Katalog

Maria Uryś, 2011-02-10
Lubsko

Język angielski, Różne

Nauka języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjnej

- n +

Wprowadzenie

Nauka języka obcego jest procesem długotrwałym, w którym szczególnie ważne jest uświadomienie uczniom, że język obcy nie jest jedynie kolejnym przedmiotem w szkole. Głównym celem nauki jest umożliwienie komunikowania się z ludźmi z innych krajów: rozumienie ich i przekazywanie im informacji. Należy uświadomić uczniom, że klasa nie jest jedynym miejscem, gdzie mogą poznawać i stosować język obcy. Trzeba wyjść z nauką poza ramy lekcji i podręcznik, spotkać się bezpośrednio lub za pomocą mediów z ludźmi mówiącymi w danym języku. Efektywność pracy nauczyciela języka obcego wzrasta wraz z stosowaniem materiałów w różnorodny i atrakcyjny sposób. Komputer i Internet są wciąż atrakcyjne dla ucznia. Ich wykorzystanie podczas lekcji nie zawsze jest możliwe z powodu zbyt licznej klasy lub niedostatecznej ilości komputerów.
Wyniki testu diagnostycznego przeprowadzonego we wrześniu (będącego równocześnie konkursem znajomości języka angielskiego na każdym poziome tzn. od klasy 2 do 6, przeprowadzonego z okazji Dnia Języków Obcych) wskazały na konieczność podjęcia dodatkowych działań w klasach starszych w celu motywowania uczniów do większego zaangażowania w naukę języka angielskiego, będącego dotychczas przedmiotem nadobowiązkowym.

Opis projektu

Niniejszy projekt został opracowany z myślą o uczniach z klas IV, V i VI Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi nr 3 w Lubsku, którzy będą gotowi do udziału w dodatkowych zajęciach z języka angielskiego. Zakłada on poszerzenie materiału realizowanego na lekcjach języka angielskiego o nowe słownictwo i umiejętności czytania, pisania, mówienia, słuchania w języku angielskim.
Innowacja będzie realizowana od października do maja roku szkolnego 2009/2010 w czasie dodatkowych, bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych. Uczniowie będą uczestniczyli w zajęciach za zgodą rodziców.
Projekt opiera się na moim wieloletnim doświadczeniu we współpracy z innymi nauczycielami pochodzącymi z różnych krajów w ramach programu ePals.
Uczniowie założą monitorowane konto na witrynie ePals, będą wymieniać (po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielami formy współpracy) emaile, listy i pocztówki.
Podczas zajęć będą doskonalili umiejętność korzystania z komputera, Internetu, tworzenia prezentacji w programie Power Point oraz prezentowania materiałów w postaci prezentacji multimedialnych. Najciekawsze prace zostaną zaprezentowane innym uczniom oraz umieszczone na stronie internetowej szkoły.
Efektem finalnym projektu będzie zorganizowanie Dnia np. włoskiego czy francuskiego w zależności od nawiązanych kontaktów. Zostanie on przygotowany również z zaangażowaniem innych uczniów.
Takie działania sprawią, że uczniowie będą mieli większą motywację do nauki języka angielskiego, nabiorą pewności siebie, będą potrafili wyszukiwać potrzebne informacje w Internecie, a w przyszłości wykorzystają zdobyte umiejętności na innych lekcjach. W praktyce przekonają się, że nauka języka angielskiego poszerza ich horyzonty, jest sposobem zawierania nowych znajomości, spędzania wolnego czasu, poznawania innych kultur oraz sposobu życia innych ludzi.

Cele projektu

Głównym celem innowacji jest motywowanie uczniów do nauki i używania języka angielskiego zarówno w klasie jak i poza nią poprzez wykorzystanie komputera.

Cele szczegółowe:
-zachęcanie uczniów do samodzielnej nauki języka angielskiego;
-rozwijanie umiejętności korzystania z komputera i Internetu;
-korzystanie z Internetu z wykorzystaniem języka angielskiego;
-poszukiwanie partnerów do korespondencji w języku obcym;
-poszerzanie słownictwa i umiejętności pisania emaila i listu;
-rozbudzanie ciekawości świata;
-rozwijanie własnych zainteresowań;
rozwijanie wiary w swoje możliwości;
-rozwijanie wyobraźni i kreatywności;
-wyszukiwanie, gromadzenie i selekcjonowanie informacji;
-zachęcanie do tworzenia własnych projektów;
-integrowanie uczniów.


Procedury osiągania celów

Osiągnięcie powyższych celów będzie możliwe poprzez:
1. umożliwienie uczniom dostępu do sali komputerowej z dostępem do Internetu;
2. zapoznanie z odpowiednimi programami i sposobem korzystania z nich;
3. zapoznanie uczniów z odpowiednim słownictwem i zwrotami;
4. kształtowanie tolerancji wobec innych ludzi, oduczenie zachowań ksenofobicznych;
5. odwoływanie się do wyobraźni, doświadczeń i umiejętności uczniów;
6. tworzenie sytuacji umożliwiających prezentację prac na szerszym forum.

Metody i formy pracy

Podczas innowacji uczniowie będą wykorzystywać komputer z dostępem do Internetu. Inne metody pracy to: obserwacja, praca z tekstem, pokaz, drama, przygotowanie dekoracji i plakatów.

Szczegółowe zadania w ramach projektu

Zadania szczegółowe innowacji obejmują:

1. Program Power Point
- przedstawienie uczniom prezentacji w programie Power Point;
- zapoznanie z możliwościami programu;
- tworzenie prezentacji:
a. My name’s ….. (o sobie).
b. My school (o szkole).
c. My country (o Polsce).
d. Jedno wybrane państwo.
e. Poland in EU (o Polsce w UE).
-pokaz prezentacji w grupie;
-pokaz prezentacji na szerszym forum;
-zamieszczenie wybranych prezentacji na stronie internetowej szkoły.
2. Program ePals
-poznanie zasad programu ePals;
-założenie monitorowanego konta;
-wyszukiwanie partnerów do korespondencji;
-pisanie pierwszych emaili;
-wymiana korespondencji:
a. listowej;
b. emailowej;
3. Zorganizowanie Dnia … w zależności od nawiązanych kontaktów
-opracowanie scenariusza
-rozdzielenie zadań i ich wykonywanie
-przeprowadzenie Dnia ….

Oczekiwane rezultaty

Uczniowie poznają nowe słownictwo i zwroty, ulegną poprawie ich umiejętności pisania emaili i listów. Wzrośnie ich umiejętność posługiwania się technologią informacyjną. Będą znać możliwości programu Power Point i będą potrafili przygotować i przedstawić prezentację multimedialną. Będą umieli wyszukać potrzebne informacje w Internecie używając zarówno języka polskiego jak i angielskiego oraz wykorzystywać zebrane wiadomości w nowym kontekście. Uczniowie zaprezentują efekty swojej pracy, włączą też innych uczniów do przygotowania Dnia włoskiego czy francuskiego.

Ewaluacja

Ewaluacja będzie polegała na przeprowadzeniu na koniec roku szkolnego ankiety wśród uczniów i dokonaniu jej analizy. Będzie obejmowała również bieżącą analizę pracy uczniów na zajęciach.
Zostaną porównane prace (prezentacje multimedialne) poszczególnych uczniów. Będzie prowadzona również analiza, mająca wykazać w jaki sposób zajęcia wpływają na postępy uczniów na lekcjach języka angielskiego oraz wzrost ich motywacji i aktywności.
Będzie prowadzony dziennik zajęć pozalekcyjnych, gdzie będzie odnotowywana obecność i gromadzone informacje o przebiegu i wynikach pracy.



Załącznik:
Ankieta dla uczniów


Ankieta

I Ankieta dla uczniów:

1. Czy udział w zajęciach kółka pomógł Ci w nauce języka angielskiego?
tak raczej tak średnio raczej nie nie nie mam zdania

2. Czy chciałabyś/chciałbyś brać udział w podobnych zajęciach w przyszłym roku
tak raczej tak średnio raczej nie nie nie mam zdania

3. Czy podobał Ci się pomysł zajęć?
tak raczej tak średnio raczej nie nie nie mam zdania

4. Czy udział w zajęciach wiązał się z jakimiś trudnościami?
tak raczej tak średnio raczej nie nie nie mam zdania

5. Czy uważasz, że to, czego nauczyłeś/nauczyłaś się na zajęciach będzie dla Ciebie przydatne w przyszłości?
tak raczej tak średnio raczej nie nie nie mam zdania
Wyświetleń: 1788


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.