![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Marta Wieszczek, 2011-05-17 Stalowa Wola Historia, Program nauczania Program na zajęcia kółka historycznego dla klas VWstęp Celem i zadaniem każdej szkoły jest dbałość o wszechstronny rozwój młodego człowieka, miedzy innymi poprzez kształtowanie poczucia tożsamości kulturowej, lokalnej i narodowej oraz postaw patriotycznych. Nasza tradycja, kultura, historia, obyczaje, tożsamość narodowa są pewnym gwarantem zachowania człowieczeństwa. Naród, który zapomina o swojej przeszłości ginie, dlatego też najważniejszym celem nauczania historii jest uświadomienie uczniom jak ważna jest historia i jak ważny wpływ ma też na teraźniejszość, ponieważ uczy nas życia. Poznawanie historii może być przygodą, nie musi być tylko „wkuwaniem” dat, pojęć i opisów wydarzeń historycznych. W pracy dydaktycznej staram się, by lekcje były ciekawe, a podróżowanie w czasie było dla dzieci atrakcją. Każdy uczeń powinien przeżywać „przygodę z historią”, dlatego też praca z uczniami powinna być oparta na atrakcyjnym materiale źródłowym, okraszona ciekawostkami i ilustracjami, z wykorzystaniem również technologii informacyjnej. Dzięki temu uczniowie będą chętnie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Opracowany przeze mnie program „Przez labirynty historii” na rok szkolny 2010/2011, skierowany jest do uczniów klas V i wykracza poza zakres materiału nauczania. Na zajęciach pozalekcyjnych dzieci będą poszerzać swoją wiedzę historyczną. Uczniowie poznają pracę historyka na podstawie nauk pomocniczych historii m.in. genealogii, heraldyki i sfragistyki. Poznają też najważniejsze wydarzenia z epoki starożytnej oraz politykę władców polskich z rodu Piastów. Mam nadzieję, że realizując ten program zachęcę uczniów do poznania i zrozumienia zawiłych dziejów państwa i rozbudzę szacunek i postawę patriotyczną do własnej Ojczyzny. I. Ogólne cele programu • kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń, • dokładne poznanie wydarzeń z epoki starożytnej • kształtowanie więzi z krajem ojczystym, • zapoznanie z historią Ojczyzny w czasach pierwszych Piastów, • poznanie pracy historyka, • wszechstronny rozwój osobowości uczniów, • rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań, • wzmacnianie więzi kulturowych, historycznych i narodowych. II. Formy pracy • praca z tekstem źródłowym – interpretacja źródeł pisanych i ikonograficznych, • korzystanie z różnych źródeł informacji (programy CD, encyklopedie, słowniki, filmy DVD), • przygotowanie prezentacji multimedialnych, • samodzielne gromadzenie materiałów na określony temat, • konkursy wiedzy. III. Opis działań • program skierowany jest do uczniów szkoły podstawowej w klasach V, • chętni uczniowie na zajęciach pozalekcyjnych zdobędą poszerzoną wiedzę o pracy historyka na podstawie nauk pomocniczych historii m.in. genealogii, heraldyki, numizmatyki, • dokumentacją innowacji będzie dziennik zajęć pozalekcyjnych, • w celu realizacji programu spotkania z uczniami odbywać się będą raz w tygodniu – 1godzina lekcyjna zajęcia dla klas V, • ewaluacją programu będzie ankieta przeprowadzona wśród uczniów, albumy, prezentacje multimedialne oraz konkurs wiedzy. IV. Szczegółowe cele edukacyjne • poznanie nauk, które ułatwiają pracę historykowi: genealogii, heraldyki, numizmatyki, chronologii, archeologii, • poznanie historii pisma i najstarszych materiałów pisarskich, • ćwiczenia z mapą – geografia historyczna, • zapoznanie z pracą archeologa i archiwisty, • poznanie pracy sekretarza w kancelarii władcy, • znaczenie chronologii w poznawaniu historii, • zrozumienie znaczenia nauk pomocniczych historii dla poznawania przeszłości, • poznanie najważniejszych wydarzeń z epoki starożytnej, • poznanie historii Polski w czasach Piastów. V. Przewidywane osiągnięcia ucznia. Uczeń zna, rozumie: • zna nauki pomocnicze historii, • rozumie znaczenie nauk pomocniczych w poznawaniu i badaniu historii, • wie jak ważna jest chronologia w poznawaniu dziejów ludzkości, • rozumie znaczenie pracy archeologa i archiwisty, • wie, że kolekcjonowanie pamiątek rodzinnych pomaga w badaniu i poznawaniu historii. Uczeń potrafi: • analizować i interpretować różne materiały źródłowe, • szukać i interpretować informacje z różnych źródeł, • wyrażać swoje poglądy, formułować wnioski, wyrażać swoje opinie, • kojarzyć poprawnie fakty historyczne, • umiejscowić w czasie i przestrzeni wydarzeń historycznych, • dokonać autoprezentacji albumów, prezentacji multimedialnej, • korzystać z technologii informacyjnej. VI. Ewaluacja Ewaluacja powinna uwzględnić ocenę procesu, czyli sprawdzenie realizacji innowacji i jej wyników, a więc określenie, czy założone cele zostały osiągnięte. Narzędziem sprawdzającym i badającym będzie ankieta przeprowadzona wśród uczniów, ich udział w konkursach, jak również analiza ich prac: prezentacji multimedialnych, wystawek, gazetek, inscenizacji. VII. Tematyka zajęć 1. Poznajemy nauki, które pomagają w pracy historykowi. 2. Historia pisma. 3. Piszę czy maluję? – zabawy z hieroglifami. 4. Genealogia – nauka o rodach. 5. Herby znaki rodów. 6. Dlaczego historyk korzysta z mapy? – geografia historyczna. 7. Archiwum – miejsce gdzie przechowujemy dokumenty. 8. Jak wyglądał praca w kancelarii książęcej. 9. Historia pieczęci – sfragistyka. 10. Wojny Greków z Persami. 11. Podboje Aleksandra Wielkiego. 12. „Jak powstało imperium perskie” – film video. 13. „7 cudów świata” – poznajemy najwybitniejsze dzieła architektury starożytnej. 14. „Historia starożytnej Japonii” – poznajemy zatopione piramidy. 15. Zaginiona Atlantyda. 16. Źródła historyczne, dzięki którym poznajemy historię Polski. 17. Polanie i Wiślanie nasi przodkowie. 18. W czasach Mieszka I – poznajemy dokument Dagome Iudex. 19. Bolesław Chrobry – pierwszy król Polski. 20. Polska w czasach Bolesława Śmiałego. 21. Walka Bolesława Krzywoustego o władzę i obrona kraju. 22. Budowa Państwa Zakonnego. 23. Najazd Tatarów na Polskę. 24. Historia - ciekawa podróż w przeszłość. Podsumowanie całorocznej pracy. Zgłoś błąd Wyświetleń: 5716
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |