AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Beata Machowska
Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze

Jestem potencjalną matką, jestem potencjalnym ojcem

- n +

Scenariusz zajęć z wychowania do życia w rodzinie

Jestem potencjalną matką, jestem potencjalnym ojcem

Treść kształcenia:
- Płodność mężczyzny i kobiety oraz czynniki warunkujące ich płodność
- Gruczoły rozrodcze, ich działanie - produkcja gamet i hormonów
- Rola i znaczenie komórek rozrodczych: plemnika i komórki rozrodczej

Cele:
- Kształtowanie odpowiedzialności za własną płodność
- Zapoznanie z podstawowymi procesami określającymi płodność mężczyzny i kobiety
- Ukazanie przebiegu cyklu miesiączkowego kobiety
- Przedstawienie czynników wpływających na płodność mężczyzny i kobiety

Osiągnięcia uczniów - po zakończonej lekcji uczeń: - Zna uwarunkowania płodności mężczyzny i kobiety
- Umie odróżnić cechy płodności mężczyzny od płodności kobiety
- Rozumie przejawy płodności w cyklu miesiączkowym kobiety i uświadamia sobie możliwość ich obserwowania
- Umie określić istotę cyklu miesiączkowego kobiety i wyjaśnić poszczególne jego elementy (np. jajeczkowanie, menstruacja)
- Uświadamia sobie, że płodność jest wspólną sprawą mężczyzny i kobiety, a odpowiedzialność za poczęcie dziecka dotyczy ich obojga w jednakowym stopniu

Metody i techniki pracy z grupą:
- Praca w grupach, wykład

Pomoce dydaktyczne:
- Kartki samoprzylepne, mazaki, arkusze, koperty z układankami, koperty z gotowymi odpowiedziami do segregowania, plansze, krzyżówki, rebusy, foliogramy

(czas zajęć 45 minut)


Przebieg lekcji:

Stoliki i krzesła w klasie są tak przygotowane, aby uczniowie mogli pracować w grupach.

1.) Powitanie z grupą; każdy przedstawia się za pomocą pantomimy - prezentuje swój znak zodiaku

2.) Nauczyciel przypomina definicje dojrzewania według autorów "Encyklopedii zdrowia" "Dojrzewanie (pokwitanie, adolescencja) - to okres rozwoju miedzy dzieciństwem, a dorosłością, a więc jest to czas, w którym dziewczyna staje się kobietą a chłopiec mężczyzną. Jest to czas stawania się dorosłym, dojrzałym. Ma on charakter indywidualny."

3.) Nauczyciel : dzisiaj zajmiemy się jednym z aspektów dojrzewania, a mianowicie dojrzewaniem płciowym. Zastanówcie się i zapiszcie na kartkach, co rozumiecie przez dojrzewanie płciowym (praca w grupach czas 5 min). Wybrana osoba zbiera karteczki z cechami i przykleja je na arkuszu. Nauczyciel odczytuje je głośno, a uczniowie określają czy są to właściwe cechy. Uczniowie podają takie cechy jak: gwałtowny rozwój fizyczny, rozwój narządów płciowych, wystąpienie pierwszej miesiączki u dziewcząt i pierwszego wytrysku u chłopców zwanego polucją, pojawienie się owłosienia łonowego, pojawienie się owłosienia pachowego itd. Jeżeli brakuje jakiejś ważnej cechy - nauczyciel uzupełnia, a następnie podkreśla, że wszystkie wymienione cechy są objawem rozpoczęcia w organizmie pracy układu rozrodczego męskiego i żeńskiego.

4.) Grupy otrzymują rebusy do rozwiązania i odczytują głośno odpowiedzi.

Klasa wspólnie z nauczycielem rozwiązuje krzyżówkę i głośno odczytuje hasło utworzone z liter umieszczonych w kratkach narysowanych innym kolorem.


- Wierny jak...
- Jeden z przypadków w języku polskim
- Robią go pszczoły
- Dzień i ...
- Narząd wzroku
- Kocha spanie
- Leci do światła

Nauczyciel po rozwiązaniu rebusów i krzyżówki otrzymaliśmy hasło PŁODNOŚĆ, którą możemy zdefiniować jako cechę kobiety, która może stać się matką oraz mężczyzny, który może stać się ojcem. Płodność to zdolność do produkowania komórek rozrodczych.

1.) Następnie nauczyciel proponuje wysłuchania wywiadu na temat cyklu miesiączkowego, objawów płodności u obojga płci, pokazuje i omawia plansze przedstawiające komórki rozrodcze męskie i żeńskie, cykl miesiączkowy itd.

2.) Nauczyciel rozdaje grupom koperty z odpowiedziami na pytanie "co sprzyja twojej płodności?, co może zakłócić twoją płodność?" uczniowie naradzają się w grupach i przypinają poprawne odpowiedzi oraz dopisują własne spostrzeżenia np.


Nauczyciel: Co zauważyliście (wypowiedzi uczniów)

Nauczyciel kończy lekcję wypowiedzią iż potencjalnie wszyscy jesteśmy zdolni, aby zostać matką lub ojcem jednak istnieje wiele czynników, które mogą zachwiać płodność człowieka, czasem bezpowrotnie. Zastanówcie się, czy poczęcie dziecka jest sprawą kobiety, czy mężczyzny, czy obojga ? Na to pytanie odpowiemy sobie wspólnie na następnych zajęciach.


LITERATURA
- Gałkowska M.B. "W tę samą stronę" Warszawa 1998
- Lihtarowicz A. "Kiedy jestem płodna a kiedy nie" Katowice 1993
- Ktol T. (red) "Wędrując ku dorosłości" Kraków 1997 Miazgowicz J. (red) " Wychowanie prorodzinne i seksualne człowieka" Katowice 1998

Opracowała: mgr Beata Machowska
Nauczyciel Zespołu Szkół Zawodowych
im. E. Plater w Zgorzelcu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6367


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.