Katalog Anna Piechota, 2011-03-20 Rybnik Anna Filiks Język angielski, Scenariusze Scenariusz Dnia Języków ObcychEUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH 2010 Dla klas IV - VI w Szkole Podstawowej nr 13 w Rybniku Data: 05.10.2010 Osoby organizujące: Anna Piechota, Anna Filiks Czas trwania: 45 minut Cele imprezy szkolnej: uświadamianie korzyści płynących z uczenia się języków obcych ukazanie bogactwa kultur i języków w Europie propagowanie zdrowego współzawodnictwa umożliwienie dzieciom zaprezentowania się przed społecznością szkolną kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne działania umożliwienie uczniom podzielenia się swoją wiedzą kulturowo- geograficzną o państwach europejskich Plan ramowy: 1.Powitanie klas zgromadzonych na imprezie oraz przybliżenie idei obchodzenia Dnia Języków Obcych. 2.Wyjaśnienie zasad. 3.Prezentacja flag i strojów przygotowanych przez poszczególne klasy, zajęcie miejsc przez reprezentację. 4.Pytania i zadania konkursowe oceniane przez komisję. 5.Podsumowanie, obliczenie punktacji 6.Ogłoszenie wyników konkursu oraz wręczenie pamiątkowych dyplomów i podziękowań. 7.Podsumowanie imprezy i pożegnanie. SCENARIUSZ IMPREZY 1.Powitanie klas zgromadzonych na imprezie oraz przybliżenie idei obchodzenia Dnia Języków Obcych. Prowadząca: Witam wszystkich, którzy zgromadzili się tutaj dzisiaj na konkursie zorganizowanym dla uczczenia europejskiego Dnia Języków Obcych. W 2001 roku, czyli już 9 lat temu, Rada Europy ogłosiła 26 września Europejskim Dniem Języków Obcych. Jest to święto wszystkich Europejczyków. W tym dniu bardziej niż na co dzień powinniśmy sobie uświadamiać jak ważna jest i jak wiele korzyści przynosi nauka języków obcych. Na co dzień uczymy się języka angielskiego, wiec z nim utożsamiamy języki obce, a w Europie w chwili obecnej mamy już 41 oficjalnych języków. W obecnych czasach wycieczki zagraniczne, wyjazdy do pracy do innego kraju stają się coraz bardziej popularne. Wiadomym wiec jest, że nauka języków stała się bardzo ważna. Język jest mostem do innych ludzi. Dzisiaj chcemy Wam przybliżyć kilka krajów europejskich. Nie będzie to lekcja na temat. Będą to prezentacje przygotowane przez poszczególne klasy z ich wychowawcami. Zobaczycie stroje, poznacie flagi, reprezentacje klas wezmą udział w konkursie, a widownia pokaże jak potrafi dopingować swojej klasie. Mamy nadzieję, że nie tylko uczestnicy konkursu podzielą się zdobyta wiedzą, ale także cała zgromadzona publiczność wyniesie z tej imprezy prócz miłych wspomnień o dobrej zabawie kilka informacji, których nie znała wcześniej. Ocenianie będą: stroje, flaga, doping, odpowiedzi na pytania konkursowe, wykonanie zadań konkursowych. Będziemy także obserwować bacznie zachowanie klas dopingujących, ponieważ za wzorowe sprawowanie będzie można zdobyć dodatkowe punkty dla swojej drużyny. Nagrodami będą: ocena celująca z aktywności dla drużyny oraz dwa plusy z aktywności dla klasy za miejsce I, ocena bardzo dobra dla drużyny oraz jeden plus z aktywności dla klasy za II miejsce oraz 2 plusy dla reprezentacji za miejsce III. Życzymy zatem udanej zabawy i trzymamy kciuki za reprezentacje. A teraz poprosimy klasy, by zaprezentowały swoje flagi oraz stroje. 2.Prezentacja flag i strojów przygotowanych przez poszczególne klasy. Zajęcie miejsc przez reprezentacje. Prowadząca prosi każdą klasę o zaprezentowanie swojej pracy oraz przygotowanych strojów. Flagi zostają zawieszone na wcześniej przygotowanym miejscu. Komisja ocenia stroje oraz pracę plastyczną przygotowaną przez uczniów. Punkty: flaga 1-3 , stroje 1-3. 3.Prezentacja dopingu. Prowadząca: Zapraszam teraz wywołane klasy o zaprezentowanie hasła, którym będziecie dopingować swoją drużynę. Każda z klas prezentuje swój slogan. Punkty: 1-3. 4.Pytanie sprawdzające wiedzę uczniów. Każda z reprezentacji odpowiada na jedno pytanie dotyczące danego kraju europejskiego. Klasa 4a Pytanie: Jakie wyspy wchodzą w skład Portugalii? Odpowiedź: Archipelag Azorski i Madera Klasa 4b Pytanie: Nad jakimi dwoma morzami leżą Niemcy? Odpowiedź: Niemcy leżą nad Morzem Północnym i Morzem Bałtyckim. Klasa 5a Pytanie: Jaka część ludności mieszka w Dublinie? Odpowiedź: W Dublinie mieszka prawie 1/3 ludności Irlandii. Klasa 5b Pytanie: Jak nazywa się prezydent Francji? Odpowiedź: Nicolas Sarkozy Klasa 6a Pytanie: Co znajduje się w samym środku godła Włoch? Odpowiedź: Gwiazda Klasa 6b Pytanie: Jak nazywa się głowa państwa? Odpowiedź: Królowa Beatrycze Punkty: max. 2 punkty za odpowiedź. 5.Zadanie konkursowe z mapą. Każda z reprezentacji ma ustalony czas na to aby na mapie Europy odnaleźć swoje wcześniej przygotowane państwo. Klasy czwarte: 8 sekund. Klasy piąte 7 sekund. Klasy szóste 6 sekund. Klasa 4a – Portugalia. Klasa 4b - Niemcy. Klasa 5a – Irlandia. Klasa 5b – Francja. Klasa 6a – Włochy. Klasa 6b – Holandia. Punkty: maksymalnie 2 punkty. 6.Pytanie sprawdzające wiedzę uczniów. Każda z reprezentacji odpowiada na jedno pytanie dotyczące danego kraju europejskiego. Klasa 4a Pytanie: Jakie miasto jest stolicą Portugalii? Odpowiedź: Lizbona Klasa 4b Pytanie: Na ile landów dzielą się Niemcy? Odpowiedź: 16 Klasa 5a Pytanie: Jaka Jak nazywa się najwyższy szczyt Irlandii? Odpowiedź: Carrantouhill 1041. Klasa 5b Pytanie: Jaką nazwę ma hymn Francji? Odpowiedź: Marsylianka Klasa 6a Pytanie: Jak nazywa się premier Włoch? Odpowiedź: Silvio Berlusconi. Klasa 6b Pytanie: nazywa się drugi język urzędowy poza holenderskim obowiązujący od niedawna w części Holandii? Odpowiedź: Jest to język fryzyjski Punkty: maksymalnie 2 punkty. 7.Zadanie konkursowe. Odszukaj błędy. Każda drużyna otrzymuje tekst opisujący jeden z krajów europejskich, zawierający trzy błędy. Uczniowie mają za zadanie odnaleźć i podkreślić 3 niewłaściwe słowa. Klasa 4a PORTUGALIA Filmy w TV emitowane są w wersji z dubbingiem. Hokej (soccer) to najbardziej znany, kochany sport w Portugalii. Do innych, bardziej egzotycznych przysmaków zaliczana jest wędzona ryba (presunto), pochodząca z północy kraju. Odpowiedzi: wersji oryginalnej, football, szynka Klasa 4b NIEMCY Najwyższy punkt Niemiec to Gerlach. Berlin podzielony jest na 13 dzielnic. Stara Galeria Narodowa to znany berliński kościół. Odpowiedzi: Zugspitze, 12, muzeum (galeria) Klasa 5a IRLANDIA Językiem urzędowym jest niderlandzki i angielski. Językiem tym jednak biegle posługuje się zaledwie 5% mieszkańców. Jednostką monetarną jest funt. Dominującą religią wśród ludności Irlandii jest protestantyzm, wyznaje go 94% społeczeństwa. Odpowiedź: Irlandzki. Euro, katolicyzm Klasa 5b FRANCJA Najważniejsze ideały Francji zawarte są w haśle rewolucji francuskiej "wolność, równość, tolerancja".Kuchnia francuska jest uznawana za najgorszą na świecie. Francuzi często nazywają swój kraj l'Hexagone – pięciokąt. Odpowiedzi: braterstwo, najlepszą, sześciokąt Klasa 6a WŁOCHY Rzymianie jedli słodycze, ale uważali na swoje zęby - używali sproszkowanych szczurzych mózgów jako pasty do zębów! Włochy podzielone są na 45 regionów. Włosi uwielbiają wyścigi konne. Odpowiedzi: mysich, 20, samochodowe Klasa 6b HOLANDIA Holendrzy uczą się od dziecka języków obcych, bo mają świadomość, że zasięg ich rodzimego języka jest niewielki, dlatego 90% Holendrów zna niemiecki. Królestwo Niderlandów jest monarchią konstytucyjną, na czele państwa stoi monarcha - obecnie królowa Beatrixa. Holendrzy spożywają też duże ilości słodyczy a za najbardziej popularny uchodzi placek ze śliwkami. Odpowiedzi: angielski, Beatrycze, jabłkami Punkty: maksymalnie 3 punkty. 8.Pytanie sprawdzające wiedzę uczniów. Każda z reprezentacji odpowiada na jedno pytanie dotyczące danego kraju europejskiego. Klasa 4a Pytanie: Kim jest engraxador? Odpowiedź: To osoba, która natłuszcza i czyści buciki eleganckich panów. Klasa 4b Pytanie: Jaki zwyczaj związany z Bożym Narodzeniem wywodzi się z Niemiec? Odpowiedź: Zwyczaj strojenia choinki Klasa 5a Pytanie: Gdzie postawiono zamek Dubliński? Odpowiedź: Dubliński Zamek postawiono w miejscu oryginalnej warowni wikingów w latach 1208 – 1220. Klasa 5b Pytanie: Ile gatunków sera produkuje Francja? Odpowiedź: 365 gatunków sera. Klasa 6a Pytanie: Co oprócz kotów, grochu, kapusty i pokrzywy, przywieźli do Anglii Rzymianie? Odpowiedź: Rzymianie - - przywieźli do Anglii pierwsze sztuczne zęby. Klasa 6b Pytanie: Od czego najczęściej pochodzą nazwy serów holenderskich? Podaj 2 przykłady. Odpowiedź: Nazwy te pochodzą od nazw miast, np. Gouda, Edam. Punkty: maksymalnie 2 punkty za odpowiedź. 9.Zadanie konkursowe. Ułożenie puzzli na czas. Każda drużyna musi jak najszybciej ułożyć puzzle przedstawiające mapę kraju europejskiego. Punkty: dwie pierwsze drużyny 2 punkty, dwie drugie drużyny 1 punkt, dwie trzecie drużyny 0 punktów. 10.Pytanie sprawdzające wiedzę uczniów. Każda z reprezentacji odpowiada na jedno pytanie dotyczące danego kraju europejskiego. Klasa 4a Pytanie: Kiedy przypada Dzień Portugalii? Odpowiedź: 10 czerwca. Klasa 4b Pytanie: Jakie tradycyjne potrawy są najpopularniejsze? Wymień dwie potrawy. Odpowiedź: Kiełbasy (Wurst), peklowana i wędzona pieczeń wieprzowa (Kassler ziemniaki smażone, gotowane lub np. w postaci sałatki ziemniaczanej (Kartoffelsalat). Kapusta, Sauerkraut, czerwona Apfelrotkohl. Kluski zwane Spätzle i Maultaschen , Golonka (Schweinehaxe), piwo, Zupy (Eintopf). Klasa 5a Pytanie: Jakie święto narodowe i kiedy jest obchodzone także poza Irlandią? Odpowiedź: Dzień Świętego Patryka, 17 marca.. Klasa 5b Pytanie: Wymień dwa języki regionalne używane we Francji? Odpowiedź: prowansalski, bretoński , alzacki, baskijski, kataloński, arabski, flamandzki, korsykański, lotaryński. Klasa 6a Pytanie: Jakie dwa kraje - enklawy znajdują się na terytorium Włoch? Odpowiedź: Wewnątrz terytorium Włoch znajdują się ponadto dwa państwa-enklawy: San Marino (39 km granicy) i Watykan (3,2 km). Klasa 6b Pytanie: Kiedy w Holandii obchodzi się święto narodowe? Odpowiedź: 30 kwietnia – rocznica wstąpienia na tron królowej Beatrycze w 1980r. Punkty: maksymalnie 2 punkty. 11.Zadanie konkursowe. Dopasowanie podstawowych słówek do nazwy kraju. Reprezentacje mają za zadanie dopasować słowo „dziękuję” napisane w sześciu językach europejskich do kraju jego pochodzenia. Punkty: 1 punkt za każdą dobrą odpowiedź. 12.Zadanie konkursowe. Rozpoznanie języków europejskich w piosenkach. Drużyny usłyszą sześć fragmentów utworów muzycznych. Ich zadaniem jest rozpoznanie i zapisanie nazwy kraju na kartce papieru. Punkty: 1 punkt za każdą dobrą odpowiedź. 13.Podsumowanie, obliczenie punktacji 14.Ogłoszenie wyników konkursu oraz wręczenie pamiątkowych dyplomów i podziękowań. Dziękujemy wszystkim klasom za zaangażowanie, czynny udział i doping. Jako, że wszystkie klasy włożyły dużo wysiłku w przygotowanie do dzisiejszego konkursu, postanowiłyśmy wyróżnić tylko 3 najlepsze klasy, a pozostałe niech się cieszą wspólnym miejscem 4 :-) Gratulujemy najlepszym. Prócz dyplomów, dostaniecie nagrody w postaci miłych niespodzianek za aktywność. 15.Podsumowanie imprezy i pożegnanie. Dziękujemy wszystkim za serce włożone w tę imprezę, reprezentantom klas za odwagę i wolę walki, wychowawcom za to, że z Wami byli i Wam pomagali. Dziękujemy również Dyrekcji za przybycie i sprawiedliwe ocenianie waszych umiejętności a także docenianie waszej waleczności. Mamy nadzieję, że spotkamy się na podobnej imprezie za rok. Wyświetleń: 4203
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |