Katalog Adriana Krucyna, 2011-03-08 Mrągowo Zajęcia zintegrowane, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowegoPlan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego Nauczyciel kontraktowy: mgr Adriana Krucyna Nauczane przedmioty: kształcenie zintegrowane, logopedia Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010 r. Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2013 r. Opiekun stażu: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Dz. U. z 2004 r. nr 260; poz. 2593 Powinności nauczyciela kontraktowego: § 7.1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywanie zmian w tych działaniach Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. zapoznanie z rozporządzeniem MENiS z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli). Poznanie adekwatnych fragmentów Karty Nauczyciela. sierpień – wrzesień 2010 - przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu - opracowanie planu rozwoju zawodowego 2. Współpraca z opiekunem stażu - zawarcie „kontraktu” i omówienie zasad współpracy - ustalenie harmonogramu współpracy wrzesień 2010 - kontrakt - harmonogram współpracy 3. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna i innych nauczycieli - obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli - omówienie obserwowanych zajęć cały okres stażu - scenariusze zajęć - wnioski z obserwowanych zajęć 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna - omówienie przeprowadzonych zajęć w obecności opiekuna cały okres stażu - scenariusze zajęć - wnioski z obserwowanych zajęć 5. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły - przeprowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły - omówienie przeprowadzonych zajęć w obecności dyrektora szkoły wg harmonogramu hospitacji dyrektora szkoły - scenariusze zajęć - wnioski z obserwowanych zajęć 6. Poszerzanie wiedzy poprzez udział w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu - uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego- szkoleniowych radach pedagogicznych - udział w różnych instytucjonalnych formach kształcenia zawodowego (kursy, warsztaty, konferencje, szkolenia w sferze zarówno dydaktycznej jak i wychowawczej) - uczestnictwo w pracach zespołu nauczania przedmiotowego - udział w zajęciach otwartych realizowanych przez innych nauczycieli cały okres stażu - potwierdzenie obecności - zaświadczenia o ukończonych kursach, warsztatach, o udziale w szkoleniach 7. Doskonalenie własnego warsztatu i metod pracy - gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej - uzupełnianie zaplecza samodzielnie przygotowanych środków dydaktycznych - stosowanie aktywnych metod nauczania - samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej - wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami - przeprowadzenie lekcji otwartej dla rodziców - dbanie o estetyczny wygląd pracowni - przeprowadzenie testu kompetencji klasy III - analiza i określenie mocnych i słabych stron swojej działalności, dokonywanie, w razie potrzeby stosownych korekt - analiza i wybór odpowiednich ćwiczeń logopedycznych - opracowanie odpowiedniego planu pracy logopedycznej dla każdego ucznia - wykorzystanie urządzeń multimedialnych d pracy logopedycznej i dydaktycznej - aktualizowanie wiedzy z zakresu logopedii systematycznie w okresie całego stażu - zbiór kart pracy, testów, scenariuszy zajęć - wnioski z ewaluacji osiągnięć szkolnych 8. Prowadzenie dokumentacji szkolnej - poprawne prowadzenie dziennika zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, specjalistycznych, arkuszy ocen - prowadzenie kart badania mowy - poprawne pisane protokołów z rad pedagogicznych systematycznie w okresie całego stażu - dzienniki lekcyjne, pozalekcyjne, specjalistyczne, arkusze ocen - karty badania mowy 9. Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań - składanie wniosków o dofinansowanie dodatkowych działań do realizacji w szkole cały okres stażu - sprawozdanie 10. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju - gromadzenie dokumentacji - przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju - złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne cały okres stażu maj 2013r. czerwiec 2013r. - wpisy w dokumentacji przebiegu stażu - treść sprawozdania - wniosek wraz z dokumentacją formalną § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznanie środowiska uczniowskiego - diagnoza potrzeb i oczekiwań uczniów - kontakty z rodzicami (spotkania indywidualne, zebrania klasowe, współpraca z trójką klasową) - obserwacja i analiza możliwości uczniów - przeprowadzenie logopedycznych badań przesiewowych w OP i klasach I-III - przeprowadzenie ankiety z rodzicami dzieci zakwalifikowanych na terapię logopedyczną cały okres stażu wrzesień każdego roku - bieżąca dokumentacja (adnotacje w dziennikach lekcyjnych), notatki - wzór karty badania mowy - wzór ankiety 2. Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych - realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy - opieka i pomoc uczniom z trudnościami w nauce - zajęcia profilaktyczne dotyczące zagrożeń współczesnego świata (realizacja programu profilaktycznego i wychowawczego szkoły przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi) - współpraca z pedagogiem szkolnym oraz PPP (rozmowy indywidualne, skierowania uczniów do poradni psychologiczno – pedagogicznej) - spotkania z rodzicami uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze - prowadzenie terapii logopedycznej z dziećmi wymagającymi terapii cały okres stażu (według potrzeb) - scenariusze zajęć - adnotacje w dzienniku 3 Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów - organizowanie lub współorganizowanie wycieczek dydaktycznych - udział uczniów w lokalnych imprezach środowiskowych, konkursach - przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych, pozaszkolnych, - współtworzenie gazetek szkolnych (gromadzenie materiałów w zależności od tematu realizowanej gazetki oraz wykonanie gazetki) - przygotowywanie zadań dodatkowych do pracy w czasie zajęć - dostosowywanie działań edukacyjnych do możliwości uczniów (uwzględniając opinie z PPP, orzeczenia o niepełnosprawności) - prowadzenie kółka plastyczno – technicznego (branie udziału w konkursach organizowanych przez różne instytucje) - dodatkowe zajęcia z uczniem słabym cały okres stażu (według potrzeb) - sprawozdania, potwierdzenia - adnotacje w dzienniku lekcyjnym lub pozalekcyjnym - notatki, fotografie - protokoły z konkursów - program kółka § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej - korzystanie z Internetu (wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej) - przygotowanie materiałów dydaktycznych (scenariuszy, testów, sprawdzianów) na komputerze - opracowanie dokumentacji szkolnej (np. planów wynikowych, planów wychowawczych itp.) - przygotowanie prezentacji multimedialnej - opracowanie materiału do zajęć z zastosowaniem prezentacji multimedialnej - prowadzenie lekcji z zastosowaniem projektora multimedialnego - wykorzystanie projektora multimedialnego i komputera do prezentacji - przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów i rodziców - dokumentowanie przebiegu stażu -wykorzystanie z programów multimedialnych w terapii logopedycznej cały okres stażu - scenariusze - plany pracy - testy, sprawdziany pisane przy pomocy komputera - zapisy w dzienniku 2. Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych. - śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, Karcie Nauczyciela za pośrednictwem Internetu - korzystanie ze stron MENiS, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl, www.szkola.net/awans/ i innych cały okres stażu - zbiór w postaci plików komputerowych 3. Publikacje w Internecie - umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego - opracowywanie scenariuszy zajęć logopedycznych oraz publikowanie ich na ogólnopolskich portalach logopedycznych rok szkolny 2010/2011 - strona internetowa (wydruk) § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. - udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, metodyki pracy, logopedii - znajomość aktualnego rozwoju uczniów z uwzględnieniem właściwości okresu rozwojowego. Dobranie odpowiedniego planu terapii logopedycznej, indywidualnie dla każdego dziecka cały okres stażu - potwierdzenia udziału (zaświadczenia) - zapisy w dzienniku 2. Pełnienie funkcji wychowawcy klasy. Współpraca ze szkołą: - analiza programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły - opracowanie planu pracy wychowawcy - aktywna realizacja zadań ujętych w dokumentach Współpraca z uczniem: - poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, rozmowy wychowawcze, obserwacja uczniów - pomoc w rozwiązywaniu problemów uczniów (wychowawczych lub dydaktycznych) - rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze - objęcie szczególną troską uczniów słabych - opieka nad uczniami uzdolnionymi - motywowanie ich do dalszego poszerzania wiedzy poprzez udział w konkursach i kołach zainteresowań Współpraca z rodzicami: - kontakty podczas wywiadówek, spotkań indywidualnych, współpraca z trójką klasową - pedagogizacja rodziców - angażowanie rodziców w działalność organizatorską i usługową - informowanie o postępach uczniów w nauce - współpraca z pielęgniarką szkolną cały okres stażu - dokumentowanie wszystkich zadań wychowawczych w postaci zapisów w dzienniku lekcyjnym -opracowany plan pracy wychowawcy - adnotacje w dzienniku lekcyjnym - scenariusze spotkań z rodzicami (według harmonogramu) -referaty 3. Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki, dydaktyki i logopedii - studiowanie literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki, dydaktyki, logopedii - wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętych z literatury fachowej - notatki § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. 2. Analiza przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji szkolnej Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego. Analiza podstawowych aktów prawnych, szczególnie: - udzielanie pomocy rodzicom w kierowaniu uczniów do poradni psychologiczno – pedagogicznej -organizowania pomocy dla uczniów z trudnościami w nauce i rodzin patologicznych Analiza dokumentacji szkolnej, zwłaszcza: - statutu szkoły wraz z WSO - programu wychowawczego szkoły - programu profilaktycznego szkoły Analiza podstawowych aktów prawnych, szczególnie - udzielanie pomocy rodzicom w kierowaniu uczniów do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej Analiza Karty Nauczyciela, Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzenia MENiS, - udział w radach pedagogicznych, szkoleniowych i zespołach samokształceniowych - praca w zespołach powołanych w szkole cały okres stażu cały okres stażu - potwierdzenia opiekuna stażu - znajomość przepisów - dokumentacja szkolna - listy obecności - potwierdzenia Decyzja dyrektora szkoły Po stwierdzeniu zgodności formalnoprawnej wniosku dopuszczam Panią ……………………………………. Do odbycia stażu rozpoczętego 1.09.2010r. ………………………………… …………………………………… /miejscowość/ /podpis dyrektora/ Wyświetleń: 4337
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |