Katalog

Anna Bartosik-Mikulska, 2011-03-23
Sławno

Przyroda, Ćwiczenia

Propozycje warsztatów przyrodniczych

- n +

PROPOZYCJE WARSZTATÓW
PRZYRODNICZYCH


„ Natura powierza swe najgłębsze tajemnice tym,
którzy są zdecydowani je odkryć”



WARSZTATY BADAWCZE
Wpływ ścieków na rozwój rzeżuchy

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

DATA SPOTKANIA: ...............................................

INSTRUKCJA I PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Czas doświadczenia: 5 – 6 dni
Środki: 3 szalki Petriego, zlewka, lignina/wata, nasiona rzeżuchy, roztwór mydła, ocet, benzyna, olej, woda pitna

WYKONANIE:
Przygotowanie 3 hodowli rzeżuchy: próba kontrolna bez wody, z wodą pitną i z wodą z mieszanką ( 25cm 3 wody + 5 kropli octu + roztwór mydła + olej + benzyna)
Codzienna obserwacja i zapis wyników:

Uczniowie zakładają 3 hodowle rzeżuchy. Otrzymują karty badawcze i w ciągu trwania doświadczenia zapisują swoje obserwacje i wyciągają wnioski.

WNIOSKI: Rośliny potrzebują wody do życia. Woda zanieczyszczona wpływa negatywnie na rozwój roślin.



WARSZTATY BADAWCZE


Karta badawcza - Wpływ ścieków na rozwój rzeżuchy

Imię i nazwisko……………………………….
Klasa…………………………………………..


Czas doświadczenia: 5 – 6 dni
Środki: 3 szalki Petriego, zlewka, lignina/wata, nasiona rzeżuchy, roztwór mydła, ocet, benzyna, olej, woda pitna

WYKONANIE:
Przygotowanie 3 hodowli rzeżuchy: próba kontrolna bez wody, z wodą pitną i z wodą z mieszanką ( 25cm 3 wody + 5 kropli octu +
roztwór mydła + olej + benzyna)
Codzienna obserwacja i zapis wyników





WNIOSKI:



Badanie stopnia zapylenia powietrza w okolicy

SCENARIUSZ ZAJĘĆ


DATA SPOTKANIA: ...............................................

INSTRUKACJA I PRZEBIEG DOŚWIADCZENIA:

– celem zajęć jest wykazanie zanieczyszczenia powietrza
Czas: 7 dni
Środki: 3 puszki, taśma samoprzylepna

WYKONANIE:
Na puszki nakleić taśmę klejem do góry i ustawić: blisko drzew, na parapecie, blisko ulicy. Po upływie czasu przykleić na białą kartkę i obserwować przez lupę. Opisać paski.

Uczniowie ustawiają w wybranych miejscach puszki z taśmą. Po upływie tygodnia naklejają w kartach badawczych paski taśmy. Obserwują je przez lupę i mikroskop. We wnioskach wykazują stopień zanieczyszczenia powietrza



Badanie stopnia zapylenia powietrza w okolicy


Karta badawcza

Imię i nazwisko……………………………….
Klasa…………………………………………..


– celem zajęć jest wykazanie zanieczyszczenia powietrza

Czas: 7 dni
Środki: 3 puszki, taśma samoprzylepna

WYKONANIE
Na puszki nakleić taśmę klejem do góry i ustawić: blisko drzew, na parapecie, blisko ulicy. Po upływie czasu przykleić na białą kartkę i obserwować przez lupę. Opisać paski.


ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA


WNIOSKI






OBSERWACJE MIKROSKOPOWE

SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................


PRZEBIEG I INSTRUKCJA DOŚWIADCZENIA:

Uczniowie obserwują preparaty pod mikroskopem. Nauczyciel omawia wszystkie obiekty. Uczniowie wykonują rysunki i podpisują je.
Czas: 1 godzina
Środki: mikroskopy, preparaty mikroskopowe (elementy roślin, zwierząt, grzyby i bakterie)

TABELA OBSERWACYJNA






OBSERWACJE MIKROSKOPOWE

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

DATA SPOTKANIA: ...............................................
Imię i nazwisko ...........................................
Klasa ...................................

Drogi Uczniu!
Masz przed sobą zestaw preparatów. Twoim dzisiejszym zadaniem będzie wnikliwa obserwacja świata organizmów żywych oraz rysowanie tego co zobaczysz.

Uczniowie obserwują preparaty pod mikroskopem. Nauczyciel omawia wszystkie obiekty. Uczniowie wykonują rysunki i podpisują je


BADANIE WŁAŚCIWOŚCI WODY

SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................

PRZEBIEG I INSTRUKCJA DOŚWIADCZENIA:

Uczniowie określają właściwości 3 próbek wody (wody rzecznej, wody pitnej i wody utlenionej). Mając do dyspozycji odczynniki, paski lakmusowe oznaczają właściwości. oznaczone próbki wody w zlewkach.
Czas: 2 godziny
Środki: zlewki, próby wody, zestaw „CHEMIA START”



• BARWA*: bezbarwna, mętna, zielonkawa, czarnosiwa, brunatna, niebieskozielona, żółtozielona
• ZAPACH**: bez zapachu, bardzo słaby zapach, silny zapach ziemi, pleśni, zgnilizny, moczu, zepsutych jaj, roślin, mułu, ryb;
• ODCZYN***: zasadowy lub kwaśny, podać wartość
• TWARDOŚĆ paski badawcze



BADANIE WŁAŚCIWOŚCI WODY

KARTA BADAWCZA

Imię i nazwisko……………………………….
Klasa…………………………………………..

Mając do dyspozycji 3 próby wody: pitna, utleniona i rzeczna określ ich właściwości. Skorzystaj z pomocy wskazanych przez nauczyciela.




• BARWA*: bezbarwna, mętna, zielonkawa, czarno-siwa, brunatna, niebieskozielona, żółtozielona
• ZAPACH**: bez zapachu, bardzo słaby zapach, silny zapach; ziemi, pleśni, zgnilizny, moczu, zepsutych jaj, roślin, mułu, ryb;
• ODCZYN***: zasadowy lub kwaśny, podać wartość
• TWARDOŚĆ: paski badawcze







BADANIE WŁAŚCIWOŚCI GLEBY


SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................
PRZEBIEG I INSTRUKCJA DOŚWIADCZENIA:

Przed zajęciami należy przygotować próbki trzech gleb: glebę z terenu silnie zanieczyszczonego (np. przy drodze), glebę przy zabudowaniach wiejskich oraz glebę leśną. Następnie uczniowie podczas zajęć laboratoryjnych określają ich barwę, strukturę, odczyn i inne parametry pomiarowe, korzystając z informacji pod tabelką, papierków lakmusowych i zestawu odczynników „TEST ZANIECZYSZCZEŃ I ŻYZNOŚCI GLEBY”.




• BARWA*: czarna, piaskowa, zielonkawa, czarnosiwa, brunatna,
• STRUKTURA**: A. ziarnista, gliniasta, jednolita;
B. Po reakcji z wodą (ciasto): gruzełek rozsypuje się, gruzełek dopiero po dotknięciu rozsypuje się, gruzełek jest trwały
• ODCZYN***: zasadowy lub kwaśny, podać wartość
• ZANIECZYSZCZENIA: test zanieczyszczeń gleby
• ŻYZNOŚĆ: test żyzności gleby








BADANIE WŁAŚCIWOŚCI GLEBY

KARTA BADAWCZA

Imię i nazwisko……………………………….
Klasa…………………………………………..


Przed zajęciami przygotuj próbki trzech gleb: glebę z terenu silnie zanieczyszczonego (np. przy drodze), glebę przy zabudowaniach wiejskich oraz glebę leśną. Określ ich barwę, strukturę, odczyn, zanieczyszczenie i żyzność wykorzystując informacje pod tabelą, papierki lakmusowe oraz test zanieczyszczeń i żyzności gleby.



• BARWA*: czarna, piaskowa, zielonkawa, czarnosiwa, brunatna,
• STRUKTURA**: A. ziarnista, gliniasta, jednolita;
B. Po reakcji z wodą (ciasto): gruzełek rozsypuje się, gruzełek dopiero po dotknięciu rozsypuje się, gruzełek jest trwały
• ODCZYN***: zasadowy lub kwaśny, podać wartość
• ZANIECZYSZCZENIA: test zanieczyszczeń gleby
• ŻYZNOŚĆ: test żyzności gleby


…………………………………….
HODOWLA KRYSZTAŁÓW

SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................


Czas zajęć: 2 godziny
Środki: torebka z gipsem (50g), torebka z siarczanem potasowo-glinowym (ałun potasowy), pojemnik z octanem sodowym, pojemnik z siarczanem sodowym, otwieracz pojemników, wanienka, forma do odlewu z gipsu w kształcie druzy (geody), formy w kształcie różnych figurek, pozwalających uzyskać ciekawe dekoracyjne przedmioty (piramida, gwiazda, błyskawica, delfin), tabletki barwiące, pipeta, drewniane szpatułki, okulary ochronne, duży kubek miarowy z przykrywką, małe kubeczki miarowe z przykrywkami, szkatułka do przechowywania kryształów.

PRZEBIEG I INSTRUKCJA DOŚWIADCZENIA:

Uczniowie korzystają z zestaw do eksperymentów “Hodowla kryształów”, który umożliwia samodzielną hodowlę pięknych kryształów, również podobnych do tych, których powstawanie w przyrodzie trwa wieki.
Część eksperymentów daje efekt od razu, natomiast na efekty niektórych uczniowie będą musieli poczekać. Swoje obserwacje dzieci zapisują w tabeli obserwacji.
W czasie zajęć uczniowie wykorzystują materiały i surowce do budowy własnych kryształów.





HODOWLA KRYSZTAŁÓW

KARTA BADAWCZA

Imię i nazwisko……………………………….
Klasa…………………………………………..


Drogi Uczniu!
Mając przed sobą zestaw surowców do produkcji kryształów stwórz własny kryształ. Pamiętaj aby pamiętać o swoim bezpieczeństwie. Zakładaj rękawice i okulary ochronne w przypadku korzystania z niektórych środków. Nauczyciel prowadzący wskaże je. Wyniki swoich obserwacji zanotuj i narysuj w tabeli badawczej.




CO JEST W CYTRYNIE?


SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................



Czas zajęć: 20 minut
Środki: jabłko, cytryna, talerzyki zakraplacze


INSTRUKCJA I PRZEBIEG DOŚWIADCZENIA:
Dla każdego zespołu jabłko należy pokroić na ćwiartki. Kawałki jabłka ułożyć na 2 talerzach. Uczniowie wyciskają sok z cytryny i polewają nim jabłka tylko na jednym talerzu.
Po obserwacji można zauważyć, że na części jabłek pojawia się brązowy nalot, a niektóre nie tracą koloru.

WYJAŚNIENIE:
W CYTRYNIE ZNAJDUJE SIĘ WITAMINA C, KTÓRA CHRONI JABŁKA PRZED DZIAŁANIEM TLENU (UTLENIANIEM – BRĄZOWIENIEM).

UCZNIOWIE OMAWIAJĄ WPŁYW WITAMINY C.

Wybrana grupa uczniów wykonuje plakat dotyczący doświadczenia.




NATURALNY WYWABIACZ PLAM

SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................



Czas zajęć: 20 minut
Środki: sok z czarnej porzeczki, biała bawełniana ściereczka, sól kuchenna


INSTRUKCJA I PRZEBIEG DOŚWIADCZENIA:

Każdy zespół 10ml soku z czarnej porzeczki, sól i bawełnianą ściereczkę. Uczniowie wylewają sok na ściereczkę i szybko posypują plamę solą, tak aby całkowicie ją zakryć.
Uczniowie obserwują, że sól robi się czerwona.
Wybrana grupa uczniów wykonuje plakat dotyczący doświadczenia.

JAJKO NA ŚNIADANIE – CHEMICZNIE POZBAWIONE „GŁOWY”

SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................



Czas zajęć: 20 minut
Środki: skorupki jajek, ocet, miseczka


INSTRUKCJA I PRZEBIEG DOŚWIADCZENIA:

Zespoły otrzymują miseczki , skorupki jajek. Następnie wkładają skorupki do miseczki i zalewają octem. Po kilku sekundach dzieci obserwują bąbelki. W ten sposób tworzy się gaz (dwutlenek węgla), który można obserwować dłuższy czas. Po chwili skorupki stają się słabsze i bardziej miękkie.
Wybrana grupa uczniów wykonuje plakat dotyczący doświadczenia.


DLACZEGO JESIENIĄ LIŚCIE SĄ KOLOROWE?


SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................


Czas zajęć: 1 godzina
Środki: świeżo zebrane liście trawy, kawałki kredy, szklane miski, nożyczki, deska kuchenna, woda, denaturat lub alkohol


INSTRUKCJA I PRZEBIEG DOŚWIADCZENIA:
Uczniowie dzielą liście trawy na mniejsze części, dzięki czemu zostają niszczone ścianki i pojawi się zielony barwnik (mogą dodatkowo miażdżyć nożyczkami). Następnie wkładają pociętą trawę do szklanej miski i wlewają trochę wody. Na koniec ustawiają pionowo kawałek kredy i obserwują co się będzie działo. Resztę pociętej trawy wkładają do drugiej miski i dolewają denaturatu lub alkoholu. Podobnie ustawiają kredę.
Obserwacja: w pierwszej misce woda unosi się stopniowo. Zielony barwnik nie jest unoszony na kredę. W drugim przypadku alkohol unosi się na kredzie ale razem z barwnikiem. Po pewnym czasie zielony kolor zostaje na dole, podczas gdy żółty unosi się dalej.
Gdy staje się chłodniej rośliny pobierają zielony barwnik, aby uzyskać energię. Pozostaje więc drugi barwnik karoten – czerwony lub żółty.
Wybrana grupa uczniów wykonuje plakat dotyczący doświadczenia


CZY CZARNY TO CZARNY?
ZABAWA Z KOLORAMI

SCENARIUSZ ZAJĘĆ



DATA SPOTKANIA: ...............................................


Czas zajęć: 1 GODZINA
Środki: czarne flamastry, papier z białego filtra lub bibuła, ołówek, zakraplacz, mały talerzyk, szklanka z wodą, kolorowe płytki do barw, warsztat mieszania kolorów.


INSTRUKCJA I PRZEBIEG DOŚWIADCZENIA:
Uczniowie wycinają z białego papieru koła o średnicy szklanki. Środek papieru zaznaczają ołówkiem, a wokół niego rysują koło czarnym flamastrem. Dzieci kładą papierowe koła na talerzyku i zakraplaczem wylewają na niego wodę.
OBSERWACJA: po pewnym czasie woda „rwie” czarny kolor i można zobaczyć różne barwy.

Uczniowie mając do dyspozycji kolorowe płytki do barw i warsztat mieszania kolorów wyjaśniają pochodzenie barw.
Wyświetleń: 3072


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.