Katalog Dorota Wojciechowska-Jabłóńska, 2011-05-22 Witonia Język polski, Konspekty Scenariusz lekcji do lektury "Krzyżacy"SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY I GIMNAZJUM NA PODSTAWIE LEKTURY HENRYKA SIENKIEWICZA KRZYŻACY Data: 30 X 2008r. Klasa: Ia Liczba jednostek lekcyjnych: 1 godz. (1. lekcja cyklu) Nauczyciel prowadzący: Dorota Wojciechowska Temat: Pierwsze spotkanie z lekturą — Krzyżacy Henryka Sienkiewicza. I. Cele ogólne: - wprowadzenie do lektury, - omówienie świata przedstawionego w powieści. II. Cele operacyjne szczegółowe: - w zakresie wiedzy: uczeń: – zna najważniejsze fakty z życia i twórczości Henryka Sienkiewicza, – rozumie pojęcia z zakresu analizy dzieła literackiego, – zna treść Krzyżaków; - w zakresie umiejętności: uczeń: – potrafi przekazać zdobyte wiadomości z biografii pisarza, – operuje poprawnie pojęciami: świat przedstawiony, akcja, fabuła, wątek, bohater główny, drugoplanowy, epizodyczny, – wyszukuje i wskazuje sprawnie elementy świata przedstawionego w powieści, – ilustruje, uzasadnia swoje wypowiedzi, odwołując się do treści lektury, – zaznacza poprawnie daty na osi czasu; - w zakresie postaw: uczeń: – aktywnie uczestniczy w lekcji, – koncentruje uwagę podczas omawiania zagadnień. III. Środki dydaktyczne: - portret Henryka Sienkiewicza, - oś czasu, - tekst powieści Krzyżacy. IV. Metody pracy: - wykład, - pogadanka, - heureza, - praca z tekstem. V. Formy pracy: - zbiorowa, - jednostkowa. VI. Przebieg lekcji: 1. Część wstępna: a) powitanie uczniów, b) sprawdzenie obecności, c) przedstawienie i zapisanie tematu lekcji, d) omówienie celów lekcji. 2. Część właściwa: a) ustna prezentacja przygotowanych przez uczniów informacji nt. życia i twórczości Henryka Sienkiewicza (w razie konieczności — uzupełnienie biogramu pisarza przez nauczyciela), zaznaczenie wybranych dat na osi czasu, b) wprowadzenie przez nauczyciela bądź utrwalenie pojęć związanych z analizą dzieła literackiego, omówienie elementów świata przedstawionego w powieści Krzyżacy—wypełnienie przez uczniów następujących poleceń: – wskazanie czasu (z zaznaczeniem na osi) oraz miejsca akcji, – pogrupowanie bohaterów na głównych, drugoplanowych i epizodycznych, – wskazanie zdarzeń należących do fabuły i akcji, – określenie wątków głównych i pobocznych, c) sukcesywne sporządzanie notatki podanej przez nauczyciela w zeszytach. 3. Część końcowa: a) podsumowanie wiadomości, b) polecenie pracy domowej (ułożenie krzyżówki), c) podziękowanie za uwagę na lekcji. VII. Bibliografia: - H. Sienkiewicz, Krzyżacy, Warszawa 1983. Wyświetleń: 3838
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |