![]() |
![]() |
Katalog Alina Ryl, 2011-05-16 Żory Język polski, Scenariusze Sztuka sporządzania opisów bibliograficznych i przypisów. Scenariusz lekcji języka polskiego.Konspekt lekcji języka polskiego w kl. 3 b 1. Metryczka konspektu: Data: 07.10.2008 (wtorek) Typ szkoły: III Liceum Ogólnokształcące im. Z. Herberta w Żorach Prowadzący: Alina Ryl Poziom nauczania: klasa 3 b Czas trwania:2 godziny lekcyjne Temat lekcji: Sztuka sporządzania opisów bibliograficznych i przypisów. Cele lekcji: -poznawczy: zapoznanie z pojęciami: opis bibliograficzny, przypis, plagiat, bibliografia; poznanie różnych sposobów sporządzania opisu książki, czasopisma i dokumentu elektronicznego, -kształcący: kształcenie umiejętności poprawnego tworzenia opisu bibliograficznego i przypisu; rozwijanie sprawności konsekwentnego posługiwania się warsztatem bibliograficznym; tworzenie opisu książki, czasopisma i dokumentu elektronicznego, -wychowawczy: uświadomienie konieczności sporządzania bibliografii i przypisów do pracy maturalnej i wszelkiego rodzaju prac naukowych jako dowodu uczciwości i erudycyjności autora pracy; uświadomienie konsekwencji płynących z popełnienia plagiatu; wdrażanie do pracy w zespole.. Metody pracy: burza mózgów, podająca, zajęć praktycznych. Formy pracy: zbiorowa, jednostkowa, grupowa. Typ lekcji: służąca poznaniu nowego materiału; odwołująca się do wiedzy uczniów. Środki dydaktyczne: -J. S. Gruchała, Sztuka sporządzania przypisów – z polskiej perspektywy, [w:] P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, przeł. J. Piątkowska, Kraków 1999, s. 140-154, - przykładowe opisy bibliograficzne książki, czasopisma, dokumentu elektronicznego. Literatura pomocnicza: - J. S. Gruchała, Sztuka sporządzania przypisów – z polskiej perspektywy, [w:] P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, przeł. J. Piątkowska, Kraków 1999, s. 140-154. 2. Przebieg lekcji: Ogniwo wstępne 1. Przywitanie z uczniami, sprawdzenie listy obecności i zadania domowego. 2. Pogadanka na temat bibliografii i przypisów. Dlaczego odgrywają tak ważną rolę w pisaniu pracy maturalnej? 3. Podanie tematu lekcji: Sztuka sporządzania opisów bibliograficznych i przypisów. 4. Wyjaśnienia pojęć: opis bibliograficzny, przypis, plagiat, bibliografia. Plagiat – to przywłaszczenie cudzego utworu, fragmentu czyjegoś tekstu lub pomysłu twórczego, wydanie cudzego utworu pod własnym nazwiskiem. To kradzież! Opis bibliograficzny – to najważniejsze elementy utworu: nazwisko i imię, tytuł, miejsce i rok wydania, strona. Przypis – odsyła do tekstu, dokumentu, który wykorzystaliśmy w pracy. Bibliografia – uporządkowany spis dokumentów, wykorzystanych przez autora w swojej pracy. Zamieszcza się ją na końcu pracy i dzieli na podmiotową oraz przedmiotową. Ogniwo centralne 1. Przedstawienie wzorów, według których należy sporządzać opis bibliograficzny: a. KSIĄŻKI: - opis całej książki, - opis pracy zbiorowej pod redakcją, - opis fragmentu książki, - opis artykułu w książce (pracy zbiorowej). b. CZASOPISMA: - opis artykułu w czasopiśmie, - opis artykułu w czasopiśmie (jeśli artykuł znajduje się w dodatku do czasopisma), - opis wywiadu. c. DOKUMENTU ELEKTRONICZNEGO: - opis elektronicznej książki, - opis fragmentu elektronicznej książki, - opis artykułu elektronicznego. 2. Praca uczniów w zespołach - 6 grup. Wręczenie różnego typu książek. Uczniowie sporządzają opisy bibliograficzne poszczególnych książek, czasopism i dokumentów elektronicznych. 3. Sprawdzenie dokonań poszczególnych grup. 4. Wypisanie opisów na tablicy i ewentualna korekta. 5. Podanie istotnych uwag dotyczących sporządzania przypisów w pracy: - numer przypisu pojawia się w tekście w tzw. górnej frakcji, ma zmniejszony rozmiar i stoi przed znakiem interpunkcyjnym (wyjątki: cudzysłów, pytajnik, wykrzyknik – odnośnik pojawia się po nich), np. Badania Nowaka dowiodły, że Kowalski się pomylił. Nad problemem tym zastanawiali się Nowak i Kowalski . Jak wykazał Nowak , nie warto o to kruszyć kopii. Trzeba przedyskutować problem „pomroczności jasnej” . Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? . - ważne są przejrzystość i konsekwencja, tzn. trzymanie się w całej pracy jednolitych zasad, - cytując wielokrotnie jakąś pracę, tylko za pierwszym razem podajemy jej pełny opis bibliograficzny. Przy następnej okazji można wymienić jedynie autora (jeśli dotychczas cytowaliśmy tylko jedną, tę właśnie jego pracę!), a zamiast pozostałych elementów wpisać skrót: dz. cyt. lub op. cit. (dzieło cytowane, łać. opus citatum). Gdy w kolejnym przypisie przywołujemy tę samą pracę, którą cytowaliśmy w przypisie poprzedzającym, nawet nazwisko autora można pominąć, a cały opis zastąpić słowem: tamże lub ibidem, np.: Pelc J., Jan Kochanowski w tradycjach literatury polskiej (od XVI do połowy XVIII w.), Warszawa 1965, s. 72-74. Windakiewicz S., Jan Kochanowski, Kraków 1930, s. 177. Pelc J., dz. cyt., s. 87. (lub op. cit.) Tamże, s. 90. (lub ibidem) Tamże. - zapisuj numery stron, jeśli cytujesz, - według przyjętego w Polsce zwyczaju imię lub inicjał stawiamy przed nazwiskiem (żelazna reguła); odwrotny porządek usprawiedliwiony jest tylko wtedy, gdy opisy mają być ułożone w porządku alfabetycznym, czyli w bibliografii załącznikowej, - tytuł czasopisma ujmuje się w cudzysłów i zapisuje pismem prostym (antykwą), tytuły książek i artykułów zapisujemy bez cudzysłowu – kursywą, - poszczególne elementy opisu rozdzielamy wybranym znakiem interpunkcyjnym – kropką, średnikiem, przecinkiem – i stosujemy jeden znak konsekwentnie we wszystkich opisach, - Bibliografię – czyli uporządkowany zbiór dokumentów wykorzystanych w czasie pisania pracy przez autora – dzieli się na literaturę podmiotową (teksty źródłowe, które się analizuje) i literaturę przedmiotu (opracowania, pomoce, recenzje). Ogniwo końcowe 1. Podsumowanie wiadomości metodą burzy mózgów. 2. Zadanie pracy domowej: Wykonaj opisy bibliograficzne książki, czasopisma i dokumentu elektronicznego. Wykorzystał swoje własne pomoce domowe (książki, płyty CD, słowniki i in.). 3. Nagrodzenie pracy uczniów na lekcji i pożegnanie z klasą. Wyświetleń: 1150
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |