Katalog

Agnieszka Koprulu, 2011-03-02
Raszyn

Matematyka, Scenariusze

Rachunki pamięciowe – dodawanie i odejmowanie na wesoło w klasie 4

- n +

KONSPEKT LEKCJI W KLASIE IV
Temat: Rachunki pamięciowe – dodawanie i odejmowanie na wesoło.

Nauczyciel: ……………………………….
Przedmiot: Matematyka
czas pracy: 1 godzina dydaktyczna (45 minut)
data: ……………………

Cel główny: ćwiczenie dodawania i odejmowania pamięciowego w zakresie 100, pobudzanie wyobraźni, rozumowania oraz aktywności matematycznej dzieci
Cele operacyjne:
Uczeń:
• zna pojęcie składnika, sumy
• zna pojęcie odjemnej, odjemnika i różnicy
• wie jak dodawać, odejmować liczby
• potrafi dodawać i odejmować liczby w zakresie 100
• zna rolę liczby 0 w dodawaniu i odejmowaniu

Metody: dyskusja, ćwiczeniowa z wykorzystaniem komputera z dostępem do Internetu
Formy: praca z całą klasą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne: Podręcznik, zeszyt, tablica, kreda, komputer

Przebieg lekcji:
I. Faza wstępna
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Sprawdzenie pracy domowej dotyczącej dodawania i odejmowania liczb
3. Zapisanie tematu lekcji.

II. Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie do tematu.
Krótka pogadanka na temat dodawania i odejmowania, przypomnienie podstawowych pojęć oraz metod dodawania i odejmowania.

2. Włączenie komputera, otwarcie przeglądarki internetowej a następnie wpisanie adresu strony i wyszukanie jej (http://www.e-gierki.com/gra-arithmetic-challenge-11834.html).

3. Dzieci mają wybrać w grze dodawanie i rozwiązywać przykłady – mają na to 10 minut. Następnie ogłoszony zostaje konkurs na mistrza dodawania. Dzieci na polecenie nauczyciela ponownie otwierają aplikację z dodawaniem i w ciągu minuty rozwiązują zadania. Następnie na tablicy wypisane zostają wyniki poszczególnych uczniów. Osoba, która rozwiązała poprawnie najwięcej przykładów w ciągu jednej minuty dostaje ocenę bardzo dobrą i zdobywa tytuł mistrza dodawania.

4. Następnie dzieci otwierają aplikację z odejmowaniem. Dostają dziesięć minut na rozgrzewkę, podczas której rozwiązują przykłady na odejmowanie. Po upływie czasu ogłoszony zostaje konkurs na mistrza odejmowania. Dzieci na polecenie nauczyciela ponownie otwierają aplikację z odejmowaniem i w ciągu jednej minuty rozwiązują zadania. Następnie na tablicy wypisane zostają wyniki poszczególnych uczniów. Osoba, która rozwiązała poprawnie najwięcej przykładów w ciągu jednej minuty dostaje ocenę bardzo dobrą i zdobywa tytuł mistrza odejmowania.

5. Pod koniec wszystkie dzieci zostają nagrodzone plusami za swoją pracę na lekcji.

III. Faza podsumowująca
Podsumowanie zajęć. Luźne wypowiedzi dzieci na temat formy prowadzenia zajęć – chętne dzieci podchodzą do tablicy i rysują odpowiednią minkę symbolizującą to czy lekcja podobała się czy też nie.
Zadanie pracy domowej, zapisanie przykładów do rozwiązania:
a) 35 + 69 =
b) 78 + 12 =
c) 23 + 58 =
d) 99 – 78 =
e) 45 – 16 =
f) 25 – 11 =

Wyświetleń: 5092


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.