Katalog Beata Sobczak-Kuca, 2011-01-03 Częstochowa Taniec, Scenariusze Realizacja ruchowa wartości rytmicznych – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem metody DalcrozeSzkoła Podstawowa nr 31 z Oddziałami Integracyjnymi w Częstochowie Scenariusz zajęć rytmicznych w klasie I b zajęcia otwarte dla rodziców 8 grudnia 2010r. Nauczyciel prowadzący: mgr Beata Sobczak – Kuca SCENARIUSZ ZAJĘĆ RYTMICZNYCH W KLASIE IB LEKCJA OTWARTA DLA RODZICÓW Temat zajęć: Realizacja ruchowa wartości rytmicznych – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem metody Dalcroze'a. Data: Miejsce: Sala taneczna nr 50 Czas: 45 min CELE ZAJĘĆ: - rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu- - pobudzenie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci - wyrabianie umiejętności poruszania się w przestrzeni - doskonalenie koordynacji ruchowej - kształtowanie świadomego ruchu i prawidłowej postawy ciała. - umiejętność współdziałania w zespole CELE OPERACYJNE: Wiadomości – uczeń potrafi: wymienić podstawowe wartości nut; określić czas trwania wartości całej nuty, półnuty, ćwierćnuty i ósemki; rozróżniać nutowe wartości rytmiczne; Umiejętności – uczeń potrafi: odkrywać własne możliwości ruchowe; słuchać, patrzeć i odtwarzać zadania rytmiczno-ruchowe; wykonać wartości nutowe ruchem improwizowanym; świadomie i skoordynowanie poruszać się w przestrzeni; kontrolować prawidłową postawę ciała; Postawy – uczeń potrafi: potrafi współdziałać w zespole; odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań; aktywnie uczestniczyć w lekcji. METODY: obserwacja; demonstracja nauczyciela; odtwórcza; twórcza; Dalcroze'a. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: plansza z wartościami rytmicznymi nut; tablice z zapisem graficznym nut (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka); tablice z ilustracjami zwierząt (ślimak, żabka, tygrys, konik) płyty z muzyką; nagłośnienie. Przebieg lekcji: I. CZĘŚĆ WSTĘPNA: 1.Zadanie organizacyjno-wychowawcze Zorganizowanie grupy, powitanie, sprawdzenie gotowości do zajęć, przedstawienie zadań lekcji i zachęcenie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach. Czas trwania: 2' Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X. 2.Zabawa ożywiająca – różnicowanie rytmu poruszania się Dzieci poruszają się krokiem marszowym po obwodzie koła z równoczesnym taktowaniem w metrum 4/4. Na przerwę w muzyce zatrzymują się w bezruchu. Nauczyciel informuje, jakie zwierzątko należy naśladować. Przy dźwiękach charakterystycznej muzyki dzieci, w dowolnych kierunkach, naśladują sposób poruszania się zwierzątka. Na dźwięk muzyki marszowej, dzieci wracają do rytmicznego chodu po obwodzie koła. Czas trwania: 3' Uwagi organizacyjne: Muzyka marszowa – chód rytmiczny i taktowanie. Muzyka inspirująca dzieci do naśladowania sposobu poruszania się zwierzątka (ślimak, żabka, kotek, konik) Zwrócenie uwagi na poprawny, rytmiczny marsz i wykorzystanie przestrzeni. 3.Przypomnienie informacji o wartościach nut. „Echo rytmiczne” - odtwarzanie (wyklaskiwanie) i rozpoznawanie wartości nut ze wskazaniem ich na planszy. Czas trwania: 2' Uwagi organizacyjne:Ustawienie w rozsypce. II CZĘŚĆ ZASADNICZA: 1.Realizacja ruchowo-rytmiczna „całej nuty” Ruchowe wykonanie całej nuty: na „raz” - krok do przodu od prawej nogi na „dwa” - ugięcie prawej nogi i równoczesne dotknięcie wysuniętej lewej nogi podłogi przed sobą na „trzy” - przesunięcie lewej nogi w bok, wyprostowanie nogi prawej na „cztery” - lewa noga palcami dotyka podłogi tuż przy kostce prawej nogi. Twórcza interpretacja całej nuty: Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię. Czas trwania: 7' Uwagi organizacyjne: Wyeksponowanie planszy z zapisem graficznym całej nuty. Zwrócenie uwagi na czas trwania całej nuty. 2.Realizacja ruchowo-rytmiczna „półnuty” Ruchowe wykonanie półnuty na „raz” - krok do przodu na „dwa” - lekkie ugięcie obu nóg w kolanach. Twórcza interpretacja półnuty: Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię. Czas trwania: 7' Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kole w pierwszym kierunku tańca* Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną półnuty. Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem półnuty 3.Realizacja ruchowo-rytmiczna „ćwierćnuty” Ruchowe wykonanie ćwierćnuty: ćwierćnuta = krok (na: „raz”, „dwa”, „trzy”, „cztery”) Twórcza interpretacja ćwierćnuty: Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię. Czas trwania: 7' Uwagi organizacyjne: Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną ćwierćnuty. Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem ćwierćnuty. 4.Realizacja ruchowo-rytmiczna „ósemki” Ruchowe wykonanie ósemki: ósemka = trucht na paluszkach (na: „raz i”, „dwa i”, „trzy i”, „cztery i”). Twórcza interpretacja ósemki: Dzieci samodzielnie improwizują ruch wykorzystując własną wyobraźnię. Czas trwania: 7' Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kole w pierwszym kierunku tańca. Zwrócenie uwagi na wartość rytmiczną ósemki. Wyeksponowanie w widocznym miejscu planszy z zapisem ósemki.. 5.Rozpoznawanie wartości nut i ich realizacja ruchowa - współdziałanie w grupach. Utrwalenie wartości nut - „rytmiczny pociąg”. Dzieci tworzą pociąg z czterech wagoników. Nauczyciel prowadzi pociąg w rytm muzyki do stacji (nutki). Grupki dzieci ustawiają się wokół plansz z nutami. Odczytują wartość nutową i przypominają sobie jej pokaz ruchowy. Na sygnał nauczyciela, przy dźwiękach muzyki, realizują ruchowo-rytmicznie wartość danej nuty. Grupy zamieniają się miejscami, aż do momentu, gdy każda z grup zrealizuje wszystkie wartości nut. Czas trwania: 5' Uwagi organizacyjne: Podział klasy na 4 grupy ćwiczebne. Na podłodze leżą duże plansze z zapisem poszczególnych nut (stacje rytmicznego pociągu”). III CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA: 1.Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe. - Ilustracja ruchem „krzywe i proste drzewo” (ćw. korygujące postawę). - „Syczenie węża”. - „Zbudź się misiu” - dzieci siadają, ziewają, przecierają oczy, kładą się i zasypiają. Nauczyciel proponuje, aby pomarzyły o wakacjach, podróżach, zabawach itp. o czymś, co je cieszy, bawi. Po chwili dzieci powoli budzą się, przecierają oczy, ziewają, siadają i wstają. Czas trwania: 3' Uwagi organizacyjne: Ustawienie w rozsypce. 2.Nastawienie uczniów do wykonywania zadań ruchowych w czasie pozalekcyjnym. Zaproponuj rodzicom/opiekunom ćwiczenie relaksacyjne „krzywe i proste drzewo” oraz „zbudź się misiu” i zapytaj o ich odczucie. Czas trwania: 1' Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X. 3.Czynności organizacyjne i wychowawcze. Podsumowanie lekcji, ocena aktywności uczniów, nagrodzenie dzieci „rytmiczną niespodzianką”**, pożegnanie i wyjście z sali w rytmie ćwierćnut. Czas trwania: 1' Uwagi organizacyjne: Ustawienie w kręgu, siad X. * „pierwszy kierunek tańca” - ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara. ** „rytmiczna niespodzianka” - np. lizaki z naklejonymi nutkami. Literatura: S.Sulisz „Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000 D.Bąk „Gry i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat”,Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza” Warszawa 2002 A.Grajpel „Zabawy muzyczno-ruchowe w klasach I-III”, WSP Częstochowa 1998 K.Nowakowska, J.Krawczyk, A.Piotrowski „Rytm – muzyka – taniec w wychowaniu fizycznym”, ZNP, Kielce 1991 U.Smoczyńska-Nachtman „Zabawy i ćwiczenia przy muzyce”, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982 Wyświetleń: 8825
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |