![]() |
![]() |
Katalog Danuta Garczarek Różne, Artykuły Przezwyciężanie trudności w nauce czytania i pisania u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w klasach I-IIIPrzezwyciężanie trudności w nauce czytania i pisania u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w klasach I - IIIPlan pracy1. Krótka charakterystyka dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w klasie I - III. 2. Rodzaj trudności w czytaniu i pisaniu. 3. Praca z dziećmi, mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, na terenie klasy, podczas zajęć reedukacyjnych oraz środowisku domowym. 4. Rodzaje ćwiczeń przezwyciężających trudności w czytaniu i pisaniu. Ad.1. Dzieci z klasy I - III szkoły specjalnej charakteryzują się zaburzeniami w obrębie : - rozwoju ruchowego - funkcji poznawczych - rozwoju emocjonalno - społecznego - dynamiki procesów nerwowych, W zaburzeniach rozwoju ruchowego obserwuje się: nadmierne lub zbyt słabe napięcie mięśniowe, niewłaściwą koordynację obu rąk, zwolnione nabywanie wprawy w czynnościach ruchowych, ogólną niezręcznością ruchową i słabszą sprawnością manualną. Często towarzyszą zaburzenia lateralizacji. W zaburzeniach funkcji poznawczych dotyczą percepcji: - wzrokowej - manifestują się w ubogich opisach ilustracji, dzieci źle zapamiętują spostrzeżenia wzrokowe. Zaburzenia percepcji: - słuchowej ujawniają się w trudnościach ze zrozumieniem słuchanych opowiadań, ubogim słownictwie, trudnościach w zabawach i ćwiczeniach rytmicznych. - mowy i myślenia widoczne są w występujących wadach wymowy, interpretacji obrazków, rozumieniu historyjek obrazkowych, rozwiązywaniu zagadek i rebusów. Dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalno-uczuciowego, to dzieci infantylne, które reagują nie adekwatnie do sytuacji, przejawiają się agresją z błahych powodów, ich zainteresowania są krótkoterminowe i powierzchniowe. Dzieci zahamowane są mało aktywne, nieśmiałe, ujawniają podstawy lękowe, wykazują znaczną męczliwość. Zaburzenia dynamiki procesów nerwowych występują u dzieci nadpobudliwych psychruchowo. Dzieci cechuje nadmierna ruchliwość, trudności w koncentracji uwagi, nie zrównoważenie emocjonalne, łatwość wchodzenia w konflikty z rówieśnikami i dorosłymi. Natomiast dzieci o obniżonej pobudliwości, to dzieci spowolniałe, bez żadnych zainteresowań, bez własnej inicjatywy. Ad.2. Rodzaje trudności w czytaniu i pisaniu: a) wynikające z zaburzenia funkcji poznawczych: - analizatora wzrokowego - w obrębie jego części korowej występuje spostrzeganie, powodujące trudności w poprawnym przeprowadzeniu analizy i syntezy w przestrzeni tj. w polu widzenia, obejmowanego wzrokiem w toku czytania tekstu. Dzieci z zaburzeniami tego analizatora mylą kierunki: strona prawa - lewa, góra - dół, a w związku z tym mylą znaki graficzne (litery i cyfry) o podobnych kształtach, w różnym stosunku do pionowych osi liter np. d - b, p - g, 3 (liczba) - E (litera) oraz w stosunku do osi poziomej np. n - u, b - p, b - g. Tego rodzaju zaburzenia funkcji kierunkowej nazywamy inwersją statyczna. Dzieci z wadliwą percepcją wzrokową popełniają w czytaniu i pisaniu również błędy polegające na inwersji dynamicznej, są to zaburzenia funkcji porządkowej, a mianowicie: - przestawianie liter w wyrazie i cyfr w liczbach np. zamiast od - do, kto - kot, 52 - 25, - opuszczanie liter, sylab, całych słów W czasie czytania dziecko dyslektyczne stara się przezwyciężyć napotykane trudności, polegające na niemożliwości odczytania trudnych słów, starają się je zastąpić wyrazami dobrze znanymi. - analizatora słuchowego - dzieci mają trudności w przeprowadzeniu analizy i syntezy głosek w czasie , a zwłaszcza: - w rozróżnianiu dźwięków pokrewnych, akustycznie bliskich (np., głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych b -g, d - t, g - k, w - f), - w uchwyceniu następstwa głosek w wyrazie przestawiają, opuszczają, dodają litery, sylaby lub zniekształcają słowa całkowicie. Zaburzeniom funkcji analizatora słuchowego towarzyszą zazwyczaj różnego rodzaju wady wymowy, ubóstwo słownika oraz gorsza pamięć słuchowa. b) Odmienny rodzaj trudności w pisaniu powoduje Zaburzone funkcjonowanie analizatora kinetyczno-ruchowego. Wynika z niego zaburzona sprawność manualna. Wpływa ona przede wszystkim na słaby poziom graficzny pisma. Pismo u dzieci dysgraficznych jest zniekształcone. Zniekształcenia te mają różna postać, np. - pismo lustrzane, - wybieganie poza linie, - pismo o literach nierównej wielkości i nieprawidłowym położeniu, - niejednakowe, różne nachylenie liter w tym samym tekście, - za duże lub za małe odstępy między literami, - litery o niepewnej linii "drżące", - litery niedokończone w kształcie, Pismo takiego dziecka robi ogólne wrażenie nieporządku, brzydkiego. Poza tym dzieci dysgraficzne piszą wolno, nie nadążają za innymi uczniami. Ad.3. Zasady postępowania z dziećmi mającymi trudności w czytaniu na lekcji języka polskiego. Zadaniem nauczyciela jest realizacja dwóch równorzędnych celów: - nauczenie poprawnego czytania i pisania oraz niedopuszczenia do wytworzenia się nieprawidłowych nawyków utrudniających coraz sprawniejsze wykonywanie tych czynności, - niedopuszczenie do tego aby dziecko czuło dotkliwie swoją niesprawność i zniechęciło się do nauki, a więc okazywanie życzliwości, akceptowanie wobec klasy jego osiągnięć - to walor leczniczy zapobiegający powstawaniu zaburzeń emocjonalnych, Nauczyciel wobec dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu winien pamiętać, o ich deficytach rozwojowych (dogłębna znajomość dziecka), i zastosować daleko idącą indywidualizację wobec nich (zadawanie krótszych łatwiejszych). Nauczyciel języka polskiego powinien ściśle współpracować z nauczycielem prowadzący reedukację. Jest to ważne, ponieważ dziecko musi równocześnie mieć wpajane te same zasady, zarówno przez nauczyciela j. polskiego jak i reedukatora na swoich zajęciach. Jeżeli nauczyciel j. polskiego podczas czytania może kazać dziecku wybrzmiewać poszczególne sylaby, natomiast reedukator zwalcza ten nawyk i wprowadza wolne przeciąganie sylab. To na pewno praca żadnego nauczyciela nie przyniesie pożądanego efektu. Współpraca z rodzicami Rodzice najczęściej wszelkie niepowodzenia dziecka tłumaczą jego lenistwem nie znając i nie rozumiejąc istoty tych trudności. Rodzice powinni otrzymać wyjaśnienie na czym polegają te trudności oraz wskazówki dotyczące organizowania pomocy swojemu dziecku, a przede wszystkim - ostrzeżenie przed stosowaniem sposobów niewłaściwych i szkodliwych. Ad.4. Przykładowe ćwiczenia przezwyciężające trudności w czytaniu i pisaniu: a) ćwiczenia mające na celu podniesienie sprawności manualnej np. - rozluźnienie napięcia mięśniowego rąk poprzez malowanie, - usprawnienie końców palców (stukanie końcami palców, wyrywanki, naklejanki, nawlekanie koralików), - ćwiczenia graficzne b) ćwiczenia usprawniające spostrzeganie wzrokowe i orientację przestrzenna np. - dobieranie par jednakowych obrazków, - układnie obrazków po lewej i prawej stronie, - układnie obrazków według kolejności w jakiej były pokazywane, - dobierania części do całego obrazka, - układanie obrazków z części, c) ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchowa , koordynację słuchowo-ruchową i słuchowo-wzrokową - odtwarzanie rytmu i wiązanie go z układem przestrzennym, - analiza zadań na wyrazy i wyrazów na sylaby, - rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów. Literatura: B. Sawa -" Jeżeli dziecko źle czyta i pisze" T. Gąsowska, Z. Pietrzak - "Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu" B. Zakrzewska - "Reedukacja dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu" Opracowanie: Danuta Garczarek Wyświetleń: 1954
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |