Katalog Grażyna Denicka, 2011-05-17 Biała Podlaska Biologia, Konspekty Konspekt lekcji biologii dla klasy II LO - Budowa i replikacja DNAKONSPEKT LEKCJI BIOLOGII DLA KLASY II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO TEMAT LEKCJI : Budowa i replikacja DNA . 1. Cele edukacyjne : Po lekcji uczeń potrafi : a) Wiadomości : - zdefiniować terminy : nukleotyd , replikacja DNA - wymienić składniki chemiczne budujące DNA - opisać budowę przestrzenną DNA - podać lokalizację DNA na terenie komórki - opisać przebieg replikacji b) Umiejętności : - Określić biologiczną rolę DNA - Określić , na czym polega komplementarność nici w cząsteczce DNA - Skonstruować model DNA c) Postawy i przekonania : - Zdawać sobie sprawę , że prawidłowa informacja genetyczna jest warunkiem zdrowia - umieć pracować z tekstem podręcznika 2. Środki dydaktyczne : - foliogram przedstawiający model DNA - foliogram przedstawiający proces replikacji DNA - podręcznik 3. Metody : - pogadanka z elementami wykładu - praca z podręcznikiem - ćwiczenia – analiza foliogramów - praktyczne – przygotowywanie modelów DNA 4. Przebieg zajęć : Faza Czynności nauczyciela Czynności ucznia WPROWADZAJĄCA - nauczyciel kontroluje wykonanie zadania domowego- nauczyciel wprowadza do nowego tematu lekcji i prosi o zapisanie tematu lekcji - uczeń prezentuje przygotowane zadanie domowe- uczniowie słuchają wprowadzenia i zapisują temat lekcji do zeszytu REALIZACYJNA - nauczyciel poleca uczniom przeczytanie w podręczniku tekstu odnośnie budowy DNA , na podstawie którego mogą określić :a). Co to jest nukleotyd i z czego jest zbudowanyb) jakie zasady organiczne budują DNAc). Na czym polega komplementarność zasad azotowych- uzupełnia wypowiedzi uczniów i omawia przy pomocy foliogramu cechy budowy DNA - nauczyciel wyjaśnia termin „ replikacja” i przy pomocy foliogramu przedstawiającego proces replikacji DNA omawia mechanizm replikacji- nauczyciel prosi o sformułowanie zwięzłej notatki na temat replikacji DNA - analizując tekst oraz ilustracje w podręczniku uczniowie określają cechy budowy DNA .- uczniowie przy pomocy nauczyciela sporządzają zwięzłą notatkę .- uczniowie formułują krótką notatkę , w której wymieniają zasadnicze etapy procesu replikacji , którą zapisują w zeszytach PODSUMOWUJĄCA - nauczyciel pyta uczniów , gdzie jest zlokalizowane DNA- nauczyciel podsumowuje lekcję wykorzystując pytania kontrolne , zwraca uwagę uczniów na jednolity typ budowy DNA u wszystkich organizmów - nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów .- nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy i prosi o wykonanie z papieru modelu DNA (z podanych elementów ). Nauczyciel podaje kolejność nukleotydów .- nauczyciel sprawdza poprawność wykonania modelów DNA . - uczniowie odpowiadają na zadane pytania kontrolne .- uczniowie w grupach wykonują modele DNA. Jako wzoru używają rysunków z podręcznika lub foliogramu . 5. Polecenia kontrolne : a) Wiedząc , że DNA jest makrocząsteczką , wymień wszystkie rodzaje związków, z których jest zbudowana . b) Określ , na czym polega komplementarność nici w cząsteczce DNA . c) Dopisz komplementarną nić do podanej : ATTATTGCTGGTATATAGCCGA d) Podaj kolejność nukleotydów w łańcuchu DNA komplementarnym do łańcucha ...ATCGCA... Konspekt zajęć przygotowała Mgr Grażyna Denicka Wyświetleń: 3451
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |