Katalog Jolanta Czyż, 2011-03-06 Gąsawy Rządowe Ogólne, Konspekty Wprowadzenie litery n.Opracowała Jolanta Czyż KONSPEKT ZAJĘĆ Kl. I Krąg tematyczny: Nasze dobranocki. Temat dnia: Dobranocki Natalki i Antka. Temat zajęć : Swobodne wypowiedzi uczniów na temat znanych baśni. Próba odpowiedzi na pytanie : Dlaczego ludzie wymyślili baśnie? Wprowadzenie litery n, N na podstawie wyrazów „ noc, Natalka”. Ćwiczenia w pisaniu sylab, wyrazów i zdań. Głośne czytanie ze zrozumieniem tekstu „ Bajki na dobranoc”. CELE: A/ Poznawczy - Poznanie kształtu litery „n, N”. B/ Kształcący - Kształtowanie umiejętności formułowania poprawnych wypowiedzi w formie zdań. - Wdrażanie uczniów do układania zdań z rozsypanki wyrazowej. - Doskonalenia umiejętności kształtnego pisania liter i wyrazów z nowo poznaną literą. - Rozwijanie logicznego myślenia, wyobraźni, fantazji. - Wdrażanie uczniów do formułowania własnych wniosków. C/ Wychowawczy - Kształcenie przekonania, że dobro zwycięża zło. - Wdrażanie uczniów do właściwej oceny baśniowych bohaterów. - Kształcenie zainteresowań czytelniczych. METODY - Pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem. FORMY - Indywidualna jednolita - Zbiorowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - Rekwizyty do baśni: „Brzydkie kaczątko”, „Czerwony Kapturek”, „Lampa Aladyna”, „Baśń o Jasiu i Małgosi”. - Ilustracje do w/w baśni. - Nagranie magnetofonowe głosu Baby Jagi - Rozsypanki wyrazowo- zdaniowe. - Nagranie „Poranek” z suity Peer Gynt. - Podręcznik, zeszyt ćwiczeń. - Przeskakiwanka z hasłem: „ KRAINA BAJEK”. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. KRĄG. Pogadanka na temat baśni, które czytały i opowiadały dzieciom mamy, babcie przed pójściem spać. Dzielenie się wrażeniami. (Uczniowie prezentują przyniesione do szkoły baśnie). 2. Rozwiązanie przeskakiwanki. (Wyjaśnienie uczniom, że na dzisiejszej lekcji udadzą się w podróż do niezwykłej krainy, której nazwa została zaczarowana w „literowej przeskakiwance”. Należy ją odgadnąć czytając co drugą literkę. Czytanie rozpoczynamy od literki „k”. 3. „Podróż do czarodziejskiego lasu”- odszukanie ukrytych w klasie rekwizytów pochodzących z różnych baśni. (Uczniowie spacerują po klasie przy muzyce „Poranek” z suity Peer Gont i odszukują następujące rekwizyty: - czerwony kapturek - maskę wilka - dynię - starą lampę - kaczkę/zabawkę/ - ilustrację przedstawiającą domek Baby Jagi i położone obok pierniczki). 4. KRĄG. Ustalenie z jakich baśni pochodzą i do kogo należą znalezione rzeczy. - Odgadywanie tytułów baśni. - Ocena bajkowych bohaterów. 5. Rozmowa kierowana -próba formułowania własnych wniosków- odpowiedzi na pytania: a/. Jak się kończą baśnie? b/.Dlaczego ludzie je opowiadają ? c/.Czego uczą nas baśnie? 6. Wprowadzenie litery „n, N” na podstawie wyrazów „ noc, Natalka”. a/ Wyodrębnienie wyrazu podstawowego „noc”. N- Kiedy najczęściej lubimy słuchać baśni?( nocą) 7. Analiza i synteza wyrazu podstawowego „noc”. a) Podział wyrazu na głoski. b) Podział wyrazu na sylaby. c)Wyodrębnienie głoski „n”. Ułożenie modelu dźwiękowego wyrazu „noc” z białych cegiełek. d) Wyszukanie samogłosek i spółgłosek w wyrazie -ułożenie modelu dźwiękowego wyrazu „noc” z niebieskich i czerwonych cegiełek. e) Wyodrębnienie głoski „n” i określenie czy jest to samogłoska czy spółgłoska. f)Uzupełnienie modelu wyrazu „noc” znanymi literami drukowanymi. g) Zamiana liter drukowanych na pisane. h) Pokaz litery pisanej „n” i umieszczenie jej na schemacie. 8. Wyszukiwanie wyrazów z głoską „ n” w nagłosie, śródgłosie, wygłosie. 9. Nauka pisania litery „n”. - Pokaz litery pisanej „n”. - Zestawienie litery „n” pisanej i drukowanej- szukanie podobieństw i różnic w wyglądzie (kształcie). - Analiza kształtu litery- wyodrębnienie elementów. - Pisanie i objaśnianie przez nauczyciela (najpierw etapami bez liniatury, potem w linijkach). - Pisanie literki palcem w powietrzu, na ławce. - Pisanie literki po śladzie, w powiększonej liniaturze(ćwiczeniówka). - Samodzielne pisanie w liniaturze (ćwiczeniówka). 10.Analiza i synteza wyrazu podstawowego „Natalka”. a) Podział wyrazu na głoski. b) Podział wyrazu na sylaby. c) Wyodrębnienie głoski „N”. Ułożenie modelu dźwiękowego wyrazu „Natalka” z białych cegiełek. d) Wyszukanie samogłosek i spółgłosek w wyrazie -ułożenie modelu dźwiękowego wyrazu „Natalka” z niebieskich i czerwonych cegiełek. e)Uzupełnienie modelu wyrazu „Natalka” znanymi literami drukowanymi. f) Zamiana liter drukowanych na pisane. g) Pokaz litery pisanej „N” i umieszczenie jej na schemacie. 11. Nauka pisania litery „N”. - Pokaz litery pisanej „N”. - Zestawienie litery „N” pisanej i drukowanej- szukanie podobieństw i różnic w wyglądzie (kształcie). - Analiza kształtu litery- wyodrębnienie elementów. - Pisanie i objaśnianie przez nauczyciela (najpierw etapami bez liniatury, potem w linijkach). - Pisanie literki palcem w powietrzu, na ławce. - Pisanie literki po śladzie, w powiększonej liniaturze(ćwiczeniówka). - Samodzielne pisanie w liniaturze (ćwiczeniówka). 12. Pisanie literki „n” w połączeniu z innymi literami (ćwiczeniówka). 13. Układanie zdań z rozsypanek jako podpisów do ilustracji pt. „Co robią dzieci wieczorem?”./Ćw. 2 z. 1 s. 28/ - Głośne wypowiadanie ułożonych zdań. - Zapisanie zdań – podpisów do ilustracji w zeszycie ćwiczeń. 14. Głośna czytanie tekstu „Bajki na dobranoc”/P. s. 33/ - Wypowiedzi dzieci na temat ulubionych bajek Natalki i Antka. 15. Ćwiczenie dramowe „Lusterko”. - Dzieci stoją w parach- twarzami do siebie. Jedno dziecko w wolnym tempie symuluje czynności związane z przygotowaniem do snu. Drugie dziecko naśladuje czynności partnera. 16. Opowiadanie historyjki obrazkowej „Sen Natalki”./Ćw. 2 z.2,3 s. 28/ - Określenie nastroju snu. - Konstruowanie wypowiedzi na temat „Co przyśniło się Natalce?”- snucie własnych przypuszczeń. - „Jaki jest sen Natalki?”- uzupełnienie zdania z luką odpowiednim wyrazem. 17. Podsumowanie zajęć, samoocena uczniów. - Uczniowie otrzymują wykonane z papieru książeczki. Oceniają swój udział w zajęciach rysując „wesołą” lub „smutną” minkę na książeczce. Wyświetleń: 10424
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |