Katalog

Agnieszka Mikulska, 2011-04-28
kędzierzyn-koźle

Zajęcia przedszkolne, Plany pracy

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ w grupie dzieci 4-5-letnich-wrzesień

- n +

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
w grupie dzieci 4-5-letnich

Wielokierunkowa aktywność dzieci – miesiąc wrzesień



Tydzień pierwszy
Integralny ośrodek tematyczny: Witamy w przedszkolu

Treści programowe:
To ja
− Podawanie informacji o sobie:
• podawanie imienia, nazwiska, adresu.
− Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych:
• zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni,
• zakładanie ubrań, butów,
• korzystanie z toalety.

Nasza grupa
− Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie:
• poznanie imion i nazwisk dzieci z grupy,
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
− Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji:
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.


Dzień tygodnia,
temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne:
3. Witamy w przedszkolu • Zabawa integrująca grupę „Do swojego koloru”.
• Tworzenie „Drzewa naszej grupy”. • Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej – do grupy.
4. Uczymy się, jak bawić się razem • Zwiedzanie przedszkola.

• „Kontrakt naszej grupy”-wspólne ustalanie zasad postępowania. • Poznanie pomieszczeń przedszkola

• Przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej.
5. Przedszkolaki
z jednej paki. • Słuchanie wiersza D. Kręcisz Idzie Janek do przedszkola.
• Ćwiczenia graficzne – kolorowanie rysunku swojego znaczka. • Utożsamianie się z grupą
• Poznanie swojego znaczka rozpoznawczego
1. Jaki jestem • Poznanie siebie „To ja”.
• Rysowanie swojej postaci. • Podawanie informacji o sobie:
- podawanie imienia, nazwiska, adresu,
− samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych
2. Wspólne zabawy • Zabawa na dobry początek dnia, drama „Pan Kciuk” • Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych.
3. Tworzymy
bukiety. • Zabawy przy piosence „Kolorowe kredki” – śpiewanie.
• Ćwiczenia plastyczne „Kwiaty w wazonie”-wycinanie, naklejanie, segregacja do odpowiednich wazonów. • Rozwijanie słuchu muzycznego u dzieci
• Klasyfikowanie przedmiotów według
kolorów.
4. • Słuchanie opowiadania D.Niedoli „Kolorowe przedszkole-bajka nie tylko dla dzieci”.
• Wycinanie obrysowanych konturów dłoni. • Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji: dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.
• Doskonalenie sprawności manualnej rąk.
5. Bawimy się wspólnie.
• Słuchanie opowiadania G. Szadkowskiej W ogrodzie Króla Słońca.

• Praca plastyczna „Tworzymy własny ogród” • Uważne słuchanie opowiadania wypowiadanie się na jego temat
• Rozwijanie kreatywności

Gry i zabawy ruchowe:
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Rób tak, jak ja”.
Zabawa bieżna „Dzieci i pszczoły”.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”.
Zabawa ruchowo naśladowcza „Skacz tak, jak, ja”.
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Różne pojazdy”.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”
Zabawa ruchowa „Pracujemy”.
Opowieść ruchowa przy muzyce „Podróż statkiem na wyspę skarbów”.
Opowieść ruchowa „Trudna wędrówka”.
Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg. Wlaźnik).
Zabawy ruchowe i swobodne w ogrodzie przedszkolnym.
Spacery do lasu.


Tydzień drugi
Integralny ośrodek tematyczny: Czym pojechaliśmy na wakacje?

Treści programowe:
Nasz kontakt z techniką
– Poznanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego;
• zapoznanie ze znaczeniem pasów,
sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych,
• zaznajomienie z zasadami ruchu
drogowego z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek.

Dzień tygodnia,
temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne:
1. Poznajemy pojazdy.
• Zabawa dydaktyczna Czym pojechaliśmy na wakacje?
• Układanie sylwet wybranych pojazdów z klocków w kształcie figur geometrycznych. • Poznanie różnych środków lokomocji
• Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez zabawy konstrukcyjne.



2. Wyspa skarbów. • Opowieść ruchowa Podróż statkiem na wyspę skarbów.
• Zabawa twórcza „Budujemy tratwę”. • Rozwijanie aktywności twórczej
• Budzenie zainteresowań technicznych dzieci.
3. Liczymy
wakacyjne skarby. • Zabawa dydaktyczna Skarby do worka. • Rozpoznawanie różnic ilościowych w zbiorze.
4. Cztery koła. • Zabawy przy piosence „Cztery koła”
• „Kolorowy samochód” – wypełnianie rysunku kawałkami kolorowego papieru. • Umuzykalnianie dzieci.
• Rozwijanie inwencji twórczej i estetyki pracy.
5. Światła sygnalizatora • Zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez ulicę-inscenizacja D.Gellner. „Światła sygnalizatora”
• Spacery po osiedlu-oglądanie ruchu ulicznego i sygnalizatora świetlnego. • Zapoznanie z zasadami bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię.

Gry i zabawy ruchowe:
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”.
Zabawa ruchowo naśladowcza „Skacz tak, jak, ja”.
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Różne pojazdy”.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”
Opowieść ruchowa przy muzyce „Podróż statkiem na wyspę skarbów”.
Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg. Wlaźnik).
Zabawy ruchowe i swobodne w ogrodzie przedszkolnym.
Spacery do lasu.


Tydzień trzeci
Integralny ośrodek tematyczny: Nadeszła jesień

Treści programowe:
Poznajemy przyrodę
Jesień:
• Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie,
• Rozpoznawanie nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu,
• Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.

Dzień tygodnia,
temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne:
1. W poszukiwaniu jesieni • Zabawa rytmiczno-ruchowa „Pociąg krasnoludków”.
• Opowieść ruchowa „Trudna wędrówka”. • Uczestniczenie w zabawach pry muzycznej
• Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
2. Kolorowe zabawy • Rozwijanie znajomości figur geometrycznych- -koło.
• „Przekształć koło w coś innego” – rysowanie kreatywne. • Rozwijanie znajomości figur geometrycznych na podstawie koła.

3. Spotkanie z jeżem • Zapoznanie z wyglądem i zwyczajami jeża na podstawie wiersza H.Zdzitowieckiej „Jeż”, „Jesiennych ciekawostek”.
• Praca przestrzenna – wykonanie jeża z ziemniaka, wykałaczek i plasteliny. • Zapoznanie ze zwierzetami żyjącymi w różnych środowiskach przyrodniczych.
• Zaznajomienie z różnymi formami przestrzennymi.
4. Na powitanie jesieni • Powitanie „Pani Jesieni” według programu „Poranny krąg”-wprowadzenie w świat podstawowych symboli charakterystycznych dla jesieni.
• Wycieczka do lasu-szukamy Pani Jesieni; oglądanie przyniesionych z wycieczki darów; omawianie ich. • Wprowadzenie w świat podstawowych symboli charakterystycznych dla jesieni.
5. Grzybobranie • Słuchanie wiersza A.Przemyskiej „W grzybowym lesie”.
• „Muchomory” – praca plastyczna. • Zapoznanie z wyglądem i nazwami popularnych grzybów rosnących w lesie
• Rozwijanie zdolności plastycznych, estetyki pracy.


Gry i zabawy ruchowe:
Opowieść ruchowa „Trudna wędrówka”.
Zestaw zabaw ruchowych nr II z wykorzystaniem dramy.
Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Wiewiórki do dziupli”, „Balonik”.
Zabawa bieżna „Uwaga, muchomor goni”.


Tydzień czwarty
Integralny ośrodek tematyczny: Jesienne dary

Treści programowe:
Poznajemy przyrodę
Jesień:
• Obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie,
• Rozpoznawanie nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu,
• Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.


Dzień tygodnia,
temat dnia Aktywność i działalność dziecka Cele główne:
1. Co nam jesień w koszu niesie? • Słuchanie opowiadania G.Szadkowskiej „Jesień odwiedza świat” – rozmowa.
• Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg. Wlaźnik). • Zapoznanie z przetworami wykonanymi z owoców zbieranych jesienią.
• Rozwijanie sprawności ruchowej.
2. Skąd się borą witaminy? • Słuchanie opowiadania I.Salach „Co z ogrodu, a co z sadu?”-zapoznanie ze sposobami prawidłowego odżywiania.
• Wykonanie sałatki owocowej. • Zapoznanie ze sposobami prawidłowego odżywiania.
3. Urodziny marchewki • Zabawy rytmiczno-ruchowe przy piosence „Urodziny marchewki”
• Charakterystyka i omawianie przez dzieci jesiennych darów podczas tworzenia w Sali kącika „Dary Pani Jesieni”.
• Zachęcanie do zabaw przy muzy
• Dskonalenie znajomości symboli charakterystycznych dla jesieni.
4. Lubimy jesienne smakołyki • Zabawa dydaktyczna „Jaki to owoc. Jakie to warzywo?” – zagadki i degustacja.
• Malowanie plasteliną (rozcieranie) rysunków warzyw i owoców lubianych przez dzieci. • Rozpoznawanie wybranych warzyw i owoców.
• Zapoznaie z nową techniką plastyczną.
5. Rzepka • Inscenizacja utworu J.Tuwima „Rzepka”
• Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej „Rzepka”. • Kształtowanie umiejętnego słuchania utworów literackich.
• Kształtowanie do nauki pisanie i czytania.

Gry i zabawy ruchowe:
Zestaw zabaw ruchowych nr III (wg Wlaźnik)
Zabawa ruchowa „Pracujemy”.
Zabawy ruchowe i swobodne w ogrodzie przedszkolnym.
Spacery do lasu.


Opracowała:
mgr Agnieszka Mikulska
Wyświetleń: 6131


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.