![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Konieczny, 2011-01-31 Pszczyna Przyroda, Scenariusze Etapy w życiu człowieka - scenariusz lekcji w klasie VEtapy w życiu człowieka – scenariusz lekcji przyrody w klasie V Czas: 45 minut Cele lekcji: Cel ogólny: poznanie poszczególnych etapów w życiu człowieka i ich cech charakterystycznych Cele szczegółowe: Poznawcze – uczeń zna kolejne etapy w rozwoju człowieka - uczeń wie jakie są charakterystyczne cechy ludzi w okresie noworodkowym,niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, szkolnym, dorosłości oraz starości Kształcące – uczeń potrafi wymienić oraz krótko scharakteryzować kolejne etapy w życiu człowieka - uczeń potrafi opisać plan dnia człowieka, będącego w danym okresie rozwoju - uczeń potrafi na podstawie cech zewnętrznych człowieka nazwać etap rozwojowy w jakim się on znajduje Wychowawcze – uczeń pracuje z zaangażowaniem na lekcji - uczeń współpracuje w zespole na wcześniej ustalonych zasadach - uczeń dokonuje prezentacji wyników pracy na forum klasy Metody: pogadanka, praca z zeszytem ćwiczeń, praca w grupach (karty pracy), pokaz zdjęć Forma pracy: grupowa Środki dydaktyczne: zeszyt ćwiczeń z serii „Przyrodo, witaj!” dla klasy 5, Wyd. WSiP lub ksero treści zadania nr 1, str. 108, karteczki z zapisaną nazwą grupy(noworodek, niemowlę, okres poniemowlęcy, przedszkolak, uczeń, dorosły, starość), karty pracy dla każdej grupy (7 sztuk), zdjęcia przedstawiające ludzi w różnym wieku Pojęcia nowe: noworodek, niemowlę, okres poniemowlęcy, menopauza Tok lekcji: Faza wprowadzająca 1.Przywitanie uczniów, sprawy organizacyjno-porządkowe 2.Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji o rozwoju zarodkowym i płodowym człowieka. Zadanie pytań kontrolnych (odpowiada wskazany przez nauczyciela uczeń) - co to jest zapłodnienie - ile tygodni trwa ciąża - w jakim miejscu w organizmie kobiety dochodzi do zapłodnienia 3.Pytanie nauczyciela: czy po porodzie w życiu człowieka również zachodzą jakieś zmiany? Jakie? (odpowiada wskazany uczeń) 4.Podanie tematu lekcji: W życiu człowieka wyróżnia się kilka okresów 5.Polecenie otwarcia zeszytów ćwiczeń na stronie 108 i wykonania w parach zadania 1 – uporządkowania w odpowiedniej kolejności podanych etapów rozwojowych człowieka. Po wykonaniu zadania chętna osoba czyta odpowiedzi. Czas: do 10 min Faza realizacji 1.Wytłumaczenie zasad pracy w grupach oraz tego na czym będzie polegało ich zadanie (wykonanie zadań z kart pracy oraz prezentacja pracy grupy) 2.Podział uczniów na 7 grup – każdy uczeń losuje jedną karteczkę z zapisaną nazwą grupy w jakiej będzie pracował – jest to jednocześnie etap rozwojowy człowieka, jaki dana grupa będzie opracowywała. Uczniowie siadają w grupach. 3.Rozdanie kart pracy i krótkie omówienie poszczególnych zadań 4.Praca w grupach (10-15 min.) 5.Prezentacja pracy poszczególnych grup, uzupełnienie i poprawa ewentualnych błędów przez nauczyciela Czas: do 25-30 min Etap podsumowujący 1.Zaprezentowanie przez nauczyciela zdjęć, które przedstawiają ludzi w różnym wieku. Uczniowie wskazują w jakim okresie życia znajduje się przedstawiony na fotografii człowiek. 2.Naprowadzenie uczniów na wniosek, że życie człowieka dzieli się na wiele etapów, a każdy z nich charakteryzuje się swoistymi cechami Czas: 5 min Praca domowa Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń: zad. 2 i 3 str. 108-109 (Przyrodo, witaj!, WSiP) ---------------------------------------------------------- Etapy w życiu człowieka – karta pracy Imię i nazwisko: .................................................... .................................................... ..................................................... ..................................................... Etap: ..................................................... 1.Zaznaczcie w odpowiednim miejscu na osi czasu okres/etap w życiu człowieka, który został wam przydzielony |___|____|______|_________|__________|_____________|______ n 1 mies.1 rok 3 lata 6 lat ok.18lat ok. 60lat 2.Cechy charakterystyczne okresu (potrzeby, główne aktywności i obowiązki, cechy wyróżniające). /Skorzystajcie z wiadomości zamieszczonych w podręczniku na str. 191-193/ : • • • • • • 3.Plan dnia: 6.00 – 8.00 ............................................................ 8.00 – 10.00 ............................................................ 10.00 – 12.00 ............................................................ 12.00 – 14.00 ............................................................ 14.00 – 16.00 ............................................................ 16.00 – 18.00 ............................................................ 18.00 – 20.00 ............................................................ 20.00 – 22.00 ............................................................ 22.00 – 24.00 ............................................................ Opracowanie: Elżbieta Konieczny Wyświetleń: 5846
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |