AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jacek Mencel, 2011-03-27
luboń

Wychowanie fizyczne, Prezentacje

Wady postawy- adaptacja człowieka w rozwoju cywilizacji?

- n +

Wady postawy - adaptacja człowieka w rozwoju cywilizacji?


Nauczyciele wychowania fizycznego prowadzą zajęcia gimnastyki korekcyjnej z dziećmi o różnych wadach postawy ciała na podstawie orzeczeń lekarskich i badań własnych.
Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi nr 2 w Poznaniu jest przykładem jednej z wielu szkół w Polsce prowadzącej zajęcia gimnastyki korekcyjnej na wysokim poziomie dla dzieci w klasach podstawowych, gimnazjalnych oraz w klasach dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym dbającej o ich rozwój psycho-fizyczny.
Istniejąca różnorodność, ilość uczniów oraz prowadzona dokumentacja pozwala na przeprowadzanie badań postawy ciała, a także analizy wyników z latami poprzednimi.
Klasyfikacja uczniów na zajęcia korekcyjne oparta na orzeczeniach lekarskich i badaniach własnych opieki medycznej szkoły i nauczyciela pokazuje nam z jakimi problemami zdrowotnymi uczniowie rozpoczynają naukę szkolną.
Plecy płaskie, wklęsłe, wklęsło-okrągłe, skoliozy, wady kończyn dolnych, zaniki mięśniowe, napięcia mięśniowe, zaniżona sprawność fizyczna oraz szereg wad, które są wyzwaniem dla szkoły i nauczyciela prowadzącego zajęcia korekcyjne mające na celu przywrócenie sprawności fizycznej ucznia w ciągu jego szkolnej edukacji, a co najważniejsze zdobycia nawyków zdrowotnych i odpowiedniej wiedzy umożliwiających świadome uczestnictwo w wychowaniu zdrowotnym człowieka. Szkoły borykają się z coraz to mniejszym nakładem finansowym Ministerstwa Edukacji na zajęcia gimnastyki korekcyjnej lub zastępowaniem jej projektami zdrowotnymi np. „Poznań stawia na zdrowie”. Oczywiście zasługuje to na pochwałę, jednakże są to projekty czasowe i zatrudnieni terapeuci nie są nauczycielami i mają ograniczony czas pracy.
Przeprowadzone badania w naszej szkole na dzieci w wieku szkolnym z Wildy i okolic i z pewnością w ramach projektu zdrowotnego oraz analiza badań szkolnych z ostatnich kilkunastu lat zmusza nas do postawienia pytania: czy mamy do czynienia z nowym zjawiskiem w rozwoju fizycznym człowieka?

Czy rozwój człowieka rozpatrywany w aspekcie rozwoju ontogenetycznego, który rozumiemy jako zmiany ściśle ze sobą wzajemnie
powiązane i nieodwracalne jakimi podlega organizm w okresie od zapłodnienia
do śmierci, oraz wszystkie procesy rozwojowe uwarunkowane czynnikami endogennymi (genetycznymi) przekazywanymi dziecku przez rodziców w momencie poczęcia i decydującymi o rozmiarach i kształcie ciała, tempie wzrastania dojrzewania i innych cechach genetycznych, oraz czynnikami egzogennymi jako elementami środowiska otaczającego organizm,
zmieniającymi realizację programu genetycznego zależnie od zestawu i natężenia w jakim występują, wpływają obecnie na zmianę ukształtowania naszego układu kostno mięśniowego (a także nerwowego) do takich form adaptacyjnych, które rozpoznajemy jako wady postawy.
Prowadzona przez mnie analiza kart rewalidacyjnych, orzeczeń lekarskich oraz badań własnych postawy ciała przeprowadzonych na uczniach naszej szkoły potwierdza konieczność zwiększenia i wprowadzenia zajęć korekcyjnych wpływających na wyrównanie zaburzeń rozwojowych i korekcje określonych wad postawy. To banalne stwierdzenie nie oddaje ogromu „kalectwa fizycznego” z jakim borykają się nasze dzieci, rodząc się lub nabywając wady postawy pod wpływem czynników rozwojowych.
Na uwagę zasługuje analiza rozwoju przebadanych uczniów w klasach I-II szkoły podstawowej powszechnej gdzie wady kończyn dolnych w szczególności płaskostopie są jedną z najbardziej rozpoznawanych wad postawy w porównaniu z latami poprzednimi.
Natomiast nasza szkoła jest zespołem szkół, w której uczą się dzieci z upośledzeniem umysłowym, co dało możliwość porównania badań dzieci w wieku (7-9lat) o różnym rozwoju umysłowym.
Efektem tych porównań jest fakt, iż u dzieci upośledzonych umysłowo nie występuje płaskostopie w takim rozmiarze, co u dzieci normie. Wręcz sporadycznie.
Szkoły, nauczyciele i terapeuci a szczególności Ministerstwo Edukacji powinno podjąć działania zwiększające nakłady finansowe na zajęcia korekcyjno- ruchowe oraz zwiększenie budżetu godzin i wprowadzenie obowiązkowego uczestnictwa w zajęciach gimnastyki korekcyjnej oraz przeprowadzaniu cyklicznych badań dzieci w okresie szkolnym młodszym w celu ustalenia przyczyn powstawania wad postawy. A także określania, które z wad postawy są nimi i czy też nastąpiły już trwałe zmiany w naszym organizmie określane zjawiskiem trendu sekularnego.


mgr Jacek Mencel
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1698


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.