Katalog Alicja Sapryk, 2011-05-16 Łaskarzew Lekcja wychowawcza, Konspekty Konspekt lekcji - godzina wychowawcza w klasie 4Konspekt lekcji wychowawczej w klasie 4a „Poznajmy się lepiej” CELE - kształtowanie umiejętności oceny i akceptacji siebie oraz przekazywania wiedzy o sobie innym, - kształtowanie umiejętności obiektywnego spojrzenia na innych, - integracja zespołu klasowego. CELE OPERACYJNE Uczeń: - wie, że jest osobą potrzebną w klasie, - dostrzega podobieństwa i różnice między ludźmi i akceptuje je, - buduje relacje z kolegami, - współpracuje z kolegami, - aktywnie uczestniczy w realizacji zadań grupowych, - potrafi zaakceptować swoje mocne i słabe strony. MATERIAŁY Kłębek wełny, identyfikatory (pocięte widokówki), gazeta, szpilki. PRZEBIEG LEKCJI 1. Uczniowie stoją w kręgu. Proponujemy zabawę „Jestem...”, „Czuję się...” z wykorzystaniem kłębka wełny. Czas: 10 minut. Należy dopilnować, żeby każdy uczeń wziął udział w zabawie, przedstawił się. Każdy uczeń trzyma nitkę i odrzuca kłębek koledze lub koleżance. W efekcie powstaje pajęczyna, symbolizująca spójność i integrację grupy. 2. Dzielimy klasę na grupy. Można to zrobić przy pomocy pociętych widokówek lub odliczyć do czterech. 3. Rozdajemy przygotowane identyfikatory (załącznik 1). Każda osoba w grupie wypełnia go i przypina sobie do ubrania. Członkowie grupy czytają informacje zawarte w identyfikatorach kolegów, zadają sobie pytania, dyskutują. Uczniowie chcą poznać się bliżej, nawiązują bezpośredni kontakt. Czas: 10 minut. 4. Przygotowanie do zabawy „Tratwa ratunkowa”. Czas: 10 minut. Członkowie tych samych grup muszą zmieścić się na tratwie (kawałku gazety), aby nie „utonąć”. Uczniowie uczą się solidarności, współdziałania, odpowiedzialności za siebie i kolegów, troski o drugą osobę. W czasie zabawy wyłonią się osoby bardziej operatywne od pozostałych, które będą kierować grupą. Osoby nieśmiałe uwierzą we własne siły, poznają siebie i innych w różnych sytuacjach. Zabawa integruje zespół, przekonuje o odrzuceniu uprzedzeń, jeśli chodzi o dobro ogółu. 5. Prezentacja grup. Grupy prezentują swoje rozwiązania „Jak zmieścić się na tratwie, żeby nikt nie „utonął”? Pozostali uczestnicy próbują ocenić pomysł kolegów. Uczniowie wykazują wyobraźnię i pomysłowość. Czas: 10 minut. 6. Uczniowie siadają w kręgu. Pytamy o wrażenia po zajęciach. Każdy uczeń kończy zdanie „Dzisiaj na zajęciach najbardziej podobało mi się...” Załącznik 1: Mój ulubiony przedmiot.................................................................................. Moje hobby...................................................................................................... Chciałbym/chciałabym, żeby............................................................................ ........................................................................................................................... Uśmiecham się, gdy........................................................................................... ............................................................................................................................ Denerwuję się, gdy............................................................................................. ............................................................................................................................. Marzę o ............................................................................................................... Opracowała Alicja Sapryk nauczyciel w Zespole Szkół nr 1 w Łaskarzewie Wyświetleń: 2330
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |