Katalog Marek Błachnio, 2011-04-07 Chełm Geografia, Scenariusze Scenariusz lekcji geografiiScenariusz lekcji geografii – kl.3 technikum Opracowanie – Marek Błachnio Temat lekcji: Dlaczego przemysł rozmieszczony jest nierównomiernie ? Motto: „Jeśli uważasz, że coś potrafisz lub że czegoś nie potrafisz, na pewno masz rację”. Henry Ford CELE: Uczeń: wiadomości: - wyjaśni pojęcia: przemysł, technologia, kooperacja, rynek zbytu, kapitał, - wymieni główne działy przemysłu, - wymieni nazwy wyrobów poszczególnych działów przemysłu, - wymieni na przykładach czynniki lokalizacji przemysłu: przyrodnicze, techniczno – ekonomiczne, społeczno – polityczne, - wymienia powiązania kooperacyjne oraz określa rynek zbytu wybranego zakładu przemysłowego w okolicy miejsca swojego zamieszkania, umiejętności: - porówna cechy przemysłu i rolnictwa, - ocenia lokalizację wybranego zakładu przemysłowego w okolicy miejsca swojego zamieszkania, - ocenia wpływ lokalizacji wybranego zakładu przemysłowego na stan środowiska. METODY PRACY : podające ( pogadanka, wykład informacyjny, opis), problemowe (burza mózgów, dyskusja), praktyczne (praca z atlasem, podręcznikiem, rozwiązywanie ćwiczeń). FORMY PRACY: w grupie, indywidualna, zbiorowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik (wyd. ORTUS cz. 2), atlas, mapa gospodarcza świata, karty pracy, magnesy, kartki z nazwami zakładów przemysłowych. Przebieg lekcji: I. Faza przygotowawcza: - część organizacyjna (powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności), - zebranie kartek z pracą domową, - podanie i zapisanie tematu lekcji. II. Faza realizacyjna: - podział klasy na grupy 3 – 4 osobowe (uczniowie wybierają swojego lidera, odpowiedzialny jest za wywiązanie się grupy z zadania), - nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich rozważań - „Czynniki lokalizacji przemysłu". Omawia krótko cele lekcji i wymagania, jakie będzie stawiał uczniom po zrealizowaniu tematu, a następnie rozdaje każdej grupie karty pracy, - nauczyciel objaśnia sposób wykonania zadania na kartach pracy (załącznik 1) – czas pracy 5 – 7 minut, - każda grupa przedstawia jedną odpowiedź dotyczącą cech rolnictwa i przemysłu (nauczyciel poprawia wypowiedzi i ukierunkowuje je), - nauczyciel dokonuje krótkiego podsumowania po wykonanym zadaniu, - nauczyciel zadaje kolejne polecenie ( na zasadzie burzy mózgów w tych samych grupach uczniowie mają stworzyć pojęcie przemysłu) – czas pracy ok. 5 minut, - prezentacja i zapisanie na tablicy najlepszego określenia przemysłu, - uczniowie zapisują podyktowane przez nauczyciela pojęcie przemysłu, - analiza schematu zamieszczonego w podręczniku ze strony 105 – Podział przemysłu ( nauczyciel prosi uczniów o wymienienie działów - gałęzi przemysłu, a następnie poszczególnych wyrobów w tych działach), - nauczyciel zadaje pytanie co to jest rzemiosło? ( ukierunkowuje i uzupełnia wypowiedzi uczniów) - nauczyciel prosi o wymienienie przykładów rzemiosła w Polsce i na świecie ( ukierunkowuje i uzupełnia odpowiedzi uczniów), - wykład informacyjny nauczyciela na temat działalności przemysłowej, - nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie słowa kapitał (uzupełnia wypowiedzi uczniów), - nauczyciel rozdaje kolejne karty pracy dla wcześniej stworzonych grup i objaśnia sposób wykonania zadania (załącznik 2) – czas pracy 5 – 7 minut, - uczniowie poszczególnych grup przedstawiają po jednym czynniku lokalizacji przemysłu z podziałem na 3 kategorie ( czynniki przyrodnicze, czynniki społeczno – polityczne, czynniki techniczno – ekonomiczne ), nauczyciel poprawia i uzupełnia odpowiedzi uczniów – nawiązanie do map w atlasie strona 50 – 51 i mapy ściennej (Mapa gospodarcza świata), - nauczyciel wywiesza na tablicy schemat z nazwami różnych zakładów przemysłowych (załącznik 3), a zadaniem uczniów jest połączenie strzałkami tych zakładów, które ze sobą współpracują ( kooperują), uczniowie przepisują podany schemat do zeszytu, - nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie na czym polega kooperacja przedsiębiorstw i prosi o podanie takiego przykładu dla miejsca zamieszkania i określi rynek zbytu tych zakładów (nauczyciel poprawia i uzupełnia wypowiedzi uczniów), - nauczyciel zadaje pytania: co to jest technologia, jakie ma znaczenie dla przemysłu, z jakimi usługami jest powiązana i dlaczego w związku z tym wiele rodzajów przemysłu skupia się w rejonach wielkich miast? - nauczyciel ukierunkowuje, poprawia i uzupełnia wypowiedzi uczniów, - nauczyciel zadaje pytanie: jakie były czynniki lokalizacji Cementowni Chełm i jakie zagrożenie dla środowiska mogą nieść tego typu zakłady?- analiza mapy w atlasie str. 47, nauczyciel ukierunkowuje, poprawia i uzupełnia wypowiedzi uczniów. III. Faza podsumowująca. - nauczyciel zadaje pytania utrwalające lekcję: • wymienia nazwy wyrobów, a zadaniem uczniów jest podanie gałęzi przemysłu która go wytwarza (leki – chemiczny, maszyny i urządzenia – elektromaszynowy, odzież – lekki, żywność – spożywczy, meble – drzewny, oleje i smary – paliwowo – energetyczny) • wymienia czynniki lokalizacji, a uczniowie odpowiadają do jakiej grupy należą: (woda – cz. przyrodniczy, rynek zbytu – cz. techniczno – ekonomiczny, surowce – cz. przyrodniczy, polityka państwa – cz. społeczno – polityczny, kapitał – społeczno ekonomiczny) – nauczyciel podaje ciekawostkę dotyczącą wpływu polityki państwa na lokalizację przemysłu w poprzednim systemie w Polsce (przykład huty w Krakowie dawniej im. Lenina, a obecnie ArcelorMittal Poland ), - nauczyciel rozdaje karteczki do wklejenia do zeszytu jako forma notatki, - nauczyciel rozdaje karteczki z pracą domową i objaśnia sposób rozwiązania (załącznik 4), - nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji – stopnie, plusy, ocena słowna, - podziękowanie za przeprowadzoną lekcję. Wykorzystana literatura: - Podręcznik do geografii cz.2 – Człowiek gospodarzem Ziemi. Zakres podstawowy, Paweł Wład, wyd. ORTUS, Piaseczno 2005; - Zeszyt ćwiczeń cz 2, Człowiek gospodarzem Ziemi. Zakres podstawowy. Paweł Wład, wyd. ORTUS, Piaseczno 2006; - Podręcznik do geografii cz. – Geografia na czasie. Zakres podstawowy, Barbara Lenartowicz i inni, wyd. Wydawnictwo Szkolne PWN, Łódź 2008; - Zeszyt ćwiczeń cz. 2 - Geografia na czasie. Zakres podstawowy i rozszerzony, Barbara Lenartowicz i inni, wyd. Wydawnictwo Szkolne PWN, Łódź 2008; - Szkolny słownik geograficzny, Jan Flis, wyd. WSiP, Warszawa 1982. Załącznik 1. KARTA PRACY Praca w 4- osobowych grupach. Przyporządkuj wymienione określenia jako cechy rolnictwa i przemysłu: - zmniejszająca się liczba pracujących, - duża zależność od surowców, - duży wpływ nowych technologii, - pracochłonność, - szybki postęp techniczny, - samowystarczalność, - mały odsetek powierzchni danego kraju, - duży odsetek powierzchni danego kraju, - duża zależność od klimatu, - coraz mniejsza zależność od środowiska, - rozległy rynek zbytu. CECHY ROLNICTWA - ........................................................................................... ......................................................................................................................... CECHY PRZEMYSŁU - ................................................................................... ......................................................................................................................... Załącznik 2. KARTA PRACY Praca w 4- osobowych grupach. Dopasuj podane czynniki lokalizacji przemysłu do 3 grup: - bariery ekologiczne, - preferencje inwestorów, - zasoby i kwalifikacje siły roboczej, - baza surowcowa - korzyści aglomeracji i infrastruktura techniczna, - polityka państwa, - baza energetyczna, - rynek zbytu, - zaplecze naukowo- badawcze i techniczne - zasoby wody - kapitał, - czynniki strategiczne, - czynniki społeczne, - transport i łączność. CZYNNIKI PRZYRODNICZE --------------- CZYNNIKI SPOŁECZNO – EKONOMICZNE ------------ CZYNNIKI TECHNICZNO – EKONOMICZNE -------------- Załącznik 3. Praca z cała klasą – poniższy schemat wywieszony na tablicy. Zadanie polega na połączeniu strzałkami zakładów, które ze są współpracują ( kooperują). Dowolne zakłady – według pomysłu np. piekarnia, tartak, zakład meblarski, ciepłownia, młyn itp. Załącznik 4. Praca domowa. Polecenie: odwiedź dowolny zakład przemysłowy w twojej okolicy i opisz kolejne etapy produkcji wybranego produktu. Wyświetleń: 2562
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |