Katalog

Edyta Ruta, 2010-11-17
Zduńska Wola

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Scenariusz zajęcia z zakresu matematyki

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU MATEMATYKI
W GRUPIE VIII DZIECI 4-5 LETNICH

Osoba prowadząca:Edyta Ruta
Data: 05.11.2010r..
Grupa wiekowa: 5-latki
Temat dnia: „ Deszczowe kropelki wody”- zabawy w przeliczanie

Cele ogólne:
-przeliczanie w zakresie 4,
-porównywanie wielkości- małe-duże;
-powtarzanie usłyszanego wiersza

Cele operacyjne: dziecko:
kształtuje koordynację ruchowo-słuchową,
naśladuje odgłosy padającego deszczu i szumiącego wiatru,
powtarza z pamięci rymowankę i wiersz,
prawidłowo reaguje na sygnały słowne i dźwiękowe,
prawidłowo liczy w zakresie 4;
prawidłowo porównuje i segreguje według wielkości.


Metody:
oglądowa- pokaz, opis, instrukcja, objaśnienia, rozmowa;
czynna- samodzielne, praktyczne działania dziecka, zadań stawianych do wykonania;
słowna- instrukcja słowna nauczycielki, swobodna wypowiedź

Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Środki dydaktyczne: fragm. wiersza D. Gellner „Pada deszcz”, rymowanka „Deszczowy spacerek”, podkład muzyczny do zabawy „Odgłosy deszczu”, folia budowlana, sylwety kropelek, parasolki,tamburyno, hula- hop.


Przebieg zajęcia:
1.Nauczycielka wita dzieci pląsem „Dobry humor” i zaprasza do wspólnej zabawy w ten jesienny deszczowy dzień mówią:.
Dobry humor dzisiaj mamy,
do zabawy zapraszamy.
I choć z nieba pada deszcz,
u nas zawsze fajnie jest.
Prawa ręka, lewa ręka,
prawa noga, lewa noga,
cały tułów oraz głowa
do zabawy jest gotowa.

2. Nauczycielka wypowiada krótki, rymowany wiersz „Deszczowy spacerek” z jednoczesnym pokazywaniem za pomocą reki i palców. Zachęca dzieci, mówiąc drugi raz wiersz do pokazywania z nią kolejnych wersów.
Poszła pani na spacerek.
Deszczowe chmury przywiał wiatr.
Gdy daleko od domu już była,
deszcz zaczął padać- parasol rozłożyła.
Gdy kropla za kropla spadała,
pani pod parasol się schowała.
Gdy deszczyk przestał padać,
parasol złożyła i do domu wróciła.

3. Ćwiczenie twórcze „Analogia”. Dzieci siedząc w kole, jedno za drugim kończą zdanie zaczęte przez nauczycielkę „ Deszcz jest jak...”


4. Zabawa „Odgłosy deszczu”
Nauczycielka mówi dzieciom „ A teraz wyobraźcie sobie, że jesteśmy na jesiennym spacerze w parku, zaczął padać deszcz, a my przeskakujemy przez kałuże i bawimy się na deszczu”
Dzieci siedzą na foli budowlanej, która pełni rolę mokrej powierzchni. W zależności od akompaniamentu dzieci wykonują następujące ruchy:
dźwięki ciche delikatnie naśladują chodzenie po mokrej ulicy
dźwięki akcentowane – rytmicznie uderzają stopami o folię naśladując skoki przez kałużę;
dźwięki zagrane szybko – dzieci wstają i tupią w miejscu naśladując ucieczkę przed padającym deszczem.


5. „Jesienny spacer wokół kałuż” nauczyciel rozkłada na podłodze wycięte z kartonu duże i małe krople deszczu. Dzieci maszerują wokół kropli z rozłożonymi parasolkami. Nauczyciel podczas marszu recytuje wiersz, a dzieci powtarzają razem z nim.
Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz na dworze,
taki mokry, że już bardziej mokry być nie może.
Mała mysz, mała mysz chodzi na paluszkach
i deszczowe koraliki zbiera do fartuszka.

Gdy skończą recytować wierszyk dzieci zbierają tyle kropelek ile usłyszą uderzeń w tamburyno. Każde dziecko musi uzbierać po 4 krople- duże lub małe.

6. „ Deszczowe kropelki wody” zabawa matematyczna- przeliczanie kropli w zakresie 4, porównywanie wielkości. Nauczyciel zbiera od dzieci kropelki wody i wkłada je do koszyka.
Każde dziecko ma za zadanie przeliczenie swoich kropli.
Nauczycielka rozkłada na dywanie dwa hula- hop. Prosi po kolei każde dziecko z koła o wyjęcie kropelki z koszyka i ułożenie w odpowiednim kole. Duże krople do jednego hula- hop, przy którym jest położona duża parasolka, do drugiego małe krople, gdzie jest położona obok mała parasolka. Zabawę prowadzimy do momentu wyjęcia wszystkich uzbieranych kropli


7. Ćwiczenie relaksacyjne „Szumi wiatr – pada deszcz”
Dzieci dobierają się w pary, siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba zamyka oczy, a druga wykonuje polecenia nauczyciela: „szumi wiatr” – wachlują rękami przed twarzą współćwiczącego, tak aby ten poczuł ruch powietrza; „pada deszcz” – opuszkami palców delikatnie opukujemy twarz; „ulewa-deszcz strumieniami spływa po twarzy” – gładzi twarz kolegi. Następnie dzieci zamieniają się rolami.

8.Zakończenie zajęcia (ewaluacja).
„Wybierzcie teraz sobie taką kropelkę, która pokaże nam , jak się czujecie”.
dzieci wybierają spośród czarnych, smutnych kropli i niebieskich, uśmiechniętych;
określają dlaczego ten znaczek wybrały.
Wyświetleń: 2515


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.