![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Sylwia Szczeblewska, 2011-05-22 Głogów Wychowanie fizyczne, WSO Przedmiotowy System Oceniania - wychowanie fizyczne.PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Wychowanie fizyczne kl. IV-VI Szkoła Podstawowa nr 10 w Głogowie Cele oceniania 1. Informowanie o poziomie sprawności ruchowej ucznia, o postępach w motoryce i umiejętnościach ruchowych ucznia, o trudnościach i specjalnych uzdolnieniach. 2. Motywowanie ucznia do dalszej pracy nad podnoszeniem swojej sprawności ruchowej. 3. Diagnozowanie rozwoju fizycznego ucznia-określenie indywidualnych potrzeb i przy-czyn trudności każdego dziecka. 4. Wdrażanie do samokontroli i samooceny 5. Wspieranie – wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów. 6. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. UCZEŃ ZOSTAJE ZAPOZNANY Z PRZEDMIOTOWYM SYSTEMEM OCENIANIA NA POCZĄTKU ROKU SZKOLNEGO Obszary aktywności ucznia podlegające ocenianiu 1. Zachowanie i postawa (ocena cząstkowa). 2. Umiejętności ruchowe i organizacyjne (sprawdziany umiejętności). 3. Wiadomości z zakresu kultury fizycznej i sportu (zadania kontrolno-oceniające). ZACHOWANIE I POSTAWA (ocena cząstkowa – miesięczna) Nauczyciel wystawia ocenę biorąc pod uwagę : • Aktywność na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie, wysiłek wkładany w rozwój sprawności, udział w życiu sportowym klasy i szkoły) • Stosunek do przedmiotu i frekwencja na zajęciach wychowania fizycznego (zwolnienia) • Przygotowanie do zajęć (strój sportowy) • Dbałość o zdrowie (higiena osobista, estetyka stroju) • Przestrzeganie regulaminów, przepisów i obowiązków ucznia (stosunek do ćwiczeń, podporządkowanie się pracy zespołowej, zachowanie bezpieczeństwa podczas zajęć). • Życzliwy stosunek do innych (postawa fair play, eliminacja zachowań agresywnych, tolerancja) Zachowanie i postawa ucznia oceniana jest na „+” lub „-”. Brak minusów lub jeden minus – ocena bardzo dobra. Dwa minusy – ocena dobra. Trzy minusy – ocena dostateczna. Cztery minusy – ocena dopuszczająca. Piec minusów i powyżej – ocena niedostateczna. OCENA CZĄSTKOWA - nauczyciel wystawia ocenę w każdym miesiącu na podstawie obserwacji ucznia podczas lekcji (notatki w dzienniku). Aby wystawić ocenę cząstkową, uczeń ma obowiązek uczestniczenia w powyżej 50% lekcji wychowania fizycznego w danym miesiącu. UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE I ORGANIZACYJNE 1. Umiejętności ruchowe - stopień opanowania umiejętności sportowo-rekreacyjnych, utylitarnych i zdrowotnych zgodnie z rozkładem materiału (gry zespołowe, lekka atletyka, gimnastyka, pływanie oraz gry uzupełniające) Nauczyciel wystawiając ocenę za wybrane ćwiczenie powinien wziąć pod uwagę : • Poprawność wykonania elementu technicznego • Płynność przebiegu ćwiczenia • Stopień trudności • Indywidualny postęp osiągnięć uczniów w opanowaniu danego elementu • Predyspozycje ucznia i wkład jego pracy Sprawdzian umiejętności – nauczyciel ocenia wykonanie przez ucznia określonego zadania lub ćwiczenia na „+” lub „-’’ (po zakończonych działach). Brak minusów – ocena bardzo dobra Jeden minus - ocena dobra Dwa minusy – ocena dostateczna Trzy minusy – ocena dopuszczająca Cztery minusy i więcej – ocena niedostateczna Nauczyciel ma prawo wystawić ocenę celującą uczniowi, który osiągnął wybitny wynik na sprawdzianie umiejętności (umiejętności ponadprogramowe). Każdy uczeń ma prawo do dwóch lub trzech prób podczas oceniania w zależności od trudności elementu technicznego. Oceniana jest zawsze lepsza próba. Przystąpienie do sprawdzianów jest obowiązkowe, a ich niezaliczenie w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z ocena niedostateczną. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma 2 tygodnie na zaliczenie sprawdzianu. Uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawiania oceny w formie ustalonej przez nauczyciela, w ciągu miesiąca. W przypadku uzyskania w takiej sytuacji oceny niższej uczeń pozostaje przy ocenie wyższej. 2. Umiejętności organizacyjne stopień opanowania umiejętności współorganizowania zajęć rekreacyjnych i sportowych oraz zabaw w grupach rówieśniczych. Nauczyciel ocenia: • Prowadzenie rozgrzewki • Sędziowanie • Umiejętność organizowania miejsca ćwiczeń • Stosowanie zasady „czystej gry” i sportowego kibicowania. WIADOMOŚCI Z ZAKRESU KULTURY FIZYCZNEJ Nauczyciel ocenia: • Znajomość tematyki: rozwój fizyczny, rozwój sprawności fizycznej, zdrowy styl życia, higiena, hartowanie organizmu, bezpieczeństwo i pierwsza pomoc, używki i ich wpływ na organizm ludzki. • Znajomość i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na obiektach sportowych i rekreacyjnych. • Znajomość regulaminów, przepisów i zasad poznanych dyscyplin sportowych. Sprawdzian wiadomości – nauczyciel ocenia stopień opanowania wiadomości z zakresu kultury fizycznej i sportu (kartkówka, test, odpowiedź ustna – po zakończonych działach). Przystąpienie do sprawdzianów jest obowiązkowe, a ich niezaliczenie w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z oceną niedostateczną. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności uczeń ma 2 tygodnie na zaliczenie sprawdzianu. Uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawiania oceny w formie ustalonej przez nauczyciela, w ciągu miesiąca. W przypadku uzyskania w takiej sytuacji oceny niższej uczeń pozostaje przy ocenie wyższej. Kontrola sprawności fizycznej ucznia • Motoryczność – pomiary cech motorycznych ucznia z uwzględnieniem progresji wyników. Sprawność fizyczna ucznia określana jest dwa razy w ciągu roku za pomocą wybranych testów i prób (jesień, wiosna). Uczeń po przeprowadzonych próbach powinien dokonać samooceny swojej sprawności i porównać swoje wyniki z przyjętymi normami. Nauczyciel nie ocenia sprawności motorycznej, lecz umiejętności dokonania przez ucznia samooceny (opracowanie graficzne). Strój sportowy - Każdego ucznia obowiązuje strój sportowy na lekcje wychowania fizycznego (biała koszulka, spodenki, obuwie sportowe z jasną podeszwą) oraz lekcje pływania (czepek, klapki, kąpielówki lub strój kąpielowy). Zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego • Uczniowie z wadami (postawy, wzroku, układu krążenia i oddechowego) mają obowiązek w pierwszym miesiącu nauki (do końca września) dostarczy nauczycielowi zwolnienie od lekarza specjalisty (zarówno z poszczególnych ćwiczeń jak i okresowe). • Uczeń i rodzice zobowiązani są do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń (przebyte choroby, urazy). Każda niedyspozycja ucznia musi być potwierdzona przez rodzica na piśmie (za wyjątkiem nagłych wypadków). W innym przypadku będzie uznawana za brak stroju. • Uczeń jest zobowiązany przynieść zwolnienie z poszczególnych, pojedynczych lekcji wychowania fizycznego na dana lekcję. • Uczennica ma prawo raz w miesiącu zgłosić niedyspozycję (nieliczoną jako brak udziału w lekcji) • W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego na czas określony. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii, o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach ( wydanej przez lekarza) oraz na wniosek rodziców. W przypadku zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się zwolniony. Wystawienie oceny semestralnej Podstawą oceny semestralnej z wychowania fizycznego są: 1. Oceny cząstkowe ucznia (2 w semestrze). 2. Oceny ze sprawdzianów umiejętności ruchowych ucznia (minimum 2 w semestrze). 3. Oceny za umiejętności organizacyjne i ucznia (minimum 1 w semestrze). 4. Oceny ze sprawdzianów wiadomości ucznia (minimum 1 w semestrze). 5. Wkład ucznia w opanowanie określonych umiejętności wyrażający się dodatkową pracą – udział w konkursach i zawodach sportowych, wykonanie plakatów, opracowania indeksów, udział w akcjach i programach ogólnopolskich, itp. (ocena). 6. Nauczyciel informuje rodziców o proponowanej ocenie semestralnej wpisem w dzienniczku ucznia na tydzień przed posiedzeniem rady Pedagogicznej Klasyfikacyjnej. Opracowała Sylwia Szczeblewska Kryteria oceny z wychowania fizycznego semestralne i końcowo roczne (na podstawie Cz. Siennika „Planowanie pracy w zreformowanej szkole podstawowej”) OCENA CELUJĄCA ( 6) • Uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą • Posiada zakres umiejętności wykraczający poza program nauczania danej klasy • Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły, bądź też w innych formach działalności związanej z kulturą fizyczną • Prezentuje postawę fair play, jest wzorem dla innych uczniów • Zajmuje punktowane miejsce w zawodach ogólnopolskich lub wojewódzkich OCENA BARDZO DOBRA ( 5 ) • Uczeń opanował pełen zakres umiejętności i wiedzy określony wymaganiami edukacyjnymi programu nauczania przedmiotu w danej klasie • Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń • Jest aktywny, wkłada maksymalny wysiłek w kształtowanie swojego rozwoju psychofizycznego, wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu • Ćwiczenia wykonuje właściwą techniką, pewnie, dokładnie, w odpowiednim tempie, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie • Posiada duże wiadomości z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie wykorzystuje je w praktycznym działaniu • Systematycznie doskonali są sprawność motoryczną i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu • Jest zawsze przygotowany do zajęć, dba o higienę osobistą OCENA DOBRA ( 4 ) • Uczeń opanował umiejętności ruchowe, zawarte w programie nauczania, na poziomie podstawowym wykonując ćwiczenia samodzielnie, jednak z małymi błędami technicznymi lub w słabym tempie • Wykazuje dość dobre postępy w osobistym usprawnianiu • Posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela • Cechuje go pozytywny stosunek do przedmiotu i aktywna postawa na lekcji • Zna i stosuje zasady higieny osobistej • Nie wykazuje rażących błędów w zakresie wychowania społecznego (jest koleżeński i zdyscyplinowany) OCENA DOSTATECZNA ( 3 ) • Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie ze znacznymi brakami • Wkłada minimalny wysiłek w swoje usprawnianie, wykazując małe postępy • Ćwiczenia wykonuje niepewnie, w nieodpowiednim tempie, z dużymi błędami technicznymi • Posiada niepełne wiadomości z zakresu kultury fizycznej i nie potrafi ich wykorzystać w praktycznym działaniu • Przejawia braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do przedmiotu • Sporadycznie jest nieprzygotowany do lekcji • Nie wykazuje aktywności na lekcjach • Uczestniczy w minimum 70% zajęć OCENA DOPUSZCZAJĄCA ( 2 ) • Uczeń nie opanował materiału w stopniu dostatecznym i ma poważne braki • Ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi • Jego wiadomości z przedmiotu są niewystarczające • Niesystematycznie bierze udział w zajęciach (min. ilość obecności 50%) i wykazuje bardzo małe postępy w osobistym usprawnianiu • Jest często nieprzygotowany do zajęć • Jego postawa społeczna budzi poważne zastrzeżenia OCENA NIEDOSTATECZNA ( 1) • Uczeń jest daleki od spełniania wymagań stawianych w podstawie programowej • Najprostsze ćwiczenia wykonuje z rażącymi błędami • Często świadomie odmawia wykonania ćwiczeń • Charakteryzuje się niewiedzą z zakresu kultury fizycznej • Jego stosunek do przedmiotu jest lekceważący, a postawa na lekcji nieodpowiednia – utrudniająca sprawne i bezpieczne prowadzenie zajęć • Nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu Zgłoś błąd Wyświetleń: 941
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |