Katalog Edyta Ruta, 2010-11-17 Zduńska Wola Zajęcia przedszkolne, Konspekty Scenariusz zajęcia z zakresu matematykiSCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU MATEMATYKI W GRUPIE VIII DZIECI 4-5 LETNICH Osoba prowadząca:Edyta Ruta Data: 05.11.2010r.. Grupa wiekowa: 5-latki Temat dnia: „ Deszczowe kropelki wody”- zabawy w przeliczanie Cele ogólne: -przeliczanie w zakresie 4, -porównywanie wielkości- małe-duże; -powtarzanie usłyszanego wiersza Cele operacyjne: dziecko: kształtuje koordynację ruchowo-słuchową, naśladuje odgłosy padającego deszczu i szumiącego wiatru, powtarza z pamięci rymowankę i wiersz, prawidłowo reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe, prawidłowo liczy w zakresie 4; prawidłowo porównuje i segreguje według wielkości. Metody: oglądowa- pokaz, opis, instrukcja, objaśnienia, rozmowa; czynna- samodzielne, praktyczne działania dziecka, zadań stawianych do wykonania; słowna- instrukcja słowna nauczycielki, swobodna wypowiedź Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa. Środki dydaktyczne: fragm. wiersza D. Gellner „Pada deszcz”, rymowanka „Deszczowy spacerek”, podkład muzyczny do zabawy „Odgłosy deszczu”, folia budowlana, sylwety kropelek, parasolki,tamburyno, hula- hop. Przebieg zajęcia: 1.Nauczycielka wita dzieci pląsem „Dobry humor” i zaprasza do wspólnej zabawy w ten jesienny deszczowy dzień mówią:. Dobry humor dzisiaj mamy, do zabawy zapraszamy. I choć z nieba pada deszcz, u nas zawsze fajnie jest. Prawa ręka, lewa ręka, prawa noga, lewa noga, cały tułów oraz głowa do zabawy jest gotowa. 2. Nauczycielka wypowiada krótki, rymowany wiersz „Deszczowy spacerek” z jednoczesnym pokazywaniem za pomocą reki i palców. Zachęca dzieci, mówiąc drugi raz wiersz do pokazywania z nią kolejnych wersów. Poszła pani na spacerek. Deszczowe chmury przywiał wiatr. Gdy daleko od domu już była, deszcz zaczął padać- parasol rozłożyła. Gdy kropla za kropla spadała, pani pod parasol się schowała. Gdy deszczyk przestał padać, parasol złożyła i do domu wróciła. 3. Ćwiczenie twórcze „Analogia”. Dzieci siedząc w kole, jedno za drugim kończą zdanie zaczęte przez nauczycielkę „ Deszcz jest jak...” 4. Zabawa „Odgłosy deszczu” Nauczycielka mówi dzieciom „ A teraz wyobraźcie sobie, że jesteśmy na jesiennym spacerze w parku, zaczął padać deszcz, a my przeskakujemy przez kałuże i bawimy się na deszczu” Dzieci siedzą na foli budowlanej, która pełni rolę mokrej powierzchni. W zależności od akompaniamentu dzieci wykonują następujące ruchy: dźwięki ciche delikatnie naśladują chodzenie po mokrej ulicy dźwięki akcentowane – rytmicznie uderzają stopami o folię naśladując skoki przez kałużę; dźwięki zagrane szybko – dzieci wstają i tupią w miejscu naśladując ucieczkę przed padającym deszczem. 5. „Jesienny spacer wokół kałuż” nauczyciel rozkłada na podłodze wycięte z kartonu duże i małe krople deszczu. Dzieci maszerują wokół kropli z rozłożonymi parasolkami. Nauczyciel podczas marszu recytuje wiersz, a dzieci powtarzają razem z nim. Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz na dworze, taki mokry, że już bardziej mokry być nie może. Mała mysz, mała mysz chodzi na paluszkach i deszczowe koraliki zbiera do fartuszka. Gdy skończą recytować wierszyk dzieci zbierają tyle kropelek ile usłyszą uderzeń w tamburyno. Każde dziecko musi uzbierać po 4 krople- duże lub małe. 6. „ Deszczowe kropelki wody” zabawa matematyczna- przeliczanie kropli w zakresie 4, porównywanie wielkości. Nauczyciel zbiera od dzieci kropelki wody i wkłada je do koszyka. Każde dziecko ma za zadanie przeliczenie swoich kropli. Nauczycielka rozkłada na dywanie dwa hula- hop. Prosi po kolei każde dziecko z koła o wyjęcie kropelki z koszyka i ułożenie w odpowiednim kole. Duże krople do jednego hula- hop, przy którym jest położona duża parasolka, do drugiego małe krople, gdzie jest położona obok mała parasolka. Zabawę prowadzimy do momentu wyjęcia wszystkich uzbieranych kropli 7. Ćwiczenie relaksacyjne „Szumi wiatr – pada deszcz” Dzieci dobierają się w pary, siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba zamyka oczy, a druga wykonuje polecenia nauczyciela: „szumi wiatr” – wachlują rękami przed twarzą współćwiczącego, tak aby ten poczuł ruch powietrza; „pada deszcz” – opuszkami palców delikatnie opukujemy twarz; „ulewa-deszcz strumieniami spływa po twarzy” – gładzi twarz kolegi. Następnie dzieci zamieniają się rolami. 8.Zakończenie zajęcia (ewaluacja). „Wybierzcie teraz sobie taką kropelkę, która pokaże nam , jak się czujecie”. dzieci wybierają spośród czarnych, smutnych kropli i niebieskich, uśmiechniętych; określają dlaczego ten znaczek wybrały. Wyświetleń: 2515
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |