Katalog Katarzyna Skoracka, 2011-05-16 Czaczyk Język polski, Prezentacje Wymagania z języka polskiego w klasie szóstejPlanowane osiągnięcia ucznia po klasie VI szkoły podstawowej z języka polskiego Uczeń potrafi: -wypowiadać się poprawnie w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, -dyskutować, dobierać argumenty, -ustnie: opowiadać, opisywać, charakteryzować, zdawać sprawę np. z filmu, streszczać utwór, wygłaszać z pamięci zadane wiersze, -pisać, stosując zasady ortograficzne w zakresie: ó, u, rz, ż, h, ch, ą, ę, zakończenia (-dztwo, -ctwo, -śba, źba, -dzki), nie z różnymi częściami mowy, -właściwie zapisywać dłuższe wypowiedzi (akapity), -redagować opis, opowiadanie, streszczenie, charakterystykę, sprawozdanie, list, notatkę, telegram, plan, instrukcję, zawiadomienie, zaproszenie, ogłoszenie, -w zdaniu pojedynczym wskazywać podmiot, orzeczenie i określenia (przydawka, okolicznik, dopełnienie), -poprawnie budować zdanie pojedyncze, złożone współrzędnie i podrzędnie, stosować właściwą interpunkcję, znać zdanie bezpodmiotowe, -znać wszystkie części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i używać właściwych form, -korzystać z encyklopedii oraz słowników: ortograficznego, języka polskiego, wyrazów obcych, wyrazów bliskoznacz-nych, interpunkcyjnego, -odróżniać gatunki literackie: legenda, podanie, mit, baśń, powieść i jej odmiany, teksty nieliterackie (popularnonauko-we), wiersze, -rozpoznawać środki artystyczne: porównanie, epitet, przenośnia, uosobienie, ożywienie, wyraz dźwiękonaśladowczy oraz pojęcia: wers, rym, rytm, strofa, wiersz stroficzny i ciągły, narrator, podmiot liryczny, -korzystać z katalogu alfabetycznego i rzeczowego, -wykazać się znajomością omawianych lektur. Kryteria oceniania - Aby osiągnąć ocenę: • dopuszczającą – uczeń powinien opanować minimum zakresu treści kształcenia niezbędnej w dalszym nauczaniu, rozwiązywać zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, wyjaśniać przy pomocy nauczyciela podstawowe pojęcia; • dostateczną – uczeń powinien czytać utwory ze zrozumieniem, dostrzegać najprostsze związki przyczynowo-skutkowe, odszukiwać w tekście najistotniejsze informacje, rozpoznawać intencję mówiącego, znać podstawowe pojęcia gramatyczne; • dobrą - uczeń powinien wykazywać się aktywnością, korzystać ze słowników i encyklopedii, wypowiadać się o utworach literackich, posługując się odpowiednim słownictwem, płynnie i głośno czytać, tworzyć różne formy wy-powiedzi, rozpoznawać części mowy i zdania, dostrzegać różnicę między głoską a literą, poprawnie dzielić wyrazy na sylaby, akcentować, wyodrębniać cząstki słowotwórcze; • bardzo dobrą - uczeń powinien wykazywać się nie tylko dużą wiedzą, ale też potrafić samodzielnie wyciągać wnioski, nazywać własne uczucia i wrażenia, uzasadnić własne stanowisko, określać funkcje elementów tekstu, redagować różne formy wypowiedzi z zastosowaniem reguł ortograficznych, interpunkcyjnych i gramatycznych; • celującą - uczeń powinien samodzielnie rozwijać zainteresowania, wykazywać się wiedzą dodatkową, uczestniczyć w konkursach przedmiotowych, odznaczać się elokwencją i kulturą języka w przekazywaniu wiadomości. Kryteria oceny prac pisemnych dopuszczający dostateczny dobry bardzo dobry celujący -stara się zachować formę, -praca zbliżona do tematu, - tworzy pracę odtwór-czą, - stosuje krótkie zdania, liczne bł. składniowe, - potok składniowy, -poprawnie zapisuje dialog, - liczne błędy interp.i ortogr. -stosuje większość elementów formy, - praca na temat, -zdania krótkie, ale logiczne, - eliminuje potok składniowy, - wprowadza dialog w tekst ciągły, -poprawnie zapisu-je poznane wyrazy - zachowuje formę, - praca na temat, - tworzy samodzielne prace, - stosuje wypowie-dzenia pojedyncze i złożone, - unika powtórzeń, -wprowadza dialog w tekst ciągły, -poprawna interpunk-cja, - nieliczne bł. ortogr. swobodnie posługuje się różnymi formami wypowiedzi, -temat wyczerpany, - prace twórcze, - różnego typu wypo-wiedzenia zależnie od potrzeb, - przedstawia sytuację, w której toczy się dia-log, - tekst poprawny pod względem pisowni - wykorzystuje wiadomości spoza programu, - prace twórcze, nieszablonowe, - wzbogaca wy-powiedź wyra-żeniami, zwro-tami, - swobodnie wprowadza dia-log, -pisze poprawnie Wyświetleń: 839
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |