AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Justyna Porębska, 2011-01-28
Łuków

Uroczystości, Scenariusze

Mamy swoje prawa! - scenariusz apelu poświęconego prawom dziecka

- n +

Scenariusz apelu :
MAMY SWOJE PRAWA
Cele :
- Uświadomienie uczniom ich praw wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
- uświadomienie dzieciom, że oprócz praw mają również obowiązki,
- uświadomienie że w ich otoczeniu są osoby do których mogą zwrócić się o pomoc.
Dekoracja: plakaty dotyczące praw dziecka
Apel zaprezentowany przez uczniów klasy III dla całej społeczności szkolnej, przygotowany po blokach tematycznych: „Pamiętaj nie jesteś sam!” i „Ważne pytania.”
Przebieg:

Nauczyciel przedstawia temat spotkania:
Witam serdecznie przedszkolaków i uczniów, a także dyrekcję, nauczycieli i pracowników naszej szkoły. Spotkaliśmy się dzisiaj w celu przypomnienia tak ważnych dla nas, a często zapominanych praw dziecka. Cytując J. Korczaka :
„Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówmy do serca,
odczują nas. Dzieci są ludźmi, w duszy ich są zadatki tych wszystkich myśli i uczuć, które my posiadamy.” chciałabym zaprosić Was do wysłuchania apelu przygotowanego przez uczniów klasy III.


Uczeń:
Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali.
W związku tym Organizacja Narodów Zjednoczonych spisała prawa dzieci w Konwencji o Prawach Dziecka. Państwo, które do konwencji przystąpi, zobowiązuje się do przestrzegania zawartych w niej praw.
W Polsce Konwencja obowiązuje od 1991roku – czyli …. lat.

Piosenka „Zakazany owoc”

Uczeń:
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić
Stworzyli dla Was mądre prawa
Więc je, na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać.
Nikt mnie siłą niema prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś nie dobrego.

Uczeń:
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu wiersze poukładały w prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.

Uczeń:
Mamo!
Nie zostawiaj mnie samego, kiedy się boję -
Posiedź przy mnie wieczorem.
Nie mów: "bo ja tak chcę" - wytłumacz mi, dlaczego.
Pozwól mi nie jeść tego, czego nie lubię.
Odpowiadaj na moje pytania.
Uszanuj moje tajemnice.
Pozwól mi wybierać przyjaciół i zapraszać ich do domu.
Pozwól mi urządzić pokój tak jak chcę.
Przytulaj mnie często.
Uczeń:
Nie trzymaj się sztywno wszystkich reguł -
Pozwól mi czasem na coś szczególnego.
Pozwól mi uczyć się w moim własnym tempie.
Pozwól mi popełniać błędy, pomyłki.
Przyznaj, że i ja mam czasem prawo do złości i gniewu.
Nie karz mnie zbyt surowo.
Nie wyładowuj na mnie swojej złości.
Ty także miej odwagę przyznać się do błędu.
Przepraszaj mnie, jeśli zrobisz coś złego.
Nie wciągaj mnie w sprawy dorosłych.
Pozwól mi wybrać własną drogę.
Pozwól mi być sobą.




Uczeń:
Tato...
Szanuj mnie, żebym szanował innych.
Wybaczaj, żebym umiał wybaczać.
Słuchaj, żebym umiał słuchać.
Nie bij, żebym nie bił.
Nie poniżaj, żebym nie poniżał.
Rozmawiaj ze mną, żebym umiał rozmawiać.
Nie wyśmiewaj, nie obrażaj, nie lekceważ.
Kochaj mnie, żebym umiał kochać - uczę się życia ... od ciebie.

Piosenka pt. „Dłonie” Majki Jeżowskiej

Odczytanie praw dziecka z plakatów wykonanych przez dzieci na zajęciach
Uczeń:
My polskie dzieci mamy prawo do:

Dwóch uczniów na zmianę odczytują z plakatów prawa dziecka

Uczeń:
Obiecujemy również przestrzegać praw innych ludzi: dzieci i dorosłych!

Uczeń:
Kiedy brak ci recepty na życie
Kiedy błąkasz się z miejsca na miejsce
By odczytać znak drogowskazu
Kolorowym napisem „szczęście”
Zaufaj dziecku i popatrz na nie
Nie tylko wzrokiem, ale też sercem.
I uwierz, że dziecko może od ciebie więcej …

Uczeń: ( słowo NIE- głośno wykrzykują wszystkie dzieci)
Dzieckiem być w dorosłym świecie nie jest łatwo. To nie żarty.
Ty człowiekiem jesteś przecież ważnym i szacunku wartym.
Gdy ci ludzie zagrażają pełni złości i przemocy,
jeśli ci się dzieje źle – krzyknij NIE!
Gdy koledzy na boisku pobić chcą lub skrzywdzić cię
myślą, że im wolno wszystko – krzyknij NIE!



Uczeń: ( słowo NIE- głośno wykrzykują wszystkie dzieci)
W szkole ktoś ze starszej klasy postępuje bardzo źle,
znęca się nad tobą czasem – krzyknij NIE!
Może czasem ktoś z twych bliskich chce ci robić rzeczy złe.
Nie wstydź się i powiedz wszystkim – krzyknij NIE!
Jeśli ktoś, gdy nikt nie widzi, dziwnie chce dotykać cię,
a ty boisz się i wstydzisz – krzyknij NIE!
Może ktoś ci proponuje: „Zapal sobie! Napij się!”
Czymś niezdrowym cię częstuje – krzyknij – NIE!
Jeśli jakiś nieznajomy nagle cię zaprosić chcę,
Mówi, by z nim iść do domu – krzyknij – NIE!
Gdy ci ktoś warunek stawia, byś coś ukradł w sklepie gdzieś,
Do przestępstwa cię namawia – krzyknij – NIE!
Nie wstydź się na alarm dzwonić.
Krzyknąć NIE CHCĘ! Nie bój się.
Ty masz prawo by się bronić przed przemocą oraz złem.
Jeśli ci się dzieje źle – krzyknij NIE!

Uczeń:
Wystarczy przetrzeć oczy,
Wystarczy unieść głowę....
Czy widzisz że na świecie
Nic nie jest jednakowe?
Po niebie płyną chmury
Okrągłe i podłużne
Świat pełen jest kolorów
I dzieci też są różne.
Są duże i są małe.
Są czarne i są białe.
Są grube i są chude.
Bywają bląd i rude.
Są żółte albo śniade,
Brązowe albo blade
Są niskie są wysokie
Są nawet skośnookie.
Mieszkają w różnych krajach
I noszą różne ciuchy
A zabaw znają tyle że aż wymienić trudno
I właśnie dzięki temu
Na świecie nie jest nudno!

Uczeń:
Ona ma czarne
Brwi i warkoczyk,
Ja rudą grzywkę,
Niebieskie oczy.
Ona rozsądnie
Zawsze coś powie,
A o mnie mówią,
Że mam pstro w głowie.
Ona chce śpiewać,
Rozmawiać, czytać,
A ja bym w piłkę
Grała i kwita!
Więc cóż wspólnego
Jest między nami?
Chyba to, że jesteśmy przyjaciółkami.

PIOSENKA „Znajdź sobie przyjaciela” (nowa era-kl/I)

Uczeń:
My,
Dzieci całego świata,
Bez względu na kolor skóry,
Pragniemy
Pokoju.
Niech pokój
Jak drzewo
urasta w chmury!
I chociaż
z różnych języków
Pragnienie nasze wyrasta,
drzewko pokoju – jest jedno
i wszystkie łączy miasta.
I wszystkie łączy wioski,
We wszystkich przegląda się rzekach.
Czy to Sekwana ,czy Wisła,
czy Amazonka daleka.
Na naszym drzewie pokoju
owoce będą dojrzewać.
I nikt nie będzie głodny
w cieniu naszego drzewa.
A kiedy pieśń posłyszą
gałęzie naszego drzewa ,
będą jak nasze serca
we wszystkich językach śpiewać!

Uczeń:
Dla wszystkich dzieci
Słońce świeci,
Jak kolorowe kwiaty
Rosną wszystkie dzieci,
Na łąkach świata rosną dziś,
By dużym być i mądrym być
Gdyby tak różdżkę mieć,
co spełnia dobre sny
to by się śmiały wciąż
te dzieci tak ty …

Uczeń:
Dla wszystkich byłby miód
i czekolady w bród,
i tresowany słoń,
i na biegunach koń…
Gdyby tak różdżkę mieć,
to jeszcze różdżką tą ktoś wyczarowałby
Tym dzieciom piękny dom,
A w domu mamę i siostrzyczki jeszcze trzy…
Musi być tata, brat
I wielkie drzwi na świat…

Uczeń:
Mówiliśmy o prawach , jakie mają dzieci – byśmy je dobrze znali i zawsze mogli z nich korzystać.
Musicie jednak pamiętać, że korzystając z praw nie można ograniczać praw innych – waszych kolegów, koleżanek i dorosłych. Każdy człowiek, czy to dziecko czy dorosły ma parwo do godnego życia w pokoju, miłości i w poczuciu bezpieczeństwa.
Należy również pamiętać, że oprócz praw macie również obowiązki wynikające z roli ucznia, dziecka waszych rodziców, Polaka i człowieka.

Uczeń:
Pamiętajcie!!! Traktujcie innych tak, jak sami chcecie być traktowani!

Piosenka P. Rubika „To cała prawda”

Na zakończenie uczniowie kłaniają się i podnoszą wcześniej przygotowane kartoniki z kolorowymi literami, które tworzą hasło: MAMY SWOJE PRAWA, razem odczytują je i ponownie kłaniają się.
Gospodarze klas otrzymują ulotki zawierające informacje z Deklaracji Praw Dziecka oraz do zawieszenia w salach zajęć wykaz organizacji i telefonów, pod którymi można uzyskać pomoc.




Opracowanie: Justyna Porębska





Wiersz, pt. „Prawa Dziecka” - M. Brykczyński
Wiersz, pt. „Krzyknij nie!” - Marcin Przewoźniak
Wiersz pt. „Drzewo pokoju” Ewy Skarżyńskiej
Wiersz pt. „Ona i ja” - Hanna Łochocka
Wiersz „Kolorowe dzieci”

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6660


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.