Katalog Bożena Elżbieta Podołowska Chemia, Scenariusze Scenariusz lekcji chemii z wykorzystaniem multimedialnego podręcznikaScenariusz lekcji chemii z wykorzystaniem multimedialnego podręcznikaW niniejszym artykule prezentuję scenariusz lekcji, której tematyka jest realizowana w szkole średniej. Starałam się uwzględnić metody aktywizujące proces nauczania - uczenia się chemii, jakimi są metody problemowe w formie pracy w grupach uczniowskich.. Uczniowie w grupach wykonują doświadczenia, dokonują obserwacji i wyciągają wnioski, formułują uogólnienia. Porównują wyniki z przeprowadzonego eksperymentu z wynikami podanymi w prezentacji komputerowej. Zastosowanie multimedialnego podręcznika "Chemia z elementami ekologii", pozwala nauczycielowi na prezentowanie podczas lekcji przebiegu eksperymentów chemicznych oraz na przedstawianie modeli związków chemicznych (wraz z animacją).Temat: Alkohole monohydroksylowe: glikol i gliceryna. Cele operacyjne; Uczeń potrafi: Metody nauczania: problemowa- aktywizująca, praktyczna. Formy pracy: praca w grupach ćwiczeniowych. Środki dydaktyczne: Komputer jest wykorzystany do przeprowadzania prezentacji przed całą klasą. Nauczyciel lub wybrani uczniowie wykonują za pomocą komputera odpowiednie operacje. Szczegółowy przebieg lekcji: 1. Nawiązanie do lekcji poprzedniej: 2. Sprawdzenie pracy domowej. Ustalenie celu i tematu lekcji. 3. Wprowadzenie nowego materiału: 4. Stworzenie sytuacji problemowej Przedstawiamy na tablicy wzór kwasu węglowego. Uczniowie przypominając właściwości kwasu stwierdzają, że jest to związek bardzo nietrwały i że powodem nietrwałości jego są przyłączone do atomu węgla dwie grupy wodorotlenowe. Uczniowie wnioskują, że trwały związek organiczny może mieć połączoną z atomem węgla tylko jedną grupę hydroksylową. Porównanie wzorów etanolu i etanodiolu oraz propanolu i propanotriolu pozwala określić występujące tu różnice ilościowe. Nasuwa się pytanie, czy wzrost ilości grup OH w alkoholach prowadzi do powstania nowych cech jakościowych ? 5. Sformułowanie problemu I: Jak zwiększenie ilości grup OH wpływa na rozpuszczalność ? 6. Rozwiązywanie problemu I: Z doświadczeń na rozpuszczalność alkoholi monohydroksylowych uczniowie już wiedzą, maleje ona za wzrostem masy cząsteczkowej. Po wykonaniu prób rozpuszczania w wodzie gliceryny uczniowie wnioskują, że rozpuszczalność w wodzie wzrasta wraz ze wzrostem ilości grup OH. Gliceryna nie tylko dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale nawet sama może być dobrym rozpuszczalnikiem wody. Zwracamy uwagę na wysokie temperatury wrzenia glikolu i gliceryny, co wskazuje na bardzo silną asocjację cząsteczek w fazie ciekłej w wyniku tworzenia wiązań wodorowych. 7. Sformułowanie problemu II: Jaki jest wpływ grup OH na właściwości chemiczne- na zdolność alkoholi do utleniania się, reakcji z metalami i wodorotlenkami ? 8. Planowanie rozwiązania: Uczniowie planują rozwiązanie problemu na drodze doświadczalnej, proponują substraty. 9. Rozwiązywanie problemu II: Przeprowadzenie serii doświadczeń , zapisanie spostrzeżeń i równań reakcji. Doświadczenie 1. Działanie KMnO4 na glicerynę i propanol ( w grupach) Doświadczenie 2. Reakcja gliceryny i glikolu z metalicznym sodem (pokaz z wykorzystaniem grafoskopu) Doświadczenie 3. Działanie wodorotlenkiem miedzi(II) na glicerynę i propanol (w prezentacji komputerowej) 10. Podsumowanie lekcji: 11. Zadanie domowe Wyszukaj w Internecie wiadomości na temat zastosowania gliceryny i glikolu w różnych gałęziach gospodarki.
Opracowanie: mgr Bożena Elżbieta Podołowska Wyświetleń: 2597
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |