. Wykonanie przez dzieci puzzli (z Czerwonym Kapturkiem) - wycinanie, układanie, przyklejanie, dorysowanie pastelami lasu, wykonanie przez rodzica etykietki z imieniem i nazwiskiem wykonawcy.
6. Pokaz wykonanych prac – nagradzanie brawami.
Zakończenie:
7. Taniec integracyjny Bravado - spacer rodziców po krainie bajek
8. Zapowiedź dalszej pracy – czytanie dzieciom bajek z różnych stron świata (zachęcenie rodziców o przyjście do przedszkola w tym celu).
9. Pożegnanie uczestników zabawy.
Literatura:
• M. Brykczyński, Bajka – zgadywanka W: „Pentliczek” 1995 /19.
• Zagadki dla najmłodszych. Wyboru dokonała, J. Stec, Kielce, Oficyna Wydawnicza i Fonograficzna 1992R.
Opracowała: Joanna Czerniowska

Wyświetleń: 3209


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.