Katalog

Agnieszka Kempińska, 2010-11-14
Jastrzębie

Beata Mroczek
Wychowanie fizyczne, Program nauczania

"Umiem i chcę ratować"

- n +

PROGRAM WŁASNY
Dla Szkoły Podstawowej nr 9 im. Gustawa Morcinka
w Jastrzębiu Zdroju.


„ UMIEM I CHCĘ RATOWAĆ”



Program jest opracowany dla I i II etapu edukacji
szkoły podstawowej. Dotyczy zasad udzielania
pierwszej pomocy przedlekarskiej.





Autorki programu: mgr Mroczek Beata
mgr Kempińska Agnieszka



Sposób realizacji programu:
1. Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-VI Szkoły Podstawowej nr 9.
2. Materiał programowy będzie przekazywany na lekcjach wychowania fizycznego oraz na dodatkowych zajęciach warsztatowych prowadzonych przez autorki programu.
3. Zajęcia warsztatowe odbywać się będą co dwa tygodnie.
4. Program będzie realizowany we współpracy z higienistką szkolną oraz nauczycielami wychowania fizycznego.


CELE GŁÓWNE
• Przedstawienie roli umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej w dzisiejszych czasach.
• Wykształcenie u dzieci gotowości niesienia pomocy poszkodowanemu i umiejętność jej udzielania.
• Kształtowanie właściwych zachowań dzieci wobec osób poszkodowanych.
• Wyrobienie skutecznych sposobów reakcji i zdolności przyjęcia aktywnej postawy w warunkach zagrożenia życia ludzkiego.


CELE SZCZEGÓŁOWE
UCZEŃ:- potrafi zawiadomić pogotowie o wypadku[ zna numery telefonów alarmowych]
• zna formułę „ łańcucha ratunkowego”
• potrafi zahamować krwawienie z nosa oraz sporządzić opatrunek uciskowy
• wie, jak sprawdzić stan przytomności
• potrafi prawidłowo udrożnić drogi oddechowe
• wie, w jakich sytuacjach niezbędne jest wezwanie fachowej pomocy
• potrafi ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej
• potrafi wykonać prawidłowe oddechy ratownicze i masaż serca
• zna sposoby bandażowania w zależności od rodzaju rany
• zna sposoby udzielania pomocy zależnie od stopnia oparzenia
• potrafi udzielić pierwszej pomocy w przypadku złamania otwartego i zamkniętego

PRZEWIDYWANE EFEKTY
• Podniesienie poziomu wiedzy na temat udzielania pierwszej pomocy.
• Nauczenie praktycznej umiejętności udzielania pomocy przedlekarskiej.
• Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na terenie szkoły.



ZAKRES TREŚCI
• ZŁAMANIA
-określenie złamania
-podział złamań
-objawy złamania otwartego i zamkniętego
-sposoby unieruchamiania złamania kości ramieniowej, udowej, podudzia
-zastosowanie chusty trójkątnej

• KRWOTOKI
- opatrywanie ran powstałych w wyniku krwawienia żylnego
- opatrywanie ran powstałych w wyniku krwawienia tętniczego
-udzielanie pierwszej pomocy w przypadku krwawienia z nosa
-zasada sporządzania opatrunku uciskowego

• RANY
-rodzaje ran i sposoby postępowania w przypadku ich wystąpienia
-jałowy opatrunek
-ciało obce w ranie
-środki dezynfekujące
-sposoby bandażowania

• RESUSCYTACJA KRĄŻENIOWO- ODDECHOWA
-organizacja miejsca wypadku
-znajomość numerów: pogotowia ratunkowego 999, policji 997, straży pożarnej 998 i telefonu ratunkowego 112
-sposoby badania tętna i oddechu
-zasady postępowania w przypadku bezdechu (sztuczne oddychanie), oraz ustania akcji serca (masaż serca)
-układanie nieprzytomnego w pozycji bocznej ustalonej

• OPARZENIA I ODMROŻENIA
-objawy stopni oparzeń i odmrożeń
-udzielenie pierwszej pomocy w przypadku poparzeń i odmrożeń
-zasady bezpiecznego opalania
-zasady bezpiecznego zachowania w górach zimą







BIBLIOGRAFIA

1. Buchfelder, A. Buchfelder „ Podręcznik pierwszej pomocy” Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1993, 1997, 1999, 2003, 2005.
2. Mgr M. Brzezińska „ Pierwsza pomoc przedlekarska”- materiał szkoleniowy Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w Katowicach 1997.
3. Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy „ Podręcznik do nauki pierwszej pomo


EWALUACJA PROGRAMU


Pod koniec roku szkolnego przeprowadzona będzie ewaluacja programu za pomocą ankiety. Osobami ankietowanymi będą uczniowie klas IV-VI i nauczyciele naszej szkoły. W klasach I-III odbędzie się praktyczne sprawdzenie umiejętności udzielania pomocy przedlekarskiej w formie „ Rambitu”. Uczniowie w markowanych sytuacjach wypadkowych będą musieli wykazać się wiadomościami i umiejętnościami zdobytymi w czasie realizacji tego programu.
Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian. Za działania związane z ewaluacją odpowiedzialne będą autorki programu.
Wyświetleń: 1519


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.