Katalog Izabela Truchan, 2011-05-03 Kraków Język niemiecki, Program nauczania PROGRAM KOŁA JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA UCZNIÓW ZDOLNYCH Z KLAS PIĄTYCHPROGRAM KOŁA JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA UCZNIÓW ZDOLNYCH Z KLAS PIĄTYCH Spis treści I. Założenia ogólne programu : II. Cele zajęć : 1. Cele ogólne 2. Cele szczegółowe 3. Formy i metody działania III. Materiał nauczania IV. Przewidywane formy ewaluacji osiągnięć uczniów I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU 1. Ogólna charakterystyka programu Program koła języka niemieckiego jest przeznaczony dla uczniów zdolnych z klas piątych, przejawiających szczególne zainteresowanie językiem niemieckim. Treści zawarte w programie realizowanym na kółku mają na celu: - wspomaganie rozwoju uczniów - podniesienie poziomu wiedzy uczniów - zachęcenie uczniów do zwiększenia wysiłku w uczeniu się języka niemieckiego - przygotowanie uczniów do komunikowania się w języku obcym - uczenie się języka poprzez zabawę - stworzenie uczniom szansy wychowania w duchu tolerancji dla odmiennej kultury Program przeznaczony jest do realizacji w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach zajęć dodatkowych. Zajęcia odbywają się we wtorki na 8 godzinie lekcyjnej. II. CELE ZAJĘĆ 1. Cele ogólne - kształtowanie umiejętności porozumiewania się - rozwijanie uzdolnień i talentów - kształtowanie umiejętności wyszukiwania i wykorzystania informacji - uświadamianie uczniom istnienia różnic kulturowych - wskazywanie nowoczesnych źródeł informacji w nauczaniu języka obcego - rozwijanie umiejętności korzystania z komputera jako środka dydaktycznego ułatwiającego opanowanie języka obcego - zachęcanie uczniów do udziału w konkursach z języka niemieckiego - uczenie się języka poprzez zabawę - rozwijanie umiejętności pracy w grupie i pozytywnej rywalizacji - podniesienie jakości pracy szkoły - rozwijanie motywacji uczenia się języka niemieckiego 2. Cele szczegółowe W zakresie rozumienia ze słuchu Uczeń: - lepiej rozumie wypowiedzi rodzimych użytkowników języka niemieckiego, dotyczące kultury i spraw życia codziennego - rozumie sens wypowiedzi w różnych warunkach odbioru, - potrafi domyślać się znaczenia wypowiedzi z kontekstu zdania, - potrafi wyselekcjonować informacje oraz sprawdzić ich prawdziwość W zakresie mówienia Uczeń: - formułuje płynne wypowiedzi na określone tematy - efektywnie używa języka niemieckiego w sytuacjach życia codziennego - wzbogaca wiadomości na temat historii, geografii, zwyczajów w Niemczech i potrafi o nich opowiedzieć - zna zasady gramatyczne w stopniu zapewniającym zrozumiałość wypowiedzi - potrafi inicjować i podtrzymywać rozmowę w sytuacji bezpośredniego kontaktu z rozmówcą - stosuje odpowiednie środki językowe dla wyrażenia intencji, uczuć, emocji W zakresie rozumienia tekstu czytanego Uczeń: - potrafi wykorzystywać materiały źródłowe - rozumie ogólny sens tekstu - umie wyszukać w tekście o przewidywalnej treści interesujące go informacje - potrafi sprawdzić prawdziwość informacji na podstawie przeczytanego tekstu W zakresie pisania Uczeń: - prawidłowo stosuje zasady ortografii - potrafi w formie pisemnej odpowiedzieć na zawarte w ćwiczeniach polecenia - potrafi formułować zróżnicowane wypowiedzi pisemne 3. Formy i metody działania - organizowanie konkursów językowych - stworzenie uczniom możliwości dzielenia się swoimi osiągnięciami z kolegami - wdrażanie do samodzielności, systematyczności - praca indywidualna, w grupach oraz umożliwienie pracy innymi technikami np. przez Internet - pomoc w zdobywaniu materiałów do samodzielnej pracy (książki, programy komputerowe, itp.) - praca metodami aktywizującymi – gry edukacyjne, scrabble itp. - współpraca z dyrekcją szkoły, nauczycielami oraz rodzicami III. MATERIAŁ NAUCZANIA Zakres tematyczny: - ja, moja rodzina i znajomi - artykuły spożywcze, robienie zakupów - zajęcia w szkole - moje hobby, spędzanie czasu wolnego - czas zegarowy, pory dnia - pogoda i pory roku - części ciała, choroba - typowe czynności dnia codziennego, pozwolenia i zakazy - uroczystości rodzinne, święta - najważniejsze wiadomości o krajach niemieckojęzycznych Zagadnienia gramatyczne: - czas przeszły Imperfekt czasowników „haben” i „sein” - czasowniki modalne i rozdzielnie złożone - tryb rozkazujący - stopniowanie przymiotników i przysłówków - zaimek osobowy i dzierżawczy w mianowniku i bierniku (utrwalenie) - zdania współrzędnie złożone IV. PRZEWIDYWANE FORMY EWALUACJI - obserwacja - prezentacja dorobku uczniów - wypowiedzi ustne - ankieta - udział oraz wyniki osiągane w szkolnych i ogólnopolskich konkursach językowych - rozmowy z rodzicami i uczniami Opracowała mgr Izabela Truchan Wyświetleń: 3462
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |