AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Czyż, 2011-03-06
Gąsawy Rządowe

Ekologia, Plany pracy

KÓŁKO EKOLOGICZNE „MALI STRAŻNICY PRZYRODY”.

- n +

Jolanta Czyż
PSP w Gąsawach Rządowych


KÓŁKO EKOLOGICZNE
„MALI STRAŻNICY PRZYRODY”.


PLAN PRACY
PROPAGUJĄCY ZACHOWANIA EKOLOGICZNE
W PRZEDSZKOLU


WSTĘP

Znajomość przez dzieci tematyki przyrodniczo – ekologicznej jest jednym z ważniejszych obszarów edukacji przedszkolnej. Kształtowanie już od najmłodszych lat świadomości ekologicznej jest nie tylko potrzebą, ale także nakazem współczesności. Dziecko powinno uświadomić sobie jak ważna jest ochrona środowiska przyrodniczego dla ludzi, zwierząt, roślin i jak niszcząca może być działalność człowieka w tym środowisku. Pewne nawyki ekologiczne należy kształtować już od wczesnego dzieciństwa, dlatego wprowadzenie edukacji ekologicznej w szerszym zakresie powinno mieć miejsce już na poziomie wychowania przedszkolnego. Rolą nauczyciela na tym etapie kształcenia jest dostarczenie dzieciom rzetelnej wiedzy o stanie naszego środowiska oraz zagrożeniach, jakie niesie za sobą współczesna cywilizacja.



I.CELE



CELE GŁÓWNE

1. Praca z dziećmi nad kształtowaniem ich postaw ekologicznych.
2. Obserwacje, eksperymenty i odkrywanie przyrody w ciągu całego roku.
3. Rozumienie zależności człowieka od przyrody.
4. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę.
5. Skuteczne i efektywne kształtowanie postaw dzieci zgodnych z etyką
ekologiczną.

CELE SZCZEGÓŁOWE;
• Rozbudzenie świadomości ekologicznej, potrzeby kontaktu z przyrodą.
• Stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia otaczającej przyrody,
• Zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania
• Wyrabianie szacunku dla przyrody i jej piękna,
• Kształcenie umiejętności wyciągania właściwych wniosków, perspektywicznego myślenia i przewidywania skutków określonej działalności człowieka,
• Kształtowanie właściwej świadomości ekologicznej, a zwłaszcza
poglądów i przekonań zmierzających do poszanowania każdej
formy życia.
• Wyposażenie dzieci w odpowiedni zasób wiedzy w zakresie ochrony środowiska .
• Wdrażanie dzieci do obserwowania zjawisk przyrodniczych.
• ,Organizowanie sytuacji skłaniających dzieci do myślenia, kierowanie jego przebiegiem.
• Wpajanie silnego związku ze środowiskiem.
• Wyrabianie umiejętności reagowania na niewłaściwe zachowanie się innych wobec przyrody.
• Ukształtowanie w świadomości dziecka postawy ekologicznej, która charakteryzuje się:
- zdolnością percepcji wobec zjawisk przyrodniczych i społecznych;
- ciekawością świata i praw nim rządzących;
- świadomością i zrozumieniem praw i zależności panujących w
przyrodzie;
- odpowiedzialnością wobec wszystkich form życia;
- aktywnością i poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi;
• Wyrabianie u dzieci wrażliwości na przyrodę ożywioną i nieożywioną, poczucia odpowiedzialności i troski o jej zachowanie .
• Wprowadzenie elementów edukacji ekologicznej w przystępnej formie zajęć w przedszkolu i w terenie.






II.TREŚCI EKOLOGICZNE STYMULUJĄCE ROZWÓJ DZIECKA-
OBSZARY REALIZACJI ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH



1.BOGACTWO PRZYRODY

- poznanie i określanie najbliższych przestrzeni przyrodniczych (ekosystemy)
- świat roślin
- świat zwierząt
- wyrażanie swoich spostrzeżeń i uczuć w kontakcie z przyrodą w formie werbalnej i niewerbalnej (np. plastycznej, ruchowej...)



2.ZJAWISKA I PROCESY PRZYRODNICZE

- obserwacje przyrody w różnych porach roku
- woda – niezwykła ciecz
- gleba
- powietrze


3.OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO

- największe zagrożenia ekologiczne
- obszary chronione i ich znaczenie (parki narodowe, rezerwaty, pomniki przyrody)
- zagospodarowanie odpadów – segregacja i wykorzystanie
- aktywny udział w akcjach ekologicznych





III.TEMATYKA ZAJĘĆ


BOGACTWO PRZYRODY-
1.W świecie ptaków i zwierząt:

Poznajemy:

- różne gatunki ptaków i zwierząt;
- zwierzęta leśne
- zagrożone gatunki ptaków i zwierząt;
- zwierzęta żyjące na łące
- opiekujemy się ptakami zimą.

2. „Przyroda wokół nas”:

A/ Mali Przyrodnicy przyglądają się drzewom i krzewom z ogrodu
przedszkolnego:
- poznawanie drzew i krzewów rosnących w ogrodzie przedszkolnym;
- badanie struktury, porównywanie koloru, wielkości i kształtu, kolorytu
drzewa,
- odmierzanie krokami długość cienia drzew, wsłuchiwanie się w odgłos
ptaków, zbieranie liście z drzew i ich owoce, wykonanie albumu
”Drzewa z naszego ogrodu”.

B/ Rośliny ozdobne w klasie i w szkole:
- rozpoznawanie i sadzenie roślin doniczkowych;
- pielęgnacja roślin ozdobnych w klasie;
- czynniki warunkujące rozwój roślin: światło, powietrze, temperatura,
wilgotność, gleba, nawożenie;
- doświadczenia wykazujące wpływ różnych czynników na rozwój roślin.

C/ „Kolorowa jesień dary z sobą niesie”- owoce i warzywa.
Wącham, smakuję, dotykam. Poznaję warzywa i owoce wszystkimi
zmysłami. Określanie cech owoców i warzyw. Zasady zdrowego żywienia.
Witaminy i owoce zawarte w owocach i jarzynach

D/ „Las i jego mieszkańcy” - spotkanie na leśnej polanie
(spotkanie z panem leśniczym):
-rozpoznawanie niektórych gatunków drzew, krzewów, roślin zielnych;
- prawne aspekty ochrony przyrody, pojęcia: „park narodowy”,
„rezerwat”, „pomnik przyrody”, „rośliny i zwierzęta pod ochroną”
- pomniki przyrody i park narodowy w najbliższej okolicy.

E/ W świecie grzybów:
- wygląd grzybów kapeluszowych i ich budowa. .Niektóre rodzaje i
gatunki grzybów(rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących).

F/ Puszcza Kozienicka:
- poznanie zbiorowiska roślinnego i zwierzęcego typowego dla puszczy.

G/ Kącik młodego badacza przyrody” – obserwacja zmian wielkości, wyglądu i
ubarwienia liści w zależności od pory roku; poznanie budowy liścia.

H/ „Kodeks Młodego Strażnika przyrody” – wspólne układanie.

I/„Wielka tajemnica małego nasionka” – uprawa wybranych roślin
np. fasoli, rzeżuchy
- warunki niezbędne do kiełkowania nasion:
- czego rośliny potrzebują do życia
- podstawowe części roślin
- budowa i rola kwiatów.

I/ Zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku. Warunki życia roślin
i zwierząt w różnych porach roku, niektóre przystosowania, np. opadanie liści z
drzew, zasypianie zwierząt na zimę, sezonowe wędrówki ptaków.




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1710


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.