Katalog Monika Koszalińska, 2011-01-20 Łódź Anita Kanwal Język angielski, Program nauczania Innowacja programowa "Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego"INNOWACJA PROGRAMOWA „ANGIELSKI NIE TYLKO NA LEKCJACH ANGIELSKIEGO” ANITA KANWAL MONIKA KOSZALIŃSKA Łódź, 23.03.2009 Kuratorium Oświaty w Łodzi Al. Kościuszki 120 a Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506) w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, w dniu 23 marca 2009 r. Rada Pedagogiczna Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Królowej Jadwigi w Łodzi podjęła uchwałę o wprowadzeniu w klasach pierwszych, w których realizowany będzie kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego w gimnazjum DKW – 4014 – 123/99, innowacji pedagogicznej „Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego” od 1 września 2009 roku. Innowacja ta będzie trwała 3 lata. Łódź, 23.03.2009 Wydział Edukacji Urzędu Miasta Łodzi Łódź, ul. Sienkiewicza 5 Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506) w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, w dniu 23 marca 2009 r. Rada Pedagogiczna Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Królowej Jadwigi w Łodzi podjęła uchwałę o wprowadzeniu w klasach pierwszych, w których realizowany będzie kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego w gimnazjum DKW – 4014 – 123/99, innowacji pedagogicznej „Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego” od 1 września 2009 roku. Innowacja ta będzie trwała 3 lata. KARTA WDROŻENIA INNOWACJI „ANGIELSKI NIE TYLKO NA LEKCJACH ANGIELSKIEGO” ROK SZKOLNY 2009/2010 1. Informacje o szkole: Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Królowej Jadwigi Adres szkoły: 90-262 Łódź, ul. Jaracza 26 Telefon / fax: 042-6331996 e-mail: gim2_lodz@gazeta.pl Imię i nazwisko dyrektora: mgr Maria Dyhdalewicz 2. Informacje o autorach innowacji: • Imię i nazwisko: Anita Kanwal Zajmowane stanowisko: nauczyciel języka angielskiego Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany • Imię i nazwisko: Monika Koszalińska Zajmowane stanowisko: nauczyciel języka angielskiego Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany 3. Informacje dotyczące innowacji: Rodzaj innowacji: innowacja programowa Zakres innowacji: klasy pierwsze, w których realizowany będzie kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego w gimnazjum DKW – 4014 – 123/99 Zajęcia edukacyjne: język angielski Czas trwania innowacji: III etap edukacyjny (lata 2009-2012) DOKUMENTY WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA O DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ • Uchwała Rady Pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji w klasach pierwszych, w których realizowany będzie kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego w gimnazjum DKW – 4014 – 123/99. • Zgoda zespołu autorskiego na wprowadzenie innowacji. • Zgoda nauczycieli, którzy będą brać udział w innowacji oraz współpracujących z nimi nauczycieli uczących biologii, geografii oraz wiedzy o społeczeństwie. • Opinia Rady Pedagogicznej. Czytelny podpis autorów: Pieczątka i podpis 1. Anita Kanwal Dyrektora Szkoły: 2. Monika Koszalińska Uchwała Nr 9 / 2008/2009 Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Królowej Jadwigi w Łodzi z dnia 23 marca 2009 r. w sprawie wprowadzenia innowacji Zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506) w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki oraz statutem szkoły: § 1 Rada Pedagogiczna w dniu 23 marca 2009 r. podjęła Uchwałę Nr o wdrożeniu innowacji pedagogicznej „Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego” autorstwa Anity Kanwal i Moniki Koszalińskiej z dniem 1 września 2009 r. § 2 Innowacja ma charakter programowy. § 3 Innowacja programowa obejmuje zasięgiem uczniów klas pierwszych, w których realizowany będzie kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego w gimnazjum DKW – 4014 – 123/99. Realizowana będzie w cyklu trzyletnim, na 6 godzinach w roku, po 3 godziny w semestrze w każdej grupie objętej programem innowacyjnym (po jednej godzinie na przedmiot – biologia, geografia i wiedza o społeczeństwie) na lekcjach języka angielskiego w ramach siatki godzin. § 4 Innowacja programowa będzie realizowana na zajęciach języka angielskiego przez autorów innowacji: Anitę Kanwal i Monikę Koszalińską. § 5 Odpowiedzialność za wdrożenie i realizację innowacji powierza się Dyrektorowi Szkoły. Podpisy członków Rady Pedagogicznej: Dyrektor Szkoły: OPINIA RADY PEDAGOGICZNEJ O INNOWACJI Założenia innowacji „Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego” zostały przedstawione na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 23 marca 2009 r. Rada Pedagogiczna Publicznego Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Królowej Jadwigi w Łodzi uważa, że innowacja ta jest zgodna z misją i wizją szkoły i realizuje jej podstawowe zadania. Szczególnie ważne w realizacji programu innowacji jest: • wprowadzenie uczniów w świat wiedzy naukowej • wdrażanie uczniów do samodzielności • pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczącej dalszej edukacji • przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społecznym ZGODA ZESPOŁU AUTORSKIEGO NA WPROWADZENIE INNOWACJI W SZKOLE Panie: Anita Kanwal i Monika Koszalińska wyrażają zgodę na wprowadzenie innowacji „Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego” w roku szkolnym 2009/2010 w klasach pierwszych, w których realizowany będzie kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego w gimnazjum DKW – 4014 – 123/99 w Publicznym Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Królowej Jadwigi w Łodzi. Podpisy zespołu autorskiego: Podpis Dyrektora Szkoły: 1. Anita Kanwal 2. Monika Koszalińska ZGODA NAUCZYCIELI, KTÓRZY BĘDĄ BRAĆ UDZIAŁ W INNOWACJI Panie: Anita Kanwal i Monika Koszalińska będą realizować innowację „Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego” w roku szkolnym 2009/2010 w klasach pierwszych, w których realizowany będzie kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego w gimnazjum DKW – 4014 – 123/99 w Publicznym Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Królowej Jadwigi w Łodzi we współpracy z nauczycielami uczącymi następujących przedmiotów: biologii, geografii oraz wiedzy o społeczeństwie. Podpisy nauczycieli realizujących innowację: Podpis Dyrektora Szkoły: 1. Anita Kanwal 2. Monika Koszalińska Podpisy nauczycieli współpracujących: Biologia Geografia Wiedza o społeczeństwie OPIS ZASAD FUNKCJONOWANIA INNOWACJI 1. Innowacja wprowadzana jest od roku szkolnego 2009/2010 i trwa 3 lata (jeden cykl nauczania). 2. Innowacja prowadzona jest na zajęciach języka angielskiego w grupach, które realizują kontynuacyjny program nauczania języka angielskiego w gimnazjum DKW – 4014 – 123/99. 3. Innowacja jest realizowana na godzinach lekcyjnych języka angielskiego w ramach siatki godzin. 4. Zajęcia w ramach innowacji prowadzone są na 6 godzinach lekcyjnych w roku, po 3 godziny w każdym semestrze (jedna godzina na każdy przedmiot) w każdej grupie objętej programem innowacyjnym. 5. Tematyka innowacji obejmuje treści programowe następujących przedmiotów: biologii, geografii, wiedzy o społeczeństwie; metody pracy i wymagania językowe są zgodne programem nauczania języka angielskiego. 6. Materiał nauczania programu innowacyjnego jest oparty o plany wynikowe następujących przedmiotów: biologii, geografii, wiedzy o społeczeństwie. 7. Lekcje prowadzone są przede wszystkim metodą komunikacyjną, a uczniowie pracują metodami aktywizującymi (praca w parach, dialogi, teksty z lukami, projekty). 8. Praca na lekcji i prace domowe są oceniane zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania z języka angielskiego. 9. Uczniowie dokonują ewaluacji innowacji na bieżąco i pod koniec każdego roku szkolnego (ankieta). 10. Autorami i realizatorami innowacji są nauczyciele Anita Kanwal i Monika Koszalińska. WSTĘP Wprowadzenie innowacji zbiegło się z wprowadzeniem w życie nowej podstawy programowej i wynika z faktu, iż na III etapie edukacyjnym coraz większy nacisk kładzie się na nauczanie języków obcych, w tym obowiązku nauczania drugiego języka obcego we wszystkich oddziałach oraz nauczania tych języków na różnych poziomach zaawansowania, w zależności od posiadanych przez uczniów umiejętności. Znajomość języków obcych jest warunkiem pełnej i aktywnej przynależności młodzieży polskiej do społeczności europejskiej, a to jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej. Za podstawowy cel kształcenia w nauczaniu języków obcych przyjęto skuteczne porozumiewanie się zarówno w mowie jak i w piśmie, a treści nauczania obejmują różnorodną tematykę z wielu dziedzin życia. Umiejętności, jakie zdobywa uczeń umożliwiają mu komunikowanie się w danym języku w różnych sytuacjach życia codziennego, a więc powinny to być umiejętności jak najbardziej praktyczne. Zadaniem nauczyciela na lekcjach języka obcego jest nie tylko nauczanie uczniów posługiwania się językiem obcym, ale również rozbudzanie u nich zainteresowania różnymi zagadnieniami kulturowymi, społecznymi oraz dotyczącymi ogólnej wiedzy o otaczającym nas świecie. Program nauczania języka angielskiego w gimnazjum obejmuje zagadnienia kulturowe, których dwa główne obszary to poznawanie instytucji, wydarzeń i zwyczajów innych krajów oraz poznawanie zasad właściwego zachowania podczas pobytu w krajach anglojęzycznych. Możliwość kontynuowania nauki na IV etapie edukacyjnym w klasach dwujęzycznych stwarza dodatkowe szanse dla uczniów, ale co za tym idzie dodatkowe wyzwania dla nich i dla nauczycieli. Kierując się tymi przesłaniami, uznałyśmy za celowe opracowanie innowacji, której celem jest poszerzenie nauczanego materiału z języka angielskiego o treści poznane podczas lekcji z innych przedmiotów oraz w ten sposób zapoznanie wybranych grup uczniów z dwujęzycznością, która na dobre wkroczyła do polskich szkół i toruje drogę młodym ludziom do pełnego udziału w życiu społecznym i zawodowym. Wprowadzana innowacja ma charakter pilotażowy i jest kierowana do uczniów kontynuujących naukę języka angielskiego. Analizując umiejętności uczniów w naszej szkole nie widzimy podstaw do utworzenia odrębnej klasy dwujęzycznej, ale z kolei nie chciałybyśmy zamykać drogi rozwoju wąskiej, ale istniejącej grupie uczniów o większych możliwościach językowych. Innowacja ma za zadanie zapoznanie uczniów z elementami dwujęzyczności. Ze względu na jej pilotażowy charakter oraz poziom zaawansowania językowego naszych uczniów zaproponowana ilość godzin (6 w roku szkolnym dla każdej z grup objętej innowacją) wydaje się wystarczająca. Zajęcia te będą realizowane w ramach siatki godzin przewidzianej na język angielski i nie zaburzą realizacji podstawy programowej z języka angielskiego. Do prowadzenia innowacji wybrano trzy przedmioty: biologię, geografię i wiedzę o społeczeństwie. Wybór padł na te przedmioty ze względu na ich tematykę, która pokrywa się z treściami nauczania przewidzianymi w podstawie programowej języka angielskiego. Materiał nauczania został opracowany i podporządkowany wymaganiom podstawowym przedstawionym w poszczególnych planach wynikowych. Te zostały opracowane zgodnie z następującymi programami nauczania: • Program nauczania biologii w gimnazjum DKW – 4014 – 100/99 • „Wędrówki geograficzne” – program do nauczania geografii w gimnazjum DKW – 4014 – 43/01 • Program nauczania wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum DKW – 4014 – 240/99 Autorkami innowacji są nauczyciele języka angielskiego w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Łodzi: Anita Kanwal i Monika Koszalińska. Obie nauczycielki poza posiadaniem pełnych kwalifikacji do nauczania języka angielskiego są magistrami biologii, z uprawnieniami do nauczania również tego przedmiotu. CELE I TREŚCI NAUCZANIA INNOWACJI Nauczając języka obcego zwracamy uwagę na różne aspekty tego procesu. Wśród celów nauczania możemy wyróżnić cele językowe, cele w zakresie integracji międzyprzedmiotowej i kulturowej oraz cele w zakresie rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się. Na zajęciach ćwiczymy różne sprawności: słuchania, czytania, mówienia i pisania. Treści nauczania obejmują tematykę i związane z nią słownictwo, funkcje językowe i materiał gramatyczny. W naszej innowacji, która ma charakter interdyscyplinarny, kładziemy nacisk na tematykę, rozwijając jednocześnie wszystkie sprawności językowe. Cele główne • Rozszerzenie zakresu słownictwa na lekcjach języka angielskiego o dodatkową tematykę biologiczną, geograficzną i społeczną. • Rozwijanie umiejętności językowych ze szczególnym naciskiem na praktyczne zastosowanie języka obcego w życiu codziennym. • Zapoznanie uczniów z elementami nauczania dwujęzycznego wskazując w ten sposób różne możliwości kierunku dalszej edukacji. Cele szczegółowe 1. Cele językowe • Uczeń skutecznie posługuje się językiem angielskim w mowie i w piśmie w sytuacjach życia codziennego. • Uczeń rozumie różne teksty mówione i pisane. • Uczeń potrafi wyszukać określoną informację w wypowiedziach ustnych i pisemnych. 2. Cele w zakresie integracji międzyprzedmiotowej • Uczeń posługuje się specyficznym dla różnych przedmiotów szkolnych słownictwem. • Uczeń korzysta z materiałów o różnorodnej tematyce w języku angielskim przy wykonywaniu projektów o charakterze międzyprzedmiotowym. 3. Cele w zakresie rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się • Uczeń samodzielnie korzysta z różnych materiałów źródłowych. • Uczeń współpracuje z innymi w parach i w grupach. • Uczeń pracując metodami aktywizującymi odkrywa rozmaite sposoby zapamiętywania i uczenia się. • Uczeń dokonuje ewaluacji własnego procesu uczenia się i przydatności zajęć. Treści nauczania • Człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje). • Praca (popularne zawody, miejsce pracy, dokumenty związane ze staraniem się o pracę). • Żywienie (artykuły spożywcze, grupy żywności, piramida pokarmowa). • Zakupy i usługi (towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług bankowych, reklama). • Podróżowanie i turystyka (środki transportu, orientacja terenie, nazwy geograficzne, własny region). • Zdrowie (higieniczny tryb życia, choroby i ich objawy, samopoczucie) • Nauka i technika (odkrycia naukowe, wynalazki, technologie). • Świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska, klęski żywiołowe). • Życie społeczne (problemy społeczne, formy władzy). • Elementy wiedzy o kraju ojczystym oraz o krajach obszaru nauczanego języka, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej (państwa Unii Europejskiej, miejsce Polski w UE). Materiał nauczania i opis założonych osiągnięć ucznia Klasa pierwsza: Przedmiot: BIOLOGIA 1. Dział: Oddychanie Temat: Higiena układu oddechowego At the doctor’s Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna nazwy częstych chorób i dolegliwości • Potrafi odpowiedzieć na pytania o swój stan zdrowia 2. Dział: Wydalanie i skóra Temat: Skóra a promieniowanie UV The dark side of the sun Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna rodzaje promieniowania UV • Określa skutki promieniowania UV na nasz organizm • Zna sposoby ochrony przed szkodliwym działaniem promieniowania UV Przedmiot: GEOGRAFIA 1. Dział: Mapa jednym ze sposobów przedstawiania zjawisk występujących na Ziemi Temat: Obecny obraz powierzchni Ziemi. Lądy i oceany. Geographical features – continents and oceans Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna nazwy i wskazuje na mapie kontynenty i oceany • Zna zasadę i potrafi użyć przedimki w połączeniu z nazwami geograficznymi (np. morza, rzeki, jeziora, łańcuchy górskie) • Wskazuje wybrane morza, rzeki, jeziora, łańcuchy górskie 2. Dział: Współczesny obraz świata jako wynik wzajemnego oddziaływania sfer Ziemi i działalności człowieka Temat: Zróżnicowanie świata zwierzęcego i roślinnego na lądach Plant and animal life on our planet Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna najważniejsze formacje roślinne na świecie i potrafi je wskazać na mapie • Podaje przykłady zwierząt charakterystycznych dla danych obszarów Ziemi • Potrafi scharakteryzować regiony pod wg klimatycznym, roślinnym i zwierzęcym Przedmiot: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE 1. Dział: Ja - człowiek Temat: Człowiek i jego tożsamość Our identity Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna przymiotniki wygląd i określające cechy charakteru • Potrafi scharakteryzować siebie i swojego kolegę 2. Dział: Inni wokół mnie Temat: Zadania gospodarstwa domowego Household tasks Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna pojęcie gospodarstwa domowego i źródła dochodu domowego • Rozumie pojęcia rozchodu i przychodu • Potrafi wypełnić ankietę dotyczącą budżetu domowego Klasa druga: Przedmiot: BIOLOGIA 1. Dział: Ekologia i ochrona środowiska Temat: Dlaczego jedne gatunki są rzadkie a inne pospolite? Adapt and survive – different types of habitats Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Wymienia siedliska różnych gatunków zwierząt • Podaje przykłady wpływu różnych czynników na populacje 2. Dział: Jedność budowy organizmów Temat: Znaczenie składników pokarmowych dla organizmów The food pyramid – ford groups and nutrients Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna rodzaje składników pokarmowych i wie, w jakich pokarmach występują • Zna rolę poszczególnych składników pokarmowych • Wie, jak wygląda prawidłowa piramida żywienia Przedmiot: GEOGRAFIA 1. Dział: Współczesne przemiany społeczne na świecie Temat: Zróżnicowanie ludności świata Languages Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna przykłady najczęściej i najrzadziej używanych języków na świecie • Rozumie znaczenie języka ojczystego dla podtrzymywania tożsamości narodowej 2. Dział: Przejawy działalności gospodarczej człowieka Temat: Transport i łączność jako dział komunikacji Means of transport Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Wymienia rodzaje i środki transportu • Zna słownictwo charakterystyczne dla różnego rodzaju transportu (np. podróż kolejowa, lotnicza, autokarowa) Przedmiot: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE 1. Dział: Obywatel w demokratycznym państwie Temat: Państwo jako forma organizacji społeczeństwa Parliament in the UK Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna formy władzy w wybranych krajach anglojęzycznych • Umie wskazać różnice w formie władzy w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych 2. Dział: Człowiek i gospodarka Temat: Rola pieniądza w działalności gospodarczej Money Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna waluty obowiązujące w wybranych krajach • Rozumie pojęcia: pieniądz, moneta, banknot, czek, karta kredytowa itp. Klasa trzecia: Przedmiot: BIOLOGIA 1. Dział: Dziedziczność Temat: Praktyczne znaczenie genetyki Genetic engineering Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Rozumie pojęcie inżynierii genetycznej • Zna praktyczne przykłady zastosowania inżynierii genetycznej • Rozumie konieczność zachowania ostrożności w stosowaniu inżynierii genetycznej 2. Dział: Procesy życiowe a środowisko życia organizmów Temat: Różnorodność form życia Biodiversity – Can we save the world? Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna pojęcia różnorodności gatunkowej • Zna zagrożenia dla różnorodności gatunkowej i ich przyczyny • Zna sposoby ochrony zagrożonych gatunków Przedmiot: GEOGRAFIA 1. Dział: Współczesne przemiany społeczne na świecie Temat: Unia Europejska jako przykład integracji ekonomicznej państw European Union Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna nazwy państw wchodzących w skład Unii Europejskiej i potrafi wskazać je na mapie • Nazywa wspólną walutę krajów UE • Opisuje flagę UE 2. Dział: Miejsce w moim regionie Temat: Region, w którym mieszkam My hometown Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Określa położenie własnej miejscowości • Opisuje swoje miasto i wymienia charakterystyczne dla niego miejsca Przedmiot: W WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE 1. Dział: Obrona cywilna i jej zadania w zakresie bezpieczeństwa ludności w państwie Temat: Przykłady zagrożeń dla ludzi i środowiska oraz ochrony ludności przed skutkami klęsk żywiołowych Natural disasters Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna nazwy klęsk żywiołowych • Zna zasady zachowania się podczas klęsk żywiołowych 2. Dział: Przekształcenia ustroju gospodarczego w Polsce po 1989 roku Temat: Jak ubiegać się o pracę? Applying for a Job Opis założonych osiągnięć ucznia: Uczeń: • Zna różne zawody • Umie uzupełnić dokumenty potrzebne do podjęcia pracy (np. CV, list motywacyjny) • Rozumie pojęcie rozmowy kwalifikacyjnej Wyświetleń: 8031
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |