![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Tomasz Dajczak, 2011-05-11 Nakło nad notecią Religia, Konspekty Człowiek nieposłuszny Bogu – grzech Adama i EwyScenariusz lekcji religii dla Szkoły Średniej Temat Katechezy: Człowiek nieposłuszny Bogu – grzech Adama i Ewy. Cele: - uczeń wie, co to jest grzech i jaka jest jego historia - uczniowie wiedzą w jaki sposób działa szatan - potrafią powiedzieć co spowodował grzech, jakie są jego skutki. Metoda: rozmowa – dialog, pytania i odpowiedzi, czytanie i analiza fragmentów Biblii, dyskusja, opowiadanie. Środki dydaktyczne: Pismo św., opowiadanie napisane na podobieństwo fragmentu z Księgi Rodzaju. I. Część wstępna - Powitanie - Modlitwa przed rozpoczęciem katechezy – „Duchu Święty..” - Sprawdzenie obecności - Przypomnienie najważniejszych prawd z ostatniej katechezy. - Katecheta stawia uczniom pytanie – Jak opisalibyście grzech? Skąd się wziął na ziemi? Grzech to zerwanie więzi z Bogiem – utracenie łaski uświęcającej (można to ukazać na przykładzie nici którą człowiek jest połączony z Bogiem. Zostaje ona zerwana przez grzech.) II Rozwinięcie. (Katecheta chcąc pokazać jakie są początki grzechu dzieli uczniów na trzy grupy. Każda otrzymuje fragment opisujący fakt popełnienie grzechu. Po pracy w grupach uczniowie wspólnie z katechetą wyciągają wnioski:) - Kuszenie i grzech (uczeń odczytuje fragment Rdz 3, 1-7) - zło pochodzi od szatana - wąż jest nieśmiertelny - w tym fragmencie nie autor nie wie wiele o szatanie, dlaczego Bóg go stworzył? Mówi o tym dopiero Nowy Testament. - trzeba podkreślić, że autor utożsamia węża z szatanem (symbol węża na wschodzie: płodność, śmierć) - Przesłuchanie (uczeń odczytuje fragment Rdz 3, 9-13) - słuchając tego fragmentu można zauważyć co grzech czyni z człowiekiem – zrzucanie winy jeden na drugiego (mężczyzna, kobieta, wąż). - Wyrok (uczeń odczytuje fragment z Rdz 3, 14-19). - Konsekwencje tego wyroku są bardzo dotkliwe: - wąż – bądź przeklęty, proch będziesz jadł, zostanie zmiażdżona twoja głowa. - niewiasta – cierpienie związane z porodem, nierówność między ludźmi (panowanie mężczyzny nad niewiastą). - mężczyzna – śmierć, trud pracy. - Katecheta stara się ukazać młodzieży jak przebiegły jest szatan. Jak wyrafinowana jest jego „technika” kuszenia człowieka. - człowiek otrzymuje zakaz od Boga – nie może zrywać owocu z jednego drzewa. - szatan wprowadza zamęt mówiąc, że Bóg pewnie nie kocha człowieka skoro mu czegoś zabrania. - okazuje się, że szatan kłamie. - niestety człowiek uwierzył szatanowi a nie Bogu. Zrozumiał to dopiero wtedy, kiedy spostrzegł, że jest „nagi”. - Katecheta akcentuje jakie są skutki grzechu pierwszych ludzi: - brak harmonii w człowieku – brak zgody między tym co „duchowe” a tym co „cielesne” - brak harmonii z innymi – egoizm, nienawiść, wojny, brak szacunku dla życia nienarodzonych, chorych. - brak harmonii ze światem – człowiek niszczy świat (przyroda, zwierzęta, śmieci…) - Czy człowiek musiał popełnić grzech? Na pewno nie, wystarczyłoby być posłusznym Panu Bogu. Tego POSŁUSZEŃSTWA Bogu potrzeba zawsze i wszędzie. Szatan i grzech sprowadzają SMUTEK. Bóg i posłuszeństwo wlewają w serce człowieka RADOŚĆ. - jako pewnego rodzaju podsumowanie katecheta czyta krótkie opowiadanie Ks. Twardowskiego o grzechu i jego konsekwencjach. III. Zakończenie - Zapisanie notatki do zeszytu. - Katecheta wyjaśnia ewentualne niejasności związane z dzisiejszą katechezą - Zadanie domowe – W jaki sposób w dzisiejszych czasach szatan kusi człowieka? Jak się temu przeciwstawiać? - Modlitwa – „ Aniele Boży..” Zgłoś błąd Wyświetleń: 2428
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |