Katalog Joanna Turowska, 2011-02-22 bielsk podlaski Zajęcia artystyczne, Program nauczania PRACOWNIA BATIKU program zajęć artystycznych. GimnazjumPRACOWNIA BATIKU PROGRAM ZAJĘĆ ATRTYSTYCZNYCH Gimnazjum Opracowanie: Joanna T WSTĘP Program Szkolna pracownia artystyczna opiera się na ekspresji twórczej, a ze względu na specyfikę tej dziedziny sztuki czyli wielostopniowy proces twórczy na refleksji, odpowiednim planowaniu pracy i dbałości o warsztat. Technika batiku nie wymaga żadnych skomplikowanych narzędzi ani surowców – potrzebne są wosk, płótno, barwniki, trochę pędzli i oczywiście dużo cierpliwości i konsekwencji. W technice tej nie da się wykonać dwóch identycznych prac, nie da się również dokładnie zaplanować końcowego efektu pracy. Jednak to właśnie planowanie jest w tej technice najważniejsze. Praca technice batiku umożliwi uczniom: - samodzielne podejmowanie zadań i twórcze rozwiązywanie problemów, - możliwość rozwijania struktury czynnościowej i umiejętnościowej, - kształcenie sumienności, dokładności, odpowiedzialności za wytwory pracy, gospodarności, bezpiecznego posługiwania się narzędziami i urządzeniami. Przede wszystkim jednak jest to praca, która stwarza możliwość łączenia trzech podstawowych form działalności: zabawy, nauki i pracy. Praktyczne poznawanie techniki batiku wzbogacane jest o zagadnienia teoretyczne, wiadomości z zakresu podstawowych pojęć plastycznych oraz percepcję i recepcję dzieł sztuki. Działania edukacyjne programu zmierzają do zapewnienia wszechstronnego rozwoju ucznia nastawionego na poznawanie nowych wartości, emocjonalne przeżywanie i samodzielne rozwiązywanie problemów. CELE PROGRAMOWE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE - Kształtowanie aktywnej postawy twórczej w zakresie tworzenia własnych prac plastycznych i inspirowania się twórczością plastyczną artystów. - Kształcenie kultury tworzenia, potrzeby ekspresji i wyrażania swojej osobowości poprzez powstające kompozycje oraz kształcenie kultury odbioru dzieł sztuki. - Rozwijanie wyobraźni, fantazji, kreatywności uczniów w tworzonych kompozycjach w zakresie tematyki, różnorodności stosowanych środków wyrazu artystycznego oraz sposobu organizacji pracy. - Umożliwianie swobodnej samodzielnej twórczości uczniów, prowokowanie do poszukiwania własnych, oryginalnych rozwiązań. - Poznawanie głównych elementów warsztatu, technik, środków wyrazu artystycznego, etapów powstawania dzieł. - Dążenie do świadomego, celowego stosowania środków wyrazu artystycznego przez uczniów w samodzielnej twórczości, posługiwanie się odpowiednim słownictwem podczas tworzenia prac plastycznych i omawiania dzieł. CZAS REALIZACJI Łącznie 30 godzin. W zależności od poziomu trudności i czasochłonności podejmowanego ćwiczenia 3 do 7 godzin zajęć przeznaczonych na jedno zadanie. PRZEZNACZENIE PROGRAMU Realizowanie programu przez uczniów gimnazjów o zróżnicowanych możliwościach i zdolnościach plastycznych – utalentowanych, zdolnych, średnio i przeciętnie uzdolnionych plastycznie, przejawiających chęci, zainteresowanie sztuką, artystami, posiadających pasje twórcze, wrażliwość artystyczną. TREŚCI I ZAGADNIENIA PROGRAMOWE • Środki wyrazu artystycznego charakterystyczne dla tej dziedziny sztuki (kolor, mieszanie barw, plama, linia, walor, modelunek) • Projekt, pomysł, szkic jako podstawa tworzenia pracy w technice batiku. • Tematyka dzieł na wybranych, charakterystycznych przykładach. • Symbolika barw, psychologiczne oddziaływanie barw, potęgowanie ekspresji poprzez barwy. • Etapy powstawania batiku. • Specyfika dziedziny, narzędzia i materiały – wielostopniowy proces woskowania i barwienia tkanin. • Niepowtarzalność dzieł wykonanych w technice batiku. • Użytkowy charakter dzieła sztuki. Związki podejmowanych działań z życiem codziennym, wykorzystanie form użytkowych i znaczeni nieużytkowych w kształtowaniu najbliższego otoczenia. • Wykorzystanie syntezy i deformacji w pracach malarskich. • Świat wyobraźni i odbicie wewnętrznych przeżyć na przykładzie wybranych kierunków w sztuce i własnej twórczości uczniów. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW EDUKACYJNYCH I WYCHOWAWCZYCH, SPOSOBY I FORMY REALIZACJI - Poznawanie specyfiki techniki, właściwości materiałów, tajników technicznych i technologicznych umożliwiających wykonywanie pracy. - Projektowanie, planowanie pracy jako ważnego elementu procesu twórczego (rysowanie, szkice kompozycyjne, dyskusja). - Tworzenie indywidualnych i grupowych zadań plastycznych, prac, projektów przez uczniów z korektą nauczyciela. - Aktywizowanie uczniów, prowokowanie do dokonywania samodzielnych wyborów podczas tworzenia. - Przygotowanie prezentacji materiału ilustracyjnego dotyczącego batiku, wybranych dzieł, zagadnień technicznych mających istotne znaczenie w procesie twórczym. - Tworzenie ekspozycji, prezentacji prac uczniów. - Uczestniczenie w tematycznych prezentacjach, konkursach szkolnych lub zewnętrznych. - Dokumentowanie wybranych, najważniejszych działań podejmowanych podczas zajęć artystycznych, m.in. w celu pokazania etapów, faz powstawania kompozycji, projektów. WARUNKI W PRACOWNI PLASTYCZNEJ I JEJ DODATKOWE WYPOSAŻENIE Istotne są warunki panujące w pracowni plastycznej, a także jej wyposażenie. Niezbędne jest: - dobre oświetlenie, - duże stoły do pracy oraz ich zabezpieczenie przed zniszczeniem, - zlewozmywak, - stanowiska do woskowania, barwienia i wyprasowywania, - miejsce do eksponowania prac, - albumy, książki o sztuce itp., - półki do przechowywania materiałów plastycznych i prac uczniów, - miejsce do suszenia tkanin. PLANOWANIE SPOSOBU I METOD OCENY OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH I WYCHOWAWCZYCH WYNIKAJĄCYCH Z REALIZACJI PROGRAMU Ze względu na indywidualizację wymagań wynikających ze specyfiki zajęć artystycznych ocena powinna obejmować następujące obszary: - obecność i aktywność na zajęciach, przygotowanie do pracy (materiały plastyczne, opracowanie i opanowanie zagadnień teoretycznych poprzedzających wykonanie prac), - celowość podejmowanych działań, systematyczność, wytrwałość pracy, określanie hierarchii zamierzeń, - kreatywność, pomysłowość, postawę poszukującą, - podejmowanie współpracy, umiejętność podziału zadań, dyskutowania, porównywania stanowisk, dochodzenia do porozumienia, - kulturę twórczości w zakresie komponowania prac, projektów i odbioru dzieł, odpowiednie zachowanie podczas pracy, - walory artystyczne powstających prac w odniesieniu do zdolności, temperamentu twórczego, indywidualności ucznia. Biorąc pod uwagę specyfikę grupy oraz charakter podejmowanych prac nauczyciel ustala wagę i znaczenie poszczególnych czynników oceny. Wyświetleń: 4004
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |