Katalog Magdalena Chomicz, 2011-05-03 biała podlaska Pedagogika, Scenariusze Scenariusz Indywidualnych zajęć rewalidacujno-wychowawczych ucznia z głębokim upośledzeniem umysłowymSCENARIUSZ INDYWIDUALNYCH ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH UCZNIA Z GŁĘBOKIM UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM Termin realizacji: 16.03.2011 Czas realizacji: 2 godziny Cele zajęć: - kształtowanie i ćwiczenie umiejętności słuchu; - wzbogacenie doznań słuchowych; - poprawa czucia powierzchniowego i głębokiego; - kojarzenie dźwięku słów z określoną sytuacją; - usprawnianie dłoni; - kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktu z nauczycielem; - rozwijanie umiejętności posługiwania się palcami rąk w celu tworzenia obrazu; - doskonalenie naśladownictwa ruchów, koordynacji wzrokowo-ruchowej; - rozwijanie motoryki małej, praksji ręki; - zwiększanie koncentracji uwagi ucznia na działaniu. Metody pracy; „Program Specjalny Knillów”, ćwiczenia przez zabawę, masaże stymulujące, prace manualne, malowanie dłońmi. Środki dydaktyczne: materac, dzwonek, kasety z nagraniami muzyki relaksacyjnej i muzyką do ćwiczeń „Programem Specjalnym Knillów , woreczek z grochem, piłka z wypustkami, papier ścierny, farby płatki kosmetyczne, oliwka, bębenek. Przebieg zajęć: 1. Powitanie z dzieckiem- baraszkowanie, rozmowy o minionym dniu, nauczyciel opowiada o przebiegu dzisiejszych zajęć. Zasygnalizowanie dzwonkiem rozpoczęcia zajęć. 2. Stymulacja czuciowa całego ciała poprzez masaż przy muzyce; głaskanie, oklepywanie, oszczypywanie. Masowanie całego ciała; piłką z wypustkami i woreczkiem z grochem. Nazywanie dotykanych części ciała. 3. Turlanie, kołysanie. Zabawa w „babuch na brzuch”. 4. Ćwiczenia nóg: uderzanie nogą w materac, masowanie stóp, ruszanie paluszkami u stóp, wykonywanie ruchów okrężnych stopami. 5. Praca przy stoliku. - zapoznanie z faktura papieru ściernego; - malowanie paluszkami inspirowane muzyką. Nauczyciel chwali dziecko za wspaniałą pracę. 6. Słuchanie nagrań instrumentów muzycznych. Dziecko naśladuje ulubione i znajome odgłosy. 7. Przygotowanie do ćwiczeń „Program SPH” Knillów- nauczyciel mówi, że będziemy się bawić, kołysać razem (naśladuje głos z kasety do ćwiczeń). 8. Wykonywanie kolejnych ćwiczeń z programu: -kołysanie -wymachiwanie rękoma -pocieranie dłoni -zaciskanie i otwieranie dłoni -klaskanie -głaskanie policzków -głaskanie brzucha -głaskanie ud -ruchy stóp i nóg -relaksacja. 9. Przygotowanie do masażu twarzy wacikiem nasączonym oliwką. Masowani i nazywanie poszczególnych części twarzy: - broda: - policzki; - nosek; - czoło. 10. Nauczyciel przypomina co dziś robił z dziewczynką, chwali za prace na poszczególnych etapach zajęć. W nagrodę włącza dziewczynce ulubioną muzykę, wraz z nią śpiewa i gra na bębenku. 11. Nauczyciel żegna się z dziewczynką „ Pa- pa”. Wyświetleń: 3254
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |