Katalog Piotr Janda, 2011-04-29 hermanowa WOS, Scenariusze Scenariusz lekcji Czy Polska zyskała na integracji z UE?Piotr Janda listopad 2002 -nauczyciel kontraktowy Gimnazjum w Boguchwale Lekcja wiedzy o społeczeństwie - scenariusz. ( Metoda - debata.) Temat: „Czy Polska zyskała na wejściu do Unii Europejskiej?” I. Na dwa tygodnie przed planowaną lekcją uczniowie mieli zapoznać się, wykorzystując różne źródła (prasa, radio, telewizja, internet), z warunkami wejścia Polski do Unii Europejskiej . Udział w debacie wzięli wytypowani uczniowie klas II i III. Ogólna liczba debatujących - 20 osób. Podział uczestników na grupy: - grupa I – przeciwnicy wstąpienia Polski do UE. - grupa II – zwolennicy wstąpienia, 1)Zadania główne: - podział klas na dwa zespoły - wybór szefa każdej grupy, - czas przygotowania dwa tygodnie, II. Przebieg lekcji na temat: „Czy Polska powinna integrować się z Unia Europejską?”. Cele: 1) Zainteresowanie ucznia współczesną historią kraju i kontynentu. 2) Kształcenie umiejętności: - korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie i prezentacja wiedzy, - działania grupowego, odpowiedzialności za swoje zadanie w grupie, - pobudzenie do działalności twórczej, - szanowanie zdania „przeciwnika”, - zdolność do kompromisu. III. Część wstępna: Uczniowie biorący udział w debacie zostali podzieleni na dwie grupy. Członkowie obydwu grup zasiadają w ławkach ustawionych naprzeciwko siebie. Debata rozpoczyna się od krótkiego wprowadzenia nauczyciela historii charakteryzującego: proces integracji Europy od starożytności do czasów współczesnych, oraz sytuacje polityczno-gospodarczą Polski po 1989 r. IV. Część główna: Uczniowie kolejno według ustalonego porządku przedstawiają przygotowane argumenty w paru dziedzinach: - gospodarka, - kultura, - swobody obywatelskie, - autonomia i niezależność państwowa, - bezpieczeństwo. Czas debaty 25 min. jedna osoba prezentując swoje stanowisko nie może przekraczać czasu 1 min. w jednej wypowiedzi. V. Część podsumowująca: Każda grupa otrzymuje kartę, na której może zapisać anonimowo swoje stanowisko wobec integracji i wrzucają ją do wcześniej przygotowanej urny. Następnie nauczyciel wraz z szefami zespołów liczą oddane głosy i podają oficjalne wyniki. VI. Uzyskane osiągnięcia: 1) Zdobycie wiedzy na temat samej Unii Europejskiej i warunków integracji Polski z UE. 2) Zaangażowanie emocjonalne, wykazanie się pomysłowością i dowcipem. 4) Docenianie pracy innych kolegów. Opracował: Piotr Janda - nauczyciel Gimnazjum w Boguchwale Wyświetleń: 1612
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |