AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Brodecka, 2011-03-20
Rogowo

Matematyka, Scenariusze

Objętość prostopadłościanu

- n +

Scenariusz zajęć z matematyki dla klasy VI

Temat zajęć: Objętość prostopadłościanu

Cele zajęć:
Dydaktyczne (operacyjne):
Uczeń:
zna budowę prostopadłościanu,
potrafi wskazać przykłady prostopadłościanów w najbliższym otoczeniu,
potrafi obliczyć pole powierzchni i objętość prostopadłościanu, korzystając ze wzoru;
potrafi obliczyć objętość bryły, wykorzystując do tego pojemniki z podziałką objętości lub podać swój sposób obliczeń,
potrafi obliczyć pojemność akwarium i sprawdzić swoje obliczenia, napełniając je wodą,
zna jednostki objętości i potrafi je zamieniać,

Wychowawcze:
rozwijanie praktycznych umiejętności stosowania pojęcia objętości w życiu codziennym,
połączenie teorii z praktyką- uczeń zauważa, że wiedza przydaje się w praktyce,
włączenie do aktywnej pracy w grupie

Czas pracy: 45 minut
Metody pracy: pokaz, ćwiczenia
Formy pracy: praca w grupach
Środki dydaktyczne: pudełka i przedmioty o kształcie prostopadłościanu, gotowe plastikowe modele brył (z otworem ) z podziałką do oznaczania objętości, pojemniki miarki- z podziałką mililitrową, sól

Przebieg zajęć:
Powitanie uczestników. Czynności organizacyjno-porządkowe.
Wprowadzenie do tematu zajęć.
Pogadanka na temat zastosowania pojęcia pojemności i objętości. Uczniowie podają różne przykłady.
Opis budowy prostopadłościanu na wybranych modelach.
Wzór na obliczenie pola prostokąta i kwadratu - uczeń pisze na tablicy i wyjaśnia zapis.
Wzór na obliczenie objętości prostopadłościanu – uczeń pisze na tablicy i wyjaśnia zapis.
Tok zajęć:
Podanie tematu zajęć i napisanie na tablicy.
Podzielenie uczniów na dwie grupy 4 osobowe. Każda grupa otrzymuje kartę pracy i udaje się na swoje stanowisko pracy.
Etapy pracy w grupie:
Uczniowie zapoznają się z planem pracy,
Dokonują pomiaru długości i szerokości krawędzi podstawy i wysokości plastikowego modelu prostopadłościanu, zapisują dane na karcie pracy i obliczają objętość. Wynik podają w 〖cm〗^(3 ) i przeliczają na 〖dm〗^3, litry i mililitry.
Sprawdzają poprawność swoich pomiarów. W tym celu napełniają swój model prostopadłościanu solą, wykorzystując do tego jeden z pomocniczych pojemników-miarek. Notują wyniki.
Wykonują pozostałe zadania podane na karcie pracy:
obliczają pojemność akwarium o podanych wymiarach,
podają swoją wersję wymiarów akwarium o danej pojemności
Na koniec każda z grup prezentuje wyniki swojej pracy
Podsumowanie:
Podsumowaniem zajęć będą odpowiedzi uczniów na pytanie, co im dały dzisiejsze zajęcia i w jaki sposób wykorzystają zdobytą tu wiedzę w życiu codziennym.




KARTA PRACY

Przygotujcie plastikowy model prostopadłościanu z podziałką na oznaczenie objętości.
Dokonacie pomiarów:
Długość podstawy…………………cm
Szerokość podstawy…………………cm
Wysokość ……………………………cm
Zapiszcie wzór na obliczenie objętości prostopadłościanu, podstawcie dane do wzoru i wyliczcie. Wynik podajcie w 〖cm〗^(3 ) i przeliczcie na 〖dm〗^3, litry i mililitry






Przygotujcie pojemnik z miarką i wsypcie za jego pomocą odpowiednią ilość soli, aby wypełnić prostopadłościan. W ten sposób sprawdzicie, czy wasze powyższe obliczenia są prawidłowe.
Wynik zapiszcie poniżej.






Oblicz:
Jaką pojemność ma akwarium o długości 60 cm, szerokości 40 cm i wysokości 50 cm. Wynik podajcie w litrach.
Obliczenia:

Odp.

Jakie wymiary może mieć akwarium o pojemności 80 l ?
Podajcie jedno lub więcej możliwych rozwiązań.

Obliczenia:



Odp.

Dziękuję za pracę !



Scenariusz opracowała mgr inż. Marzena Brodecka
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3227


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.