AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Nina Strugała-Adamska, 2011-02-07
Siemkowice

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz godziny wychowawczej

- n +

Scenariusz godziny wychowawczej dla klasy IV

Temat: Ja i szkoła

Cele lekcji:
Uczeń:
rozumie, że jest bardzo ważnym członkiem społeczności szkolnej;
integruje się ze swoją szkołą;
potrafi wskazać walory i braki w funkcjonowaniu naszej placówki;
rozumie prawa i obowiązki ucznia i potrafi dokonać własnej samooceny w jakim stopniu je wypełnia i respektuje;
tworzy wzorzec idealnego nauczyciela;
dokonuje oceny postępowania uczniów z punktu widzenia nauczyciela i wychowawcy.
Środki dydaktyczne:
arkusze papieru formatu A4, mazaki, brystol
Metody pracy:
burza mózgów, gry sytuacyjne, dyskusja, mapa mentalna
Forma pracy:
indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana, zbiorowa

Przebieg zajęć:
1. Przywitanie, sprawdzenie listy obecności.
2. Na dobry początek.
Iskierka – uczniowie stoją w kręgu, trzymają się za ręce, zamykają oczy i przekazują uścisk dłoni.
3. Metoda burzy mózgów. Uczniowie wypisują na tablicy podzielonej na dwie części dokończenie zdań:
„Warto chodzić do naszej szkoły, bo ….”
„W naszej szkole nie podoba mi się ….”
4. Ja jako obywatel naszej szkoły. Uczniowie tworzą na brystolu w formie mapy mentalnej listę praw i obowiązków ucznia. Następnie każdy z nich dokonuje oceny swojego funkcjonowania w roli ucznia odpowiadając na pytania:
- czy sumiennie wypełniam obowiązki ucznia?
- których obowiązków najczęściej nie wypełniam? dlaczego?
- z których praw najczęściej korzystam?
- czy kiedykolwiek wobec Ciebie zdarzyła się sytuacja łamania Twoich praw jako ucznia? Nauczyciel prosi o kilka opinii chętnych uczniów.
5. Najlepszy i najgorszy nauczyciel.
Uczestnicy siadają w parach, każdy przypomina sobie „najgorszego nauczyciela”. Starają się przywołać w szczegółach cechy, które im przeszkadzały w zachowaniu nauczyciela, w nauce tego przedmiotu. Następnie spisują swoje spostrzeżenia na kartkach. Potem tą samą pracę wykonują przygotowując cechy „najlepszego nauczyciela”. Po zakończeniu zadania jedna osoba z każdej pary przypina kartki na tablicy. W ten sposób otrzymaliśmy portret charakterologiczny „najlepszego i najgorszego nauczyciela”.
6. Scenki sytuacyjne.
Na jego miejscu. Uczniowie są podzieleni na trzy grupy. Pierwsza grupa opracowuje sytuację, gdy dwaj uczniowie biją się na przerwie w szatni, druga grupa gdy uczniowie gubią role i nie przychodzą na próby apelu jaki mają przedstawiać na koniec roku, trzecia grupa gdy klasa ucieka z zapowiedzianej tydzień wcześniej klasówki.
Uczestnicy zastanawiają się w grupach jak czuliby się i co zrobiliby na miejscu nauczyciela – wychowawcy.
7. Ja w mojej klasie.
Każdy uczeń przygotowuje sobie kartkę A4 z napisanym początkiem zdania „Jesteś dla mnie ważny, bo …”. Kartkę taśmą klejącą na plecach mocuje nauczyciel. Uczniowie krążą po klasie i każdy każdemu wpisuje dokończenie tego zdania anonimowo. Wychowawca czuwa aby były to tylko pozytywne wzmocnienia dla właściciela kartki. Po zakończeniu ćwiczenia każdy uczeń odczytuje swoją kartkę.
8. Ćwiczenie relaksacyjne.
9. Podsumowanie.
Każdy uczestnik po kolei kończy zdanie „dziś na zajęciach zrozumiałem, że ….”





Załącznik 1
Karta pracy. GRUPA I
Wychowawca wychodzi z klasy po skończonej lekcji. Uczniowie wybiegają z klasy na korytarz i zaczynają w obecności wychowawcy się bić.
- Jak wówczas czuje się nauczyciel?
- Co myśli o postępowaniu uczniów?
- Co powinien zrobić?

Karta pracy. GRUPA II
Wychowawca przygotowuje inscenizacje, rozdaje uczniom role. Na próbie okazuje się, że część uczniów jest nieobecna, a pozostali uczniowie zgubili kartki i nie nauczyli się tekstu.
- Jak wówczas czuje się nauczyciel?
- Co myśli o postępowaniu uczniów?
- Co powinien zrobić?

Karta pracy. GRUPA III
Nauczyciel zapowiada tydzień wcześniej klasówkę. Przeprowadza lekcję powtórzeniową, rozdaje dodatkowe ćwiczenia przygotowujące. Klasa w dniu sprawdzianu ucieka z lekcji.
- Jak wówczas czuje się nauczyciel?
- Co myśli o postępowaniu uczniów?
- Co powinien zrobić?


Bibliografia:
Pisanko Marzena: „Kształtowanie pozytywnej postawy ucznia wobec szkoły. Scenariusze zajęć.” Łódź Wydaw. WING 2001
Magdalena Gruszka, Iwona Janiak, Justyna Prarat: „Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej” Gdańsk Wydaw. Harmonia 2003



Opracowała
mgr Nina Strugała-Adamska
nauczycielka Publicznej Szkoły
Podstawowej w Lipniku




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4424


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.