Katalog

TERESA ZIELONKA, 2010-11-07
Rybnik

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

SCENARIUSZ APELU Z OKAZJI DNI PROMOCJI ZDROWIA

- n +

Opracowała: Teresa Zielonka
nauczyciel dyplomowany SP 12 Rybnik


SCENARIUSZ APELU Z OKAZJI DNI PROMOCJI ZDROWIA


Dzieci stoją na środku. Czworo z nich trzyma tabliczki z napisami: „Dbajmy o czystość”, „Źródła zdrowia”,
„ Przyroda i my”, „ Ruch to zdrowie”.

Akt I „Dbajmy o czystość”

Uczeń I - Piosenka Myszotki
Rzecz to znana jest na świecie,
Że porządek musi być
I wy sami dobrze wiecie,
Trudno w bałaganie żyć.

Teraz na bok wszystkie psoty,
Trzeba wszędzie zetrzeć kurz.
Bierzmy się więc do roboty,
Nie zwlekajmy dłużej już.

Dalej miotły, odkurzacze
I chemiczne wywabiacze,
Kokosale i Ludwiki,
Płyny, pasty i czyściki,

Ostre szczotki i drucianki,
Do dywanów różne pianki
I z drogerii proszek Omo,
Co najlepiej pierze pono.

Pasta Jawox, proszek Ixi,
Który wszystko sam wyczyści,
Riwan, Pixan i Rondelek
Oraz mydeł różnych wiele.

Lawendowe i dziegciowe,
Z lanoliną i ziołowe,
Z lanoliną i ziołowe
Do kąpieli szkolnych dzieci.

Uczeń II – Każdy uczeń...
Każdy uczeń mały, duży
Wie do czego mydło służy.
Płynie woda, plusk w łazience
I już czyste uszy, ręce.
Każdy uczeń mały, duży
Wie do czego gąbka służy.
Gąbka, pasta, kubek, szczotka
I czyściejszy jest od kotka.
Każdy uczeń proszę pana
Chętnie zęby myje z rana.
Patrzy w lustro roześmiany
Bo ma białe wąsy z piany.

Uczeń III - Jak o zęby dbać?
Koleżanko i Kolego,
Pamiętajcie słowa te:
Zdrowe żeby to podstawa,
Trzeba pielęgnować je!

Tylne ząbki jako pierwsze,
By bakterie zniszczyć złe,
Szczotkujemy z boków, z góry
Każdy ząbek chwile dwie.

Potem czas na przednie ząbki,
Te, co się kochają śmiać.
Bo codziennie o swój uśmiech,
Moi drodzy, trzeba dbać.

I tak zawsze 2 minutki
Ząbki szczotkować należy.
Wtedy zawsze są szczęśliwe
I próchnica ich nie bierze!

Uczeń IV i V– Zmartwienie Grzesia
- Grzesiu umyj buzie i szyję.
- Nie umyję.
- Grzesiu, opłucz się dla ochłody.
- Nie lubię wody.
- Grzesiu, jakie ty masz ręce!
Umyj, bo wstyd.
- Aż tak się nie poświęcę!
- powiedział i znikł.

Ale wraca z podwórka Grześ.
Rozmazując brudne smugi łez
I szlochając woła z daleka:
Mamo, powiedz, dlaczego
Nie mam wcale kolegów?!

Uczeń VI – Fraszki – Czyścioszki
Kąpiel w ciepłej wodzie co dzień
Sprzyja zdrowiu i urodzie.
Kto chętnie, często myje,
Mało cierpi, długo żyje.
Mamo, twoja córka
Ma żeby jak wiewiórka!
- Tak, córeczko, bo dbasz o nie.
Myjesz rano i wieczorem.

Uczeń VII - Kiedy ktoś ma brudne ręce
I rękami tymi je,
Czy powiecie, że to zdrowo
Moi drodzy? Bo ja – nie.

Kiedy ktoś nie myje zębów
Szczotki, proszku ani tknie.
Potem biega do dentysty.
Czy wam żal go? Bo mnie – nie.

Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka
Płacząc, że mu włosy rwie.
Czy go za to pochwalicie,
Moi drodzy? Bo ja nie.

Komu woda, mydło, szczotka
Niepotrzebne i nie w smak,
Czy nazwiecie go brudasem,
Moi drodzy? Bo ja tak.

Inscenizacja: Wojna z mikrobami
4 mikroby, 4 dzieci. Bakterie i wirusy są przebrane na czarno i maja przypięte napisy z nazwami poszczególnych chorób zakaźnych( żółtaczka, dur brzuszny, grypa, świerzb) .Na scenę wchodzą Mikroby marszowym krokiem, deklamując.
Mikroby chórem:
-My jesteśmy mikroby,
Roznosimy choroby,
Czaimy się skrycie,
Czyhamy na życie. (całość 2 razy)
Wirus: - Gdzie Pani lubi mieszkać, Pani Bakterio?
Bakteria: - Za brudnym paznokciem,
W niewypranych kocach,
W kurzu na podłodze,
W nieumytych owocach,
W pierwszych lepszych brudach.
Wszędzie, gdzie się uda.
A Pan, Panie Wirusie?
Wirus: - Na brudnym obrusie
W nie umytych rękach,
Z daleka od wody.
Woda to udręka!
Bakteria: Zwłaszcza, jeśli z mydłem!
Wirus: - Ach mydło obrzydłe!
Na myśl samą słabnę z trwogi...
Bakteria: - Nie przesadzaj tak, mój drogi
Szczęściem dla nas wielu ludzi
Zbytnio myciem się nie trudzi,
Więc choroby kwitną zdrowo...
Mikroby chórem:- Do ataku, marsz, bojowo!
Maszerują i recytują: My jesteśmy mikroby,
Roznosimy choroby,
Czaimy się skrycie,
Czyhamy na życie!
Wchodzą dzieci. Mikroby rozbiegają się i chowają po bokach sceny.
Dziecko I: - Jak tu duszno!
Dziecko II: - Ile kurzy!
Dziecko III: - Wpuśćmy tutaj trochę słonka.
Otwierają okna
Niech świeci we wszystkich kątkach!
Dziecko I: - Przynieś prędko wiadro z wodą,
Daj mi szczotkę, te ryżową,
A sam zetrzyj wszędzie kurz.
Wszyscy: - Do roboty! Ale już!
Dzieci sprzątają, wypędzając z kątów mikroby, które oślepione słońcem, uciekają zakrywając twarze. W trakcie sprzątania dzieci deklamują chórem:
-Już kończymy sprzątanie,
Myjemy się starannie,
Bo gdy czystość w koło świeci,
Starsi zdrowi, zdrowe dzieci!
Zza sceny wyglądają mikroby, dzieci przepędzają je chlapiąc wodą i wymiatając. Biegną za nimi i opuszczają scenę.

Akt II „Źródła zdrowia”

Uczeń VIII – Ucieczka
Uciekło ode mnie zdrowie.
Dokąd poszło? Kto mi powie?
Tam go poszukaj, gdzie jabłka i jarzyny,
bo zdrowie ponad wszystko lubi witaminy.

Uczeń IX – Dobra rada
Jedz owoce i jarzyny. W nich mieszkają witaminy.
Kto je sobie lekceważy, musi chodzić do lekarzy.

Uczeń X – Smutna pietruszka
- Jestem takie rumiane, soczyste i winne,
przez wszystkich pożądane,
smaczniejsze niż inne -
tak się jabłko chwaliło na drzewie.

- Lubią mnie chrupać zające i dzieci,
- Jestem słodka, czerwona, najsmaczniejsza w świecie –
- Tak się marchew chwaliła na grzędzie.

Zielona pietruszka tuż pod ścianą domu
Ani słodka, ani rumiana rosła bardzo smutna,
wzgardzona i niechciana, niepotrzebna nikomu.
Przyszła mama do ogródka, mówi di Hanuszki:
Marchew jeszcze za młodziutka,
Jabłka jeszcze nie dojrzałe, do obiadu trzeba nam pietruszki.
W jej zielonych listkach rosną witaminy,
A najwięcej C, dobrze mieć w ogrodzie
Pietruszkę na co dzień, bo do zupy jej dołożyć każdy chce.

Uczeń XI – Najzdrowsze pod słońcem
Podejrzała Anka Janka, jak pił mleko prosto z dzbanka,
i teraz co rano robi tak samo.
mleko zimne czy gorące, byle gotowane,
najzdrowsze pod słońcem, dla wszystkich wskazane:
dla dużych i małych, dla starszych i dzieci...
Więc pij tyle mleka, ile tylko zmieścisz.

Akt III Przyroda i my

Uczeń XII – Sposób na choroby
Na groźne choroby są różne sposoby,
Lecz wśród innych jeden znam, którego przestrzegam sam.
Kiedy znajdę się w łazience: najpierw siusiu, potem ręce.

Uczeń XIII – Ochrona środowiska
Słyszałem takie słowa: „ochrona środowiska”.
To jakaś sprawa nowa, co to znaczy? Powiedz.
Jak by ci to wytłumaczyć?...
Gdy w lesie nie rzucasz śmieci,
I nie krzyczysz, strasząc zwierzęta,
Gdy zimą ptaki dokarmiać pamiętasz,
Gdy prowadzisz przez ulicę młodsze dzieci,
Kiedy okno otwierasz na noc,
Po dobranocce mówisz: „dobranoc”,
Nie marudząc do północy, kiedy sam się co dzień kąpiesz,
A na półce z książkami często ścierasz kurz...
Myślę, że wystarczy już. Jeśli postępujesz tak, doskonały dajesz znak,
Że bardzo ci jest bliska ochrona środowiska.

Uczeń XIV – Ważna sprawa
Pamięta Anetka o tej ważnej sprawie,
Żeby umyć ręce po każdej zabawie.
Po zabawie człowiek głodny – chętnie je kanapki,
Więc koniecznie przedtem trzeba umyć brudne łapki.

Akt IV Ruch to zdrowie
Chłopcy z klasy V wykonują ćwiczenia gimnastyczne w rytm piosenki „Mydełko Fa” odtwarzanej z taśmy magnetofonowej.

Zakończenie

Uczeń XV – Życzenia dla Pracowników Służby Zdrowia
Serca nasze małe radośnie dziś biją,
Niech nam Pracownicy Służby Zdrowia żyją!
Każda pielęgniarka co zastrzyki daje,
Waży, mierzy, szczepi i rady podaje.
Lekarz pediatra, który okresowo bada
Leczy chorych oraz recepty układa.
Stomatolog, co nam chore zęby rwie
A te które trzeba – plombuje.
Chcąc im podziękować składamy życzenia:
Zdrowia, szczęścia i marzeń spełnienia.
Skutecznej profilaktyki i leczenia
A ze szkolnych dzieci zadowolenia.



Literatura:
E. Burakowska „Co kto lubi?”
M. Staropolski „Calineczka”
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne „Szkoła zdrowego uśmiechu” (Przewodnik dla nauczycieli)





Wyświetleń: 4636


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.