Katalog

Teresa Niklewicz, 2011-04-11
JASŁO

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych w grupie dzieci 6-letnich

- n +

Krąg tematyczny: Poznajemy pracę krawcowej

Hasło dnia: W pracowni krawcowej

Cel główny:
Poznanie litery małej i wielkiej „i”, „I”. Wyrabianie właściwej postawy wobec pracy krawcowej. Wzbogacenie słownika dzieci o wyrażenia związane z pracą krawcowej.
Rozwijanie inwencji twórczej.

Cele operacyjne:

Poziom wiadomości
A. Zapamiętywanie wiadomości
Dziecko potrafi:
• nazwać znaki graficzne liter „i”, „I”
• nazwać narzędzia i przybory, które krawcowa potrzebuje do wykonania zawodu
• zapamiętać treść piosenki
B. Zrozumienie wiadomości
Dziecko potrafi:
• podać rozwiązanie zagadki
• identyfikować brzmienie głosek ze znakami liter „i”, „I” na wyrazach igła, Inka
• wyjaśnić pojęcia zakład usługowy, pracownia krawiecka

Poziom umiejętności
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
Dziecko umie:
• zachować się kulturalnie w miejscach publicznych
• używa w rozmowie nowo – poznane wyrazy
• napisać litery i. I po śladzie

D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Dziecko umie:
• przedstawić ruchami własnego ciała kształt nowej litery samodzielnie i w grupie
• wykazać się inwencją twórczą – zaprojektować strój z różnych materiałów wtórnych
• odwzorować szlaczek literopodobny i wkomponować go w określony kształt
• rozpoznać poznaną literę wśród innych liter

Metody edukacji: podające, eksponujące, problemowe, praktyczne

Formy pracy: zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita, grupowa

Środki dydaktyczne: karty pracy – opracowane przez nauczyciela, klaser z literami i cyframi, nagranie magnetofonowe, liczmany, materiały wtórne, nożyczki, klej, ściereczki, duże arkusze papieru

PRZEBIEG ZAJĘĆ CAŁODZIENNYCH – ZINTEGROWANYCH

Sytuacja dydaktyczna 1
Zabawa dydaktyczna „Nożyce samochwały”. Dzieci stoją w dużym kole i mówią chórem: Nożyce samochwały przez dzień cały brzęczały, że łatwo przetną wszystko, nie tylko materiały, że ostre są aż Stach, tną wszystko: „ciach, ciach, ciach”. Dzieci pokazują palcami obu rąk pracę nożyczek. Nauczycielka wchodzi do środka koła i pyta dzieci:
Czy przetną wstążkę? Tak? czy Nie?
Dzieci odpowiadają naśladując cięcie nożyczek:
Czy przetną szkło? Tak ? czy Nie?
Czy przetną nici? Tak? czy Nie?
Czy przetną deskę? Tak? czy Nie?
Jeżeli nożyce nie mogą czegoś przeciąć nie ruszają się. Dzieci, które się pomylą, wypadają z grupy jako samochwały.

Sytuacja dydaktyczna 2
„W naszej szafie” – praca przy stolikach.
Dzieci otrzymują planszę z ubraniami. Określają, które z nich są damskie, męskie, a które dla dzieci – nazywają je prawidłowo. Starają się powiedzieć, czego brakuje każdemu z tych ubrań.

Sytuacja dydaktyczna 3
Rozwiązywanie zagadek „Kto to taki?”
Rozpoznawanie zawodów na podstawie słownego opisu.
- Mam dwie dzielne pomocnice cienką igłę i nożyce. One kroją, ona zszywa. Powiedz, jak ja się nazywam. (krawcowa)
- Czy nazwać potraficie panów zajętych szyciem? ( krawiec)

Sytuacja dydaktyczna 4
Zabawa ruchowa „Nitka”
Dzieci chwytają się za ręce tworząc wężyk i poruszają się za prowadzącym (igłą) w rytm śpiewanej piosenki. „Nitko, nitko hej niteczko, zawijaj się nam w kółeczko, wij się nitko wij, tylko nam się nie przerwij”
Uwaga: prowadzący tak prowadzi aby nitka się nie zaplątała.

Sytuacja dydaktyczna 5
Wycieczka do pracowni krawcowej.
Zwrócenie uwagi na właściwe zachowanie się u krawcowej.
Problemy dla dzieci:
• Co znajduje się w zakładzie krawieckim?
• Jakie narzędzia i przybory potrzebuje krawcowa, aby uszyć ubranie?
• Jakie są etapy pracy krawcowej?

Sytuacja dydaktyczna 6
„Zakładamy kącik krawiecki” – po powrocie do przedszkola dzieci oglądają przyniesione resztki materiału, nici, guziki i wspólnie z nauczycielką zakładają kącik krawiecki w Sali.

Sytuacja dydaktyczna 7
Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Tańcowała igła z nitką”. Omówienie treści utworu.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu igła (wymawianie poszczególnych głosek, wyodrębnianie pierwszej głoski, prawidłowe jej wymawianie, synteza wyrazu po usłyszeniu kolejnych głosek, podział wyrazu na sylaby)
- Modelowanie struktury wyrazu igła (ułożenie schematu i modelu)
Podawanie przykładów i wybrzmiewanie wyrazów, w których głoska „i” jest na początku.
• Pokaz litery „i” – drukowanej i pisanej
• Zamiana nakrywek w modelu wyrazu „igła” na poznane wyrazy

Sytuacja dydaktyczna 8
Zabawa ruchowa „Wyszywanie”
Dzieci układają skakanki na podłodze i naśladują szycie:
• Ściegiem fastrygowanym – skaczą wzdłuż skakanki oburącz
• Ściegiem zygzakowatym – skaczą oburącz z jednej strony skakanki na drugą

Sytuacja dydaktyczna 9
• Swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie obrazka „Praca krawcowej”
• Wymawianie imion, które rozpoczynają się na głoskę „I”
• Nadanie imienia „Inka” dziewczynce na obrazku
• Analiza i synteza słuchowa wyrazu „Inka” (wymawianie kolejnych głosek, składanie i wymawianie wyrazu po wysłuchaniu kolejnych głosek)
• Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu Inka (ułożenie schematu i modelu)
• Przypomnienie zasady pisowni imion. Zamiana nakrywek w modelu wyrazu „Inka” na poznane litery.

Sytuacja dydaktyczna 10
Utrwalenie litery „i”, „I”
• Czytanie tekstu obrazkowego
• Rozwiązywanie rebusów
• Rozpoznawanie drukowanej litery małej i wielkiej „i”. „I” w tekście (wierszu) J. Brzechwa „Tańcowała igła z nitką”.
• Układanie liter „i”, „I” ze skakanek i własnego ciała indywidualnie i zbiorowo

Sytuacja dydaktyczna 11
Nauka piosenki „Kłopoty z szyciem”
• Omówienie treści piosenki
• Zabawa inscenizowana ruchem na tle piosenki
• Śpiew zbiorowy w/w piosenki

Sytuacja dydaktyczna 12
„Taniec igły”
Włączona muzyka relaksacyjna.
Dzieci ustawiają się po dwoje w różnych miejscach sali. Jedno dziecko z pary naśladuje ruchy igły z nitką poruszając się po całej sali. Drugie dziecko obserwuje partnera. Gdy on zatrzymuje ruch igły – wówczas dziecko z pary przejmuje jego rolę i zabawa trwa dalej.

Sytuacja dydaktyczna 13
Historyjka obrazkowa „U krawcowej”
Ustalenie kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej.

Sytuacja dydaktyczna 14
Odwzorowanie szlaczka litero podobnego i wkomponowanie go w określony kształt (sukienka dla lalki) bez wychodzenia za kontur.

Sytuacja dydaktyczna 15
„Nasza moda” – oglądanie żurnali mody dla dorosłych i dla dzieci.

Sytuacja dydaktyczna 16
„Jesteśmy projektantami mody” – praca w zespołach 4 osobowych.
Dzieci ozdabiają papierowe kontury własnej postaci wykorzystując różnorodne materiały. Konkurs na najładniej zaprojektowany strój. Przeliczanie zbiorów 4-elementowych. Poznanie zapisu cyfrowego liczby 4.

Sytuacja dydaktyczna 17
Zabawa integracyjna „Bal przebierańców”. Dzieci przebierają się w różne stroje przyniesione do przedszkola i tańczą przy włączonej muzyce magnetofonowej.
Opracowała: mgr Teresa Niklewicz
Wyświetleń: 8617


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.