Katalog Agnieszka Maćkowiak, 2011-04-11 Kościan Matematyka, Konspekty "Czworokąty - podsumowanie" - konspekt lekcji dla klasy piątejKONSPEKT PRZEDMIOT: matematyka KLASA: V DZIAŁ PROGRAMOWY: Figury na płaszczyźnie TEMAT: Czworokąty – podsumowanie. TYP LEKCJI: powtórzeniowa CEL GŁÓWNY: - znajomość nazw i własności czworokątów. CELE OPERACYJNE: Uczeń potrafi: - nazywać czworokąty, - wskazywać poszczególne czworokąty, - określać zależności między czworokątami, - klasyfikować czworokąty. METODY NAUCZANIA:- praktyczna: pogadanka powtórzeniowa połączona z konkretnymi poleceniami do wykonania. FORMY PRACY: - praca „równym frontem” ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - „Matematyka 5. Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, - „Matematyka 5. Geometria. Zeszyt ćwiczeń dla klasy piątej szkoły podstawowej”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, - zestaw figur (czworokątów) dla każdego ucznia, - zestaw czworokątów (do przymocowania na tablicy). TOK LEKCJI: 1. Sprawy organizacyjne. • Powitanie uczniów. • Sprawdzenie obecności. 2. Wprowadzenie do lekcji. • Przypomnienie potrzebnych wiadomości: nazwy poznanych czworokątów. • Podanie tematu i uświadomienie celu lekcji. 3. Lekcja właściwa. A. Uczniowie rozkładają na ławkach przed sobą przygotowane w domu zestawy czworokątów. Kieruję do uczniów następujące pytania (polecenia): - Jaka figura (pokaż) ma wszystkie kąty proste i wszystkie boki równej długości? (KWADRAT) Uczniowie u dołu poprawnie wybranej figury wpisują jej nazwę. - Jaka figura (figury) mają wszystkie kąty proste? (PROSTOKĄT, KWADRAT) Jak nazywamy takie figury? Czy kwadrat jest prostokątem? Uczniowie w wybranych figurach wpisują ich nazwy. W kwadracie nazwa prostokąt pojawia się nad nazwą kwadrat. - Które czworokąty mają boki równej długości? (ROMB, KWADRAT) - Które figury mają dwie pary boków równoległych? (RÓWNOLEGŁOBOK, ROMB, PROSTOKĄT, KWADRAT) - Jakie czworokąty mają co najmniej jedną parę boków równoległych? (TRAPEZ, TRAPEZ PROSTOKĄTNY, RÓWNOLEGŁOBOK, ...) B. Na podstawie powyższego ćwiczenia łatwiej będzie dokonać klasyfikacji czworokątów. Uczniowie, wykorzystując nazwy i kolejność ich wpisywania na figurach wnioskują, która grupa czworokątów jest najliczniejsza. Następnie próbują hierarchicznie pogrupować czworokąty, po czym w odpowiednim porządku wklejają figury do zeszytu. Na tablicy również przedstawione są odpowiednie relacje między czworokątami. Korzystając z przedstawionej na tablicy klasyfikacji czworokątów chcę, aby uczniowie spróbowali w różny sposób definiować wybrane figury, np.: • Kwadrat to romb ...................................... • Kwadrat to prostokąt ............................... • Kwadrat to równoległobok ...................... Następnie zadaję pytanie: • Jak inaczej nazywa się trapez prostokątny równoramienny? Za poprawne odpowiedzi uczniowie otrzymują „+”. C. Rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających. Ćw. 3, str. 38 Ćw. 4, str. 38 4. Zakończenie lekcji. Podanie i omówienie zadania domowego - zad. 2, str. 130 (podręcznik) (przygotować akcję reklamową wybranego czworokąta). Wyświetleń: 2564
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |