Katalog

Alicja Sapryk, 2011-05-16
Łaskarzew

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Konspekt lekcji - godzina wychowawcza w klasie 4

- n +


Konspekt lekcji wychowawczej w klasie 4a
„Poznajmy się lepiej”


CELE
- kształtowanie umiejętności oceny i akceptacji siebie oraz przekazywania wiedzy o sobie innym,
- kształtowanie umiejętności obiektywnego spojrzenia na innych,
- integracja zespołu klasowego.
CELE OPERACYJNE
Uczeń:
- wie, że jest osobą potrzebną w klasie,
- dostrzega podobieństwa i różnice między ludźmi i akceptuje je,
- buduje relacje z kolegami,
- współpracuje z kolegami,
- aktywnie uczestniczy w realizacji zadań grupowych,
- potrafi zaakceptować swoje mocne i słabe strony.
MATERIAŁY
Kłębek wełny, identyfikatory (pocięte widokówki), gazeta, szpilki.

PRZEBIEG LEKCJI
1. Uczniowie stoją w kręgu. Proponujemy zabawę „Jestem...”, „Czuję się...” z wykorzystaniem kłębka wełny.
Czas: 10 minut.
Należy dopilnować, żeby każdy uczeń wziął udział w zabawie, przedstawił się.
Każdy uczeń trzyma nitkę i odrzuca kłębek koledze lub koleżance. W efekcie powstaje pajęczyna, symbolizująca spójność i integrację grupy.

2. Dzielimy klasę na grupy. Można to zrobić przy pomocy pociętych widokówek lub odliczyć do czterech.
3. Rozdajemy przygotowane identyfikatory (załącznik 1). Każda osoba w grupie wypełnia go i przypina sobie do ubrania. Członkowie grupy czytają informacje zawarte w identyfikatorach kolegów, zadają sobie pytania, dyskutują. Uczniowie chcą poznać się bliżej, nawiązują bezpośredni kontakt.
Czas: 10 minut.
4. Przygotowanie do zabawy „Tratwa ratunkowa”. Czas: 10 minut.
Członkowie tych samych grup muszą zmieścić się na tratwie (kawałku gazety), aby nie „utonąć”. Uczniowie uczą się solidarności, współdziałania, odpowiedzialności za siebie i kolegów, troski o drugą osobę. W czasie zabawy wyłonią się osoby bardziej operatywne od pozostałych, które będą kierować grupą. Osoby nieśmiałe uwierzą we własne siły, poznają siebie i innych w różnych sytuacjach. Zabawa integruje zespół, przekonuje o odrzuceniu uprzedzeń, jeśli chodzi o dobro ogółu.
5. Prezentacja grup.
Grupy prezentują swoje rozwiązania „Jak zmieścić się na tratwie, żeby nikt nie „utonął”?
Pozostali uczestnicy próbują ocenić pomysł kolegów. Uczniowie wykazują wyobraźnię i pomysłowość. Czas: 10 minut.
6. Uczniowie siadają w kręgu. Pytamy o wrażenia po zajęciach. Każdy uczeń kończy zdanie „Dzisiaj na zajęciach najbardziej podobało mi się...”


Załącznik 1:

Mój ulubiony przedmiot..................................................................................

Moje hobby......................................................................................................

Chciałbym/chciałabym, żeby............................................................................
...........................................................................................................................
Uśmiecham się, gdy...........................................................................................
............................................................................................................................
Denerwuję się, gdy.............................................................................................
.............................................................................................................................
Marzę o ...............................................................................................................





Opracowała Alicja Sapryk
nauczyciel w Zespole Szkół nr 1
w Łaskarzewie
Wyświetleń: 2330


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.