Katalog

Elżbieta Kurzyna, 2010-11-22
Łomża

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Tolerancja podstawowym czynnikiem warunkującym prawidłowe relacje międzyludzkie

- n +

TEMAT: Tolerancja podstawowym czynnikiem warunkującym prawidłowe relacje międzyludzkie.

Cel ogólny: Kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.

Cele operacyjne:
Uczeń powinien:
• rozumieć pojęcie tolerancji,
• uświadomić sobie znaczenie tolerancji i konsekwencje jej braku,
• uświadomić sobie różnicę między tolerancją a biernością i obojętnością,
• być wrażliwym na odmienność innych postaw,
• unikać nietolerancyjnych zachowań,
• efektywnie współpracować w grupie


Metody pracy:
dyskusja, „burza mózgów”, praca w grupach

Formy pracy:
indywidualna, grupowa

Materiały pomocnicze:
- kartki, flamastry,
- kartki z poleceniami dla grup,
- płyta z piosenkami: „Tolerancja” Stanisława Sojki i „Dziwny jest ten świat” Czesława Niemena

Czas trwania zajęć: 45 min.


TOK LEKCJI

I. Wprowadzenie

1. Powitanie uczniów.
2. Obejrzenie teledysku z piosenką „Dziwny jest ten świat” Czesława Niemena oraz zapoznanie z tematem i celem zajęć.
16 listopada – Międzynarodowy Dzień Tolerancji
Dzień Tolerancji został zaproponowany przez ONZ jako święto szacunku, akceptacji i uznania bogactwa różnorodności kultur na świecie.

3. Podział klasy na grupy (4-5 osobowe) – zapis na kartkach wszystkich skojarzeń związanych z pojęciem „tolerancja”
4. Prezentacja zapisywanych skojarzeń. Próba zdefiniowania pojęcia „tolerancja”.
5. Odczytywanie znaczenia słowa „tolerancja” ze „Słownika języka polskiego”.

Tolerancja - wyrozumiałość, pobłażanie dla cudzych poglądów, upodobań, wierzeń: akceptowanie "innego" postępowania, zachowania.

II. Rozwinięcie

1. „Burza mózgów” na temat: Czym ludzie różnią się od siebie?
Np.:
- kolor skóry
- status materialny
- przekonania religijne ( katolicyzm, islam, judaizm, prawosławie)
- różne narodowości (Cygani, uchodźcy)
- niepełnosprawność (inwalidzi )
- choroby ( AIDS)
- upodobania muzyczne
- styl ubierania
- subkultury
- sposób bycia
- zachowanie
- pochodzenie społeczne
- system wartości (np. osiąganie wysokich wyników w nauce)
- różne poglądy polityczne


2. Dyskusja: Czy to dobrze czy źle, że się różnimy?
Podsumowaniem dyskusji może być stwierdzenie, że każdy jest jedyny, wyjątkowy i niepowtarzalny. Dlatego też ma prawo z tego faktu czerpać radość, dumę, poczucie własnej wartości.

3. Praca w grupach:
1) Czy jesteśmy tolerancyjni?
2) Dlaczego ludzie są nietolerancyjni?
3) Jak się przejawia postawa tolerancji?
4) Jak się przejawia postawa nietolerancji?
5) Podaj przykłady tragicznych skutków braku tolerancji.
6) Co każdy z nas może uczynić, aby być człowiekiem tolerancyjnym?


Prezentacja wypracowanego materiału przez grupy.


Jako podsumowanie omówienie schematu:


Przyczyny Sposoby usunięcia
podtrzymujące przyczyn

Strach Kierowanie się obiektywizmem a nie uprzedzeniami

Poczucie zagrożenia Zdobywanie wiedzy dotyczącej danego zjawiska

Brak wiedzy Poznawanie innych kultur, narodów, religii









4. Dyskusja
Jakie są granice tolerancji? Kiedy trzeba zaprotestować i powiedzieć „ stop tolerancji”?
Sytuacje - granice tolerancji, np.

Np.: tolerancją nie jest:
- zgoda na prowadzenie samochodu po wypiciu alkoholu,
- zgoda na przemoc fizyczną i agresję,
- zgoda na picie alkoholu w pracy, w szkole,
- zgoda na palenie papierosów i zażywanie narkotyków
- zgoda na niekompetencję i niedouczenie(np. lekarza, inżyniera budującego mosty).

Powyższe sytuacje są przejawem lekceważenia i obojętności.
Tolerancja nie jest zgodą na każde zachowanie. Sprzeciwianie się nie jest oznaką nietolerancji! Protestowanie przeciwko złu jest obowiązkiem każdego człowieka.
Godzenie się na wszystko, to tolerancja źle pojęta. Nie wolno tolerować takiego postępowania innych ludzi, które może być niebezpieczne i szkodliwe, może zagrażać życiu i zdrowiu innych ludzi.


5. Wyszukiwanie – ‘burza mózgów’.
Kto ze znanych osób publicznych – Waszym zadaniem - prezentuje (prezentował) w swoim życiu postawę tolerancji?

Np. Jan Paweł II, Dalajlama, Matka Teresa, Marek Kotański


III. Podsumowanie:

1. Dyskusja
Czy warto w życiu przyjmować postawę tolerancji? Dlaczego?
Np.: Tak - by ludzie nas kochali, szanowali, przyjaźnili się, by tworzyć społeczeństwo otwarte na drugiego człowieka. Daje szansę każdemu człowiekowi żyć z jego przyzwyczajeniami i poglądami.
2. Wysłuchanie piosenki Stanisława Sojki „Tolerancja”
3. Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach i zachęcenie ich do bycia tolerancyjnymi na co dzień.

PAMIĘTAJCIE:
„Wszyscy jesteśmy tacy sami, choć każdy z nas jest inny”




Wyświetleń: 2516


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.