Katalog

Bożena Elżbieta Podołowska
Chemia, Scenariusze

Scenariusz lekcji chemii z wykorzystaniem multimedialnego podręcznika

- n +

Scenariusz lekcji chemii z wykorzystaniem multimedialnego podręcznika

W niniejszym artykule prezentuję scenariusz lekcji, której tematyka jest realizowana w szkole średniej. Starałam się uwzględnić metody aktywizujące proces nauczania - uczenia się chemii, jakimi są metody problemowe w formie pracy w grupach uczniowskich.. Uczniowie w grupach wykonują doświadczenia, dokonują obserwacji i wyciągają wnioski, formułują uogólnienia. Porównują wyniki z przeprowadzonego eksperymentu z wynikami podanymi w prezentacji komputerowej. Zastosowanie multimedialnego podręcznika "Chemia z elementami ekologii", pozwala nauczycielowi na prezentowanie podczas lekcji przebiegu eksperymentów chemicznych oraz na przedstawianie modeli związków chemicznych (wraz z animacją).

Temat: Alkohole monohydroksylowe: glikol i gliceryna.

Cele operacyjne;
Uczeń potrafi:
  • określić zasady nomenklatury podawania nazw systematycznych alkoholi poli-hydroksylowych;
  • zapisywać równania reakcji charakterystycznych dla gliceryny i glikolu;
  • zaprojektować doświadczenie, pozwalające odróżnić alkohol mono- od poli-hydroksylowego;
  • określić różnice w budowie i właściwościach alkoholi mono- i polihydroksylowych;
  • współpracować w grupie;
  • obserwować zachodzące procesy i formułować wnioski.

    Metody nauczania: problemowa- aktywizująca, praktyczna.
    Formy pracy: praca w grupach ćwiczeniowych.
    Środki dydaktyczne:
  • sprzęt i odczynniki chemiczne: glikol, gliceryna, propanol, roztwór KMnO4 , roztwór CuSO4 , roztwór NaOH, metaliczny sód, woda destylowana, probówki, statywy do probówek, szalki Petriego
  • komputer odpowiednio podłączony z monitorem telewizyjnym o dużym wymiarze ekranu;
  • grafoskop;
  • multimedialny podręcznik "Chemia z elementami ekologii"cz.3 (H. Gulińska, A. Burewicz)

    Komputer jest wykorzystany do przeprowadzania prezentacji przed całą klasą. Nauczyciel lub wybrani uczniowie wykonują za pomocą komputera odpowiednie operacje.

    Szczegółowy przebieg lekcji: 1. Nawiązanie do lekcji poprzedniej:
  • przypomnienie najważniejszych wiadomości o alkoholach monohydroksylowych (właściwości chemiczne i fizyczne).
    2. Sprawdzenie pracy domowej. Ustalenie celu i tematu lekcji.

    3. Wprowadzenie nowego materiału:
  • podawanie przez uczniów wzorów szeregu homologicznego metanu i wyprowadzanie wzorów strukturalnych alkoholi polihydroksylowych, tworzenie nazw systematycznych;
  • prezentacja komputerowa modelu cząsteczki glikolu i gliceryny;
  • przewidywanie właściwości alkoholi polihydroksylowych na podstawie budowy.

    4. Stworzenie sytuacji problemowej
    Przedstawiamy na tablicy wzór kwasu węglowego. Uczniowie przypominając właściwości kwasu stwierdzają, że jest to związek bardzo nietrwały i że powodem nietrwałości jego są przyłączone do atomu węgla dwie grupy wodorotlenowe. Uczniowie wnioskują, że trwały związek organiczny może mieć połączoną z atomem węgla tylko jedną grupę hydroksylową.
    Porównanie wzorów etanolu i etanodiolu oraz propanolu i propanotriolu pozwala określić występujące tu różnice ilościowe. Nasuwa się pytanie, czy wzrost ilości grup OH w alkoholach prowadzi do powstania nowych cech jakościowych ?

    5. Sformułowanie problemu I:
    Jak zwiększenie ilości grup OH wpływa na rozpuszczalność ?

    6. Rozwiązywanie problemu I:
  • uczniowie planują rozwiązanie problemu na drodze doświadczalnej (w grupach), proponują substraty (glikol i glicerynę), dokonują obserwacji;
  • porównują wyniki z przeprowadzonego eksperymentu z wynikami podanymi w prezentacji komputerowej i formułują wnioski.

    Z doświadczeń na rozpuszczalność alkoholi monohydroksylowych uczniowie już wiedzą, maleje ona za wzrostem masy cząsteczkowej. Po wykonaniu prób rozpuszczania w wodzie gliceryny uczniowie wnioskują, że rozpuszczalność w wodzie wzrasta wraz ze wzrostem ilości grup OH. Gliceryna nie tylko dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale nawet sama może być dobrym rozpuszczalnikiem wody. Zwracamy uwagę na wysokie temperatury wrzenia glikolu i gliceryny, co wskazuje na bardzo silną asocjację cząsteczek w fazie ciekłej w wyniku tworzenia wiązań wodorowych.

    7. Sformułowanie problemu II:
    Jaki jest wpływ grup OH na właściwości chemiczne- na zdolność alkoholi do utleniania się, reakcji z metalami i wodorotlenkami ?

    8. Planowanie rozwiązania:
    Uczniowie planują rozwiązanie problemu na drodze doświadczalnej, proponują substraty.

    9. Rozwiązywanie problemu II:
    Przeprowadzenie serii doświadczeń , zapisanie spostrzeżeń i równań reakcji.
    Doświadczenie 1. Działanie KMnO4 na glicerynę i propanol ( w grupach)
    Doświadczenie 2. Reakcja gliceryny i glikolu z metalicznym sodem (pokaz z wykorzystaniem grafoskopu)
    Doświadczenie 3. Działanie wodorotlenkiem miedzi(II) na glicerynę i propanol (w prezentacji komputerowej)

    10. Podsumowanie lekcji:
  • porównanie właściwości alkoholi monohydroksylowych z alkoholami poli-hydroksylowymi (zestawienie w formie tabeli)
  • sprawdzenie zdobytych wiadomości i umiejętności w oparciu o pytania problemowe.

    11. Zadanie domowe
    Wyszukaj w Internecie wiadomości na temat zastosowania gliceryny i glikolu w różnych gałęziach gospodarki.

    Opracowanie: mgr Bożena Elżbieta Podołowska
    nauczycielka chemii w Liceum Ogólnokształcącym im. KEN w Przasnyszu

  • Wyświetleń: 2597


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.