![]() |
![]() |
Katalog Beata Machowska Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze Konflikty w rodzinie
Scenariusz zajęć z wychowania do życia w rodzinie
Treści:- Zasady dobrej komunikacji - Sposoby komunikowania się w relacjach międzyludzkich - Bariery komunikacyjne - Przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów Cele - po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien: - Znać zasady komunikacji międzyludzkiej - Mieć świadomość własnych trudności stanowiących bariery właściwej komunikacji - Umieć określić różne sytuacje konfliktowe między nastolatkami i dorosłymi - Czuć się odpowiedzialnym za budowanie więzi interpersonalnych w rodzinie Metody i techniki pracy: - Mini wykład - Rozmowa kierowana - Praca w grupkach Środki dydaktyczne: - Scenki do odegrania z tekstami Przebieg zajęć (czas 45 min.) 1. Uczniowie siedzą w kręgu i po przywitaniu każdy z uczniów podaje przykład sytuacji konfliktowej. Nauczyciel podaje definicje konfliktu: "Konflikt to sytuacja, w której stykają się ze sobą wykluczające się potrzeby, życzenia, interesy, poglądy. Mówi też, że konflikty są naszą codziennością. Wchodzimy w nie głównie z osobami, z którymi najczęściej się kontaktujemy." Etapy rozwoju konfliktu: - Niezgodność - Sprzeczka (nieco ostrzejsza wymiana zdań) - Kłótnia (dołączenie wątków pobocznych) - Walka fizyczna - Wojna (narasta wrogość, nienawiść czasami bitwa) 2. Nauczyciel dzieli klasę na 4-ry grupy. Każda z grup odgrywa scenkę rodzinną. - 17 latek prosi mamę o pozwolenie na wyjście do dyskoteki. Wraca nad ranem, łamie umowę zupełnie się nie przejmuje tym co w tym czasie przeżywała mama - Córka dzwoni do koleżanki aby "poplotkować". Rozmawia długo nie licząc się z kosztami obciążającymi budżet domowy, lekceważąc przy tym wcześniejsze upomnienia ze strony rodziców. Dopiero na wyraźne polecenie ojca kończy rozmowę. - Starszy brat chce obejrzeć mecz koszykówki nadawany w II programie, tymczasem jego 5-letnia siostra ogląda dobranockę, ale on nie zwracając na to przełącza na II-gi program. - Córka chce iść na występ ulubionego zespołu i nie interesuje jej że rodzice nie maja pieniędzy na z byt drogi ich zdaniem bilet. Rodzice uważają również że koncert jest zbyt późno, aby ich 15-letnia córka mogła na niego iść Po odegraniu tych scenek uczniowie je omawiają zwracając uwagę na zachowanie poszczególnych członków rodziny, ich postawę i oczekiwania. Określają zachowania tych osób (czy było agresywne, uległe, asertywne - bronienie swojego interesu bez krzywdzenia drugiej osoby z zachowaniem szacunku dla jej osobistej godności). Uczniowie stwierdzają, czy w każdej z tych sytuacji dochodziło do konfliktu. 3. Przemyślenia uczniów pozwalają nauczycielowi omówić metody rozwiązywania konfliktów. Nauczyciel mówi - "Każdy konflikt powinien być rozwiązany". Metody rozwiązywania konfliktów: - Ja zwyciężam, ty przegrywasz - Ja tracę, ty zwyciężasz - Nikt nie traci, obydwoje zyskujemy - kompromis, rozwiązanie na drodze dialogu. Nauczyciel omawia zasady komunikacji międzyludzkiej. Komunikacja polega na "nadawaniu" informacji przez jedną osobę, odbieraniu ich i sprawdzaniu, czy dobrze się zrozumiało, przez drugą. Brak otwartości lub empatii jest przyczyną braku porozumienia. Aby komunikacja była udana, trzeba tak podawać komunikat, aby był zgodny z intencjami i zrozumiały dla odbiorcy, i tak słuchać żeby nie tylko usłyszeć słowa, ale zrozumieć je zgodnie z intencjami nadawcy. 4. Nauczyciel żegna się z klasą i zadaje do domu zadanie: Każdy z was ma coś miłego powiedzieć swoim rodzicom. LITERATURA - Braun - Gałkowska M. "W tę samą Stronę" Warszawa 1994 - Campbell R. "Twój nastolatek potrzebuje ciebie" Kraków 1991 - Dobson J. "Rozmowy z rodzicami" - Grabowscy M. i W. Niemscy A, M. Wołochowicz "Zanim wybierzesz" Warszawa 1994 Król - Fijerska M "Radzę sobie w trudnych sytuacjach" Warszawa 1998
Opracowała: mgr Beata Machowska Wyświetleń: 11051
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |