Katalog Agnieszka Mikulska, 2011-04-28 kędzierzyn-koźle Zajęcia przedszkolne, Plany pracy PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ w grupie dzieci 4-5-letnich-wrzesieńPLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ w grupie dzieci 4-5-letnich Wielokierunkowa aktywność dzieci – miesiąc wrzesień Tydzień pierwszy Integralny ośrodek tematyczny: Witamy w przedszkolu Treści programowe: To ja − Podawanie informacji o sobie: • podawanie imienia, nazwiska, adresu. − Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych: • zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni, • zakładanie ubrań, butów, • korzystanie z toalety. Nasza grupa − Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie: • poznanie imion i nazwisk dzieci z grupy, • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie. − Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji: • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 3. Witamy w przedszkolu • Zabawa integrująca grupę „Do swojego koloru”. • Tworzenie „Drzewa naszej grupy”. • Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej – do grupy. 4. Uczymy się, jak bawić się razem • Zwiedzanie przedszkola. • „Kontrakt naszej grupy”-wspólne ustalanie zasad postępowania. • Poznanie pomieszczeń przedszkola • Przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej. 5. Przedszkolaki z jednej paki. • Słuchanie wiersza D. Kręcisz Idzie Janek do przedszkola. • Ćwiczenia graficzne – kolorowanie rysunku swojego znaczka. • Utożsamianie się z grupą • Poznanie swojego znaczka rozpoznawczego 1. Jaki jestem • Poznanie siebie „To ja”. • Rysowanie swojej postaci. • Podawanie informacji o sobie: - podawanie imienia, nazwiska, adresu, − samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych 2. Wspólne zabawy • Zabawa na dobry początek dnia, drama „Pan Kciuk” • Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych. 3. Tworzymy bukiety. • Zabawy przy piosence „Kolorowe kredki” – śpiewanie. • Ćwiczenia plastyczne „Kwiaty w wazonie”-wycinanie, naklejanie, segregacja do odpowiednich wazonów. • Rozwijanie słuchu muzycznego u dzieci • Klasyfikowanie przedmiotów według kolorów. 4. • Słuchanie opowiadania D.Niedoli „Kolorowe przedszkole-bajka nie tylko dla dzieci”. • Wycinanie obrysowanych konturów dłoni. • Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji: dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich. • Doskonalenie sprawności manualnej rąk. 5. Bawimy się wspólnie. • Słuchanie opowiadania G. Szadkowskiej W ogrodzie Króla Słońca. • Praca plastyczna „Tworzymy własny ogród” • Uważne słuchanie opowiadania wypowiadanie się na jego temat • Rozwijanie kreatywności Gry i zabawy ruchowe: Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rób tak, jak ja”. Zabawa bieżna „Dzieci i pszczoły”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”. Zabawa ruchowo naśladowcza „Skacz tak, jak, ja”. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Różne pojazdy”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” Zabawa ruchowa „Pracujemy”. Opowieść ruchowa przy muzyce „Podróż statkiem na wyspę skarbów”. Opowieść ruchowa „Trudna wędrówka”. Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg. Wlaźnik). Zabawy ruchowe i swobodne w ogrodzie przedszkolnym. Spacery do lasu. Tydzień drugi Integralny ośrodek tematyczny: Czym pojechaliśmy na wakacje? Treści programowe: Nasz kontakt z techniką – Poznanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego; • zapoznanie ze znaczeniem pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych, • zaznajomienie z zasadami ruchu drogowego z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. Poznajemy pojazdy. • Zabawa dydaktyczna Czym pojechaliśmy na wakacje? • Układanie sylwet wybranych pojazdów z klocków w kształcie figur geometrycznych. • Poznanie różnych środków lokomocji • Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez zabawy konstrukcyjne. 2. Wyspa skarbów. • Opowieść ruchowa Podróż statkiem na wyspę skarbów. • Zabawa twórcza „Budujemy tratwę”. • Rozwijanie aktywności twórczej • Budzenie zainteresowań technicznych dzieci. 3. Liczymy wakacyjne skarby. • Zabawa dydaktyczna Skarby do worka. • Rozpoznawanie różnic ilościowych w zbiorze. 4. Cztery koła. • Zabawy przy piosence „Cztery koła” • „Kolorowy samochód” – wypełnianie rysunku kawałkami kolorowego papieru. • Umuzykalnianie dzieci. • Rozwijanie inwencji twórczej i estetyki pracy. 5. Światła sygnalizatora • Zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez ulicę-inscenizacja D.Gellner. „Światła sygnalizatora” • Spacery po osiedlu-oglądanie ruchu ulicznego i sygnalizatora świetlnego. • Zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Gry i zabawy ruchowe: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”. Zabawa ruchowo naśladowcza „Skacz tak, jak, ja”. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Różne pojazdy”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” Opowieść ruchowa przy muzyce „Podróż statkiem na wyspę skarbów”. Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg. Wlaźnik). Zabawy ruchowe i swobodne w ogrodzie przedszkolnym. Spacery do lasu. Tydzień trzeci Integralny ośrodek tematyczny: Nadeszła jesień Treści programowe: Poznajemy przyrodę Jesień: • Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie, • Rozpoznawanie nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu, • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. W poszukiwaniu jesieni • Zabawa rytmiczno-ruchowa „Pociąg krasnoludków”. • Opowieść ruchowa „Trudna wędrówka”. • Uczestniczenie w zabawach pry muzycznej • Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci 2. Kolorowe zabawy • Rozwijanie znajomości figur geometrycznych- -koło. • „Przekształć koło w coś innego” – rysowanie kreatywne. • Rozwijanie znajomości figur geometrycznych na podstawie koła. 3. Spotkanie z jeżem • Zapoznanie z wyglądem i zwyczajami jeża na podstawie wiersza H.Zdzitowieckiej „Jeż”, „Jesiennych ciekawostek”. • Praca przestrzenna – wykonanie jeża z ziemniaka, wykałaczek i plasteliny. • Zapoznanie ze zwierzetami żyjącymi w różnych środowiskach przyrodniczych. • Zaznajomienie z różnymi formami przestrzennymi. 4. Na powitanie jesieni • Powitanie „Pani Jesieni” według programu „Poranny krąg”-wprowadzenie w świat podstawowych symboli charakterystycznych dla jesieni. • Wycieczka do lasu-szukamy Pani Jesieni; oglądanie przyniesionych z wycieczki darów; omawianie ich. • Wprowadzenie w świat podstawowych symboli charakterystycznych dla jesieni. 5. Grzybobranie • Słuchanie wiersza A.Przemyskiej „W grzybowym lesie”. • „Muchomory” – praca plastyczna. • Zapoznanie z wyglądem i nazwami popularnych grzybów rosnących w lesie • Rozwijanie zdolności plastycznych, estetyki pracy. Gry i zabawy ruchowe: Opowieść ruchowa „Trudna wędrówka”. Zestaw zabaw ruchowych nr II z wykorzystaniem dramy. Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Wiewiórki do dziupli”, „Balonik”. Zabawa bieżna „Uwaga, muchomor goni”. Tydzień czwarty Integralny ośrodek tematyczny: Jesienne dary Treści programowe: Poznajemy przyrodę Jesień: • Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie, • Rozpoznawanie nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu, • Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku. Dzień tygodnia, temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne: 1. Co nam jesień w koszu niesie? • Słuchanie opowiadania G.Szadkowskiej „Jesień odwiedza świat” – rozmowa. • Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg. Wlaźnik). • Zapoznanie z przetworami wykonanymi z owoców zbieranych jesienią. • Rozwijanie sprawności ruchowej. 2. Skąd się borą witaminy? • Słuchanie opowiadania I.Salach „Co z ogrodu, a co z sadu?”-zapoznanie ze sposobami prawidłowego odżywiania. • Wykonanie sałatki owocowej. • Zapoznanie ze sposobami prawidłowego odżywiania. 3. Urodziny marchewki • Zabawy rytmiczno-ruchowe przy piosence „Urodziny marchewki” • Charakterystyka i omawianie przez dzieci jesiennych darów podczas tworzenia w Sali kącika „Dary Pani Jesieni”. • Zachęcanie do zabaw przy muzy • Dskonalenie znajomości symboli charakterystycznych dla jesieni. 4. Lubimy jesienne smakołyki • Zabawa dydaktyczna „Jaki to owoc. Jakie to warzywo?” – zagadki i degustacja. • Malowanie plasteliną (rozcieranie) rysunków warzyw i owoców lubianych przez dzieci. • Rozpoznawanie wybranych warzyw i owoców. • Zapoznaie z nową techniką plastyczną. 5. Rzepka • Inscenizacja utworu J.Tuwima „Rzepka” • Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej „Rzepka”. • Kształtowanie umiejętnego słuchania utworów literackich. • Kształtowanie do nauki pisanie i czytania. Gry i zabawy ruchowe: Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg Wlaźnik) Zabawa ruchowa „Pracujemy”. Zabawy ruchowe i swobodne w ogrodzie przedszkolnym. Spacery do lasu. Opracowała: mgr Agnieszka Mikulska Wyświetleń: 6131
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |