Katalog

Agnieszka Maćkowiak, 2011-04-11
Kościan

Matematyka, Konspekty

"Czworokąty - podsumowanie" - konspekt lekcji dla klasy piątej

- n +

KONSPEKT
PRZEDMIOT: matematyka
KLASA: V
DZIAŁ PROGRAMOWY: Figury na płaszczyźnie
TEMAT: Czworokąty – podsumowanie.
TYP LEKCJI: powtórzeniowa
CEL GŁÓWNY:
- znajomość nazw i własności czworokątów.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:
- nazywać czworokąty,
- wskazywać poszczególne czworokąty,
- określać zależności między czworokątami,
- klasyfikować czworokąty.
METODY NAUCZANIA:- praktyczna: pogadanka powtórzeniowa połączona z konkretnymi poleceniami do wykonania.
FORMY PRACY:
- praca „równym frontem”
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- „Matematyka 5. Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe,
- „Matematyka 5. Geometria. Zeszyt ćwiczeń dla klasy piątej szkoły podstawowej”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe,
- zestaw figur (czworokątów) dla każdego ucznia,
- zestaw czworokątów (do przymocowania na tablicy).

TOK LEKCJI:

1. Sprawy organizacyjne.
• Powitanie uczniów.
• Sprawdzenie obecności.

2. Wprowadzenie do lekcji.
• Przypomnienie potrzebnych wiadomości: nazwy poznanych czworokątów.
• Podanie tematu i uświadomienie celu lekcji.

3. Lekcja właściwa.

A. Uczniowie rozkładają na ławkach przed sobą przygotowane w domu zestawy czworokątów. Kieruję do uczniów następujące pytania (polecenia):
- Jaka figura (pokaż) ma wszystkie kąty proste i wszystkie boki równej długości? (KWADRAT)
Uczniowie u dołu poprawnie wybranej figury wpisują jej nazwę.
- Jaka figura (figury) mają wszystkie kąty proste? (PROSTOKĄT, KWADRAT)
Jak nazywamy takie figury?
Czy kwadrat jest prostokątem?
Uczniowie w wybranych figurach wpisują ich nazwy. W kwadracie nazwa prostokąt pojawia się nad nazwą kwadrat.
- Które czworokąty mają boki równej długości? (ROMB, KWADRAT)
- Które figury mają dwie pary boków równoległych? (RÓWNOLEGŁOBOK, ROMB, PROSTOKĄT, KWADRAT)
- Jakie czworokąty mają co najmniej jedną parę boków równoległych? (TRAPEZ, TRAPEZ PROSTOKĄTNY, RÓWNOLEGŁOBOK, ...)

B. Na podstawie powyższego ćwiczenia łatwiej będzie dokonać klasyfikacji czworokątów. Uczniowie, wykorzystując nazwy i kolejność ich wpisywania na figurach wnioskują, która grupa czworokątów jest najliczniejsza. Następnie próbują hierarchicznie pogrupować czworokąty, po czym w odpowiednim porządku wklejają figury do zeszytu. Na tablicy również przedstawione są odpowiednie relacje między czworokątami.
Korzystając z przedstawionej na tablicy klasyfikacji czworokątów chcę, aby uczniowie spróbowali w różny sposób definiować wybrane figury, np.:
• Kwadrat to romb ......................................
• Kwadrat to prostokąt ...............................
• Kwadrat to równoległobok ......................
Następnie zadaję pytanie:
• Jak inaczej nazywa się trapez prostokątny równoramienny?
Za poprawne odpowiedzi uczniowie otrzymują „+”.

C. Rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających.

Ćw. 3, str. 38
Ćw. 4, str. 38

4. Zakończenie lekcji.
Podanie i omówienie zadania domowego - zad. 2, str. 130 (podręcznik) (przygotować akcję reklamową wybranego czworokąta).
Wyświetleń: 2564


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.