AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Kosk, 2011-02-04
Orzechówko

Różne, Konspekty

KONSPEKT LEKCJI Z DZIECKIEM UPOŚLEDZONYM

- n +

KONSPEKT LEKCJI

PROWADZONEJ Z OSOBA UPOŚLEDZONĄ




Dziewczynka 18 letnia, głęboka niepełnosprawność intelektualna, bez kontaktu słownego, rozumie proste polecenia, sprawnie i samodzielnie porusza się, wiotkie palce dłoni, brak zainteresowania osobami i przedmiotami z najbliższego otoczenia. Spowolnione reakcje, popiskiwanie w stanach niezadowolenia, wrażliwa na dźwięki.




I. Zajęcia wstępne ( ok. 20 min)

1. Przywitanie z uczniem. Zabawy kontaktowe połączone ze śpiewaniem piosenek:
- „Witały się dzieci, witały paluszkami”.
- „Witam Cię” ( na melodię „Panie Janie”).

Witam Cię, witam Cię,
Jak się masz? Jak się masz?
Wszyscy Cię witamy
Wszyscy Cię kochamy
Bądź wśród nas! Bądź wśród nas!

Metoda ta pozwala na nawiązanie kontaktu z dzieckiem, rozbudzeniu sprawności pozytywnej

2. Ćwiczenia na orientację w schemacie własnego ciała, wyróżnianie siebie z otoczenia. Dziecko siada na podłodze, nauczyciel-terapeuta naprzeciw. Dotyka rąk i nóg dziecka w rytm piosenki, którą śpiewa na melodię „Panie Janie”.

Witaj rączko, witaj rączko.
Jak się masz, Jak się masz
Wszyscy Cię witamy
Wszyscy Cię kochamy
Bądź wśród nas! Bądź wśród nas!

Witaj nóżko, witaj nóżko.
Jak się masz, Jak się masz
Wszyscy Cię witamy
Wszyscy Cię kochamy
Bądź wśród nas! Bądź wśród nas!

Metoda ta pozwala na kształtowaniu orientacji w schemacie ciała i rozwijania poczucia tożsamości. Dodatkowym plusem tej metody jest uzyskany przez wprowadzenie określonej muzyki efekt orientacji w czasie oraz przewidywania kolejnych czynności. Muzyka zarówno stymuluje, jak i podwyższa uwagę dziecka. Może stwarzać korzystne podstawy dla uczenia się, np., gdy dziecko usłyszy dany fragment muzyczny, wie, co może się zdarzyć. Dziecko stopniowo uczy się rozpoznawać sytuację poprzez muzykę powtarzającą się na początku i na końcu programu, co przygotowuje go do łączenia z określoną aktywnością.



II. Zajęcia właściwe ( ok. 50 min )

1. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja - ćwiczenia ruchowo – muzyczne. W skład ćwiczeń wchodzą aktywności:
- Kołysanie,
- Wymachiwanie rękoma,
- Zginanie i rozprostowywanie rąk,
- Pocieranie dłoni,
- Masaż dłoni:
- palców- zabawy paluszkowe- „Sroczka”, „Rodzina paluszków”
- grzbietowej strony - głaskanie, rozcieranie, ponowne głaskanie
- wewnętrznej części - głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie
- głęboki ucisk dłoni

- Ruchy palców,
- Klaskanie, głaskanie głowy,
- Głaskanie policzków,
- Głaskanie łokci,
- Głaskanie brzucha,
- Relaksacja

(Celem sesji kontaktu jest stworzenie odpowiednich warunków wspierających rozwój wzajemnej komunikacji. Zadaniem nauczyciela jest wprowadzenie dziecka w sesje i zbudowanie takiego nastroju, aby sprzyjał pozytywnemu budowaniu samoświadomości dziecka oraz proponowanie mu aktywności, które mogą rozwijać jakość kontaktu i komunikacji.
Lekkie głaskanie może pocieszyć i uspokoić, kołysanie rozluźnia stawy i mięśnie, rozcieranie pobudza powierzchnię ciała lub uspokaja, opukiwanie palcami ożywia i pozwala poczuć fragment ciała, a szybkie oklepywanie może rozluźnić, wolne rozładować wściekłość. )


2. Zajęcia manualne. Manipulowanie galaretką – masaż palców i dłoni produktem, przekładanie, rozsmarowywanie.

Masaże mają wielokrotne znaczenie, nie tylko dostarczają dziecku wrażeń dotykowych, ale stymulują rozwój mowy, usprawniają proces karmienia, przyczyniają się do rozwoju motoryki. Osoba masująca powinna być skoncentrowana na dziecku, a ruchy swobodne i mechaniczne. Dotyk jest przede wszystkim sposobem komunikowania się. Sprawia, że dziecko skupia się na dotykanym miejscu, informuje o obecności nauczyciela.)

3. Rozwój zainteresowań:
• Spotkanie” z zimą - wyglądanie przez okno a następnie wybranie spośród dwóch przedstawionych dziecku obrazków, właściwego danej aurze pogodowej.
• Krótkie opowiadanie o zimie, obserwacja śniegu. Omówienie pory roku i wskazanie odpowiedniej na obrazku np. zima-wiosna (zasada przeciwności).
• Zapalenie lampek choinkowych, pokazywanie kolorów światełek

4. Zajęcia plastyczne:
• Narysowaną choinkę (posmarowaną klejem) dziecko ma posypać np. posypką kolorowa (zieloną)
• Dziecko wygniata z plasteliny bombki i dołącza je do choinki


III. Zajęcia końcowe ( ok. 20 min )

1. Mycie rąk, ( odczuwanie temperatury wody).

2. Zajęcia muzyczne:
• Słuchanie piosenki, nauczyciel pokazuje przedmioty wymieniane w piosence i obserwuje reakcje dziecka.
Zielona choinka
pięknie przystrojona.
Święta blisko już tuż, tuż.
A pod gałązkami,
misie z krasnalkami,
Mikołaja wyglądają już.
Świecą się lampeczki,
pachną gałązeczki,
za oknami trzeszczy mróz.
A pod gałązkami,
misie z krasnalkami,
Mikołaja wyglądają już.

(Muzyka wzbudzania emocji, zaspokaja potrzebę ekspresji emocji i zabawy, pobudza potrzeby estetyczne i poznawcze. . Muzyka pobudza działania, skupia uwagę słuchacza. Dociera do głębi duszy do podświadomości, działa na procesy fizjologiczne - na funkcje wegetatywne i motoryczne. Muzyki używa się do uspokojenia dziecka lub pobudzenia)


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5963


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.