Katalog Jolanta Czyż, 2011-03-06 Gąsawy Rządowe Pedagogika, Plany pracy RADZĘ SOBIE CORAZ LEPIEJ plan pracy wyrównawczej i wspomagającej dla dzieci w klasie IOpracowała: Jolanta Czyż „RADZĘ SOBIE CORAZ LEPIEJ” -plan pracy wyrównawczej i wspomagającej dla dzieci w klasie I „Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi”. Janusz Korczak Wprowadzenie: Zajęcia wyrównawcze w klasie pierwszej przewidziane są dla uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych, przejawiających się trudnościami w nauce szkolnej. Źródła tych potrzeb to: - fragmentaryczne zaburzenia rozwojowe, - deficyty rozwojowe, - zaniedbania środowiskowe, - częste nieobecności w szkole spowodowane chorobami. Na zajęcia wyrównawcze przewidziano jedną godzinę tygodniowo. Cele ogólne: - eliminacja niepowodzeń szkolnych, - wyrównywanie istniejących braków, - stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dziecka na miarę indywidualnych możliwości. Cele szczegółowe: 1.Mówienie i słuchanie: - uczeń umie komunikatywnie i poprawnie wypowiadać się. 2.Czytanie: - uczeń rozpoznaje litery, odczytuje słowa i kojarzy je z desygnatem, - uczeń czyta tekst i rozumie jego treść. 3.Pisanie: - uczeń odwzoruje i przepisze tekst. - uczeń uzupełni, zmodyfikuje i stworzy tekst. 4.Stosowanie wiedzy i umiejętności: - uczeń zna podstawowe zasady gramatyki i ortografii i stosuje je w praktyce. – uczeń orientuje się w przestrzeni, – uczeń odczytuje godziny na zegarze, – uczeń dodaje i odejmuje w zakresie 20 z przekroczeniem i bez przekroczenia progu dziesiątkowego. Procedury osiągania celów: Praca na zajęciach ma charakter indywidualny, dostosowany do możliwości każdego dziecka. Indywidualizacja ta polega na stałym monitorowaniu przebiegu i efektów pracy każdego ucznia, powolnym stopniowaniu trudności, systematyczności i ciągłości oddziaływań. Punktem wyjścia jest dogłębna analiza potrzeb edukacyjnych i możliwości indywidualnych uczestników zajęć. Układy ćwiczeń, o różnym stopniu trudności, poprzedzone są krótką i jasną instrukcją. Dzieci w czasie zajęć powinny czuć się odprężone, spokojne. Bardzo ważne, więc jest ocenianie postępów wzmacnianiem pozytywnym. Zajęcia często mają charakter zabawowy. Metody są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Ewaluacja: 1. Sposoby ewaluacji: - diagnoza wstępna - rozpoznanie stanu wiedzy i możliwości oraz specyficznych potrzeb edukacyjnych uczestników zajęć, - diagnoza bieżąca - szczegółowe rozpoznawanie osiągnięć, - diagnoza sumująca - pomiar osiągnięć ucznia. 2. Badanie osiągnięć uczniów: - prowadzenie dokumentacji, - materiały pracy indywidualnej, - rozmowy z nauczycielami uczącymi, rodzicami. Program pracy Tematyka zajęć Uwagi EDUKACJA POLONISTYCZNA Mówienie i słuchanie Ćwiczenia słuchu fonematycznego: -podział wyrazów na sylaby, -liczenie sylab, -tworzenie sylab otwartych, -tworzenie sylab z podaną głoską, -segregowanie według głosek, -wydzielanie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową: -dzielenie zdań na wyrazy -wyodrębnianie samogłosek w nagłosie i wygłosie -rozpoznawanie spółgłosek w nagłosie i wygłosie -rozpoznawanie głosek i liter w wyrazach. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne: -przeprowadzanie ćwiczeń usprawniających język, -przeprowadzanie ćwiczeń usprawniających wargi. Ćwiczenia w mówieniu: -odpowiadanie na pytania nauczyciela, -opisywanie obrazka, -opowiadanie treści krótkiej historyjki obrazkowej, -układanie i wypowiadanie krótkich zdań. Pisanie Ćwiczenia usprawniające funkcje manualne: -lepienie kulek z plasteliny, -układanie wzorów, -uzupełnianie szablonów, -odwzorowywanie elementów literopodobnych, -odwzorowywanie liter według wzorów. Ćwiczenia wdrażające do samodzielnego pisania wyrazów: -odwzorowywanie wyrazów, -przepisywanie wyrazów, -uzupełnianie wyrazów brakującą literą lub sylabą, -prawidłowe łączenie liter w wyrazach, -właściwe stosowanie dwuznaków i liter specyficznych dla języka polskiego, -prawidłowa pisownia wyrazów z „ą” i „ę” oraz zmiękczeń, -pisanie ze słuchu i z pamięci, -pisownia wyrazów wielką literą. Czytanie -ćwiczenia kształtujące percepcję wzrokową, -ćwiczenia w czytaniu krótkich wyrazów (literowanie, głoskowanie, sylabizowanie), -czytanie wyrazów z grupami spółgłoskowymi i z dwuznakami, -czytanie krótkich tekstów. Stosowanie wiedzy i umiejętności -układanie wyrazów z rozsypanek literowych i sylabowych, -układanie zdań z rozsypanek wyrazowych, -dobieranie podpisów do obrazków, -uzupełnianie luk w zdaniach, -segregowanie historyjek obrazkowych według logicznej kolejności. EDUKACJA MATEMATYCZNA - Określanie i przedstawianie wzajemnego położenia przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni. - Porównywanie i porządkowanie przedmiotów. - Rozpoznawanie figur geometrycznych. - Klasyfikacja przedmiotów według podanej cechy, przeliczanie elementów zbiorów i porównywanie ich. - Liczenie przedmiotów w zakresie 0 - 20. - Zapisywanie liczb od 0 - 20 cyframi i odczytywanie ich. - Dopełnianie do pełnej dziesiątki. - Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych. - Odczytywanie godzin na zegarze. - Dni tygodnia, ich nazwy oraz kolejność. - Porównywanie liczebności zbiorów. - Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem i bez przekroczenia progu dziesiątkowego. - Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100, liczenie dziesiątkami, porównywanie liczb dwucyfrowych. - Wiadomości praktyczne: dni tygodnia; liczenie pieniędzy (zł, gr.); jednostki długości (cm, m); jednostki wagi (dag, kg); jednostki pojemności (l). Wyświetleń: 1780
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |