AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lidia Pastuszak, 2010-12-16
Warszawa

Matematyka, Artykuły

Wskazówki dla maturzystów

- n +

Wskazówki dla maturzystów


Od kilku lat egzamin maturalny z matematyki ma nową strukturę i formę. Ma formę pisemnego sprawdzenia wiadomości i umiejętności z matematyki zgodną z obowiązującą podstawą programową. Prace sprawdzane i oceniane są przez egzaminatorów zewnętrznych.
Od maja 2010 roku egzamin na poziomie podstawowym jest obowiązkowy dla wszystkich abiturientów szkół ponadgimnazjalnych, dlatego też ilość osób zdających maturę z matematyki jest bardzo duża. Na poziomie rozszerzonym egzamin jest nadal zdawany jako przedmiot dodatkowy.

W mojej ocenie uczniowie piszą prace maturalne poniżej swoich możliwości wynikających z ich wiedzy i umiejętności. W dokumencie tym chciałabym podzielić się moją wiedzą i spostrzeżeniami dotyczącymi typowych błędów popełnianych przez maturzystów, których na drodze prostych ćwiczeń można uniknąć.

Arkusz egzaminacyjny składa się z trzech części.

Pierwszą część tworzą zadania zamknięte. Jest ich od 20 do 30. Za każde zadanie można otrzymać po 1 punkcie. Najczęstszymi błędami w tej części są:
• ignorowanie złożoności zadań, które dotyczą prostych zagadnień a zwykle zawierają tzw. „haczyk” i wymagają poświęcenie większej uwagi niż się to uczniom początkowo wydaje,
• zaniechanie przenoszenia lub niepoprawne przenoszenie wyników zadań na kartę odpowiedzi na ostatniej stronie arkusza – pozornie prosta czynność, niezwiązana z matematyką, ale błędy występują.

Druga część to zadania otwarte krótkiej odpowiedzi. Jest ich od 5 do 10. Za każde zadanie można otrzymać 0 – 2 punktów. Zadania w tej grupie najczęściej dotyczą umiejętności rozwiązywania równań i nierówności kwadratowych, rozkładu wielomianu na czynniki metodą grupowania wyrazów, wyłączania wspólnego czynnika przed nawias a także wykorzystywania definicji funkcji trygonometrycznych i stosowania prostych związków między funkcjami trygonometrycznymi kąta ostrego. Najwięcej problemów w tej części, jakie mają zdający wynika z:
• braku umiejętności rozwiązania nierówności – uczniowie nie pamiętają, że rozwiązaniem nierówności nie może być nierówność,
• „gubienia” jednego z rozwiązań równania kwadratowego – zapominanie o rozwiązaniu ujemnym,
• błędnego stosowanie wzorów skróconego mnożenia,
• niepodejmowania próby rozwiązania zadań z trygonometrii, co może świadczyć o tym, że w ocenie uczniów wszystkie zadania z tego działu są trudne a w rzeczywistości tak nie jest a dodatkowo niektóre z nich można rozwiązać np. wykorzystując twierdzenie Pitagorasa lub Talesa.

Trzecią część tworzy od 3 do 5 zadań otwartych rozszerzonej odpowiedzi. Za każde zadanie można otrzymać 0 – 6 punktów. Najczęściej wykorzystywane są w nich pojęcia dotyczące geometrii na płaszczyźnie kartezjańskiej, stereometrii a także zadania umieszczone w kontekście praktycznym tzw. zadania z treścią, prowadzące do równań wymiernych. Najwięcej problemów w tej części, jakie mają zdający wynika z:
• niepoprawnej interpretacji treści zadania, czyli braku umiejętności czytania ze zrozumieniem,
• błędów w przekształceniu układu równań do równania z jedną niewiadomą, wynikających miedzy innymi z nieprawidłowego sprowadzania ułamków do wspólnego mianownika i rozszerzania licznika,
• błędów w przepisywaniu danych z treści zadania do rozwiązania,
• stosowanie skomplikowanych oznaczeń współrzędnych punktów, co w konsekwencji prowadzi do skomplikowanych przekształceń i do błędów w równaniach,


Reasumując, w mojej ocenie, w procesie przygotowania do matury należy poświęcić więcej uwagi na zagadnienia podstawowe wchodzące w skład materiału ze szkoły podstawowej i gimnazjum a także nie lekceważyć tych zagadnień na samym egzaminie, gdyż często są one powodem niepoprawnego rozwiązania zadania. Należy ćwiczyć czytanie ze zrozumieniem oraz przenoszenie na kartę odpowiedzi wyników zadań, aby oswoić się z tym sposobem notowania zadań.

Mam nadzieję, że moje spostrzeżenia ułatwią przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego i pomogą im uniknąć najczęściej występujących pomyłek.

Dziękuję za uwagę.

Lidia Pastuszak




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1598


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.