Katalog TERESA ZIELONKA, 2010-11-07 Rybnik Zajęcia zintegrowane, Scenariusze SCENARIUSZ APELU Z OKAZJI DNI PROMOCJI ZDROWIAOpracowała: Teresa Zielonka nauczyciel dyplomowany SP 12 Rybnik SCENARIUSZ APELU Z OKAZJI DNI PROMOCJI ZDROWIA Dzieci stoją na środku. Czworo z nich trzyma tabliczki z napisami: „Dbajmy o czystość”, „Źródła zdrowia”, „ Przyroda i my”, „ Ruch to zdrowie”. Akt I „Dbajmy o czystość” Uczeń I - Piosenka Myszotki Rzecz to znana jest na świecie, Że porządek musi być I wy sami dobrze wiecie, Trudno w bałaganie żyć. Teraz na bok wszystkie psoty, Trzeba wszędzie zetrzeć kurz. Bierzmy się więc do roboty, Nie zwlekajmy dłużej już. Dalej miotły, odkurzacze I chemiczne wywabiacze, Kokosale i Ludwiki, Płyny, pasty i czyściki, Ostre szczotki i drucianki, Do dywanów różne pianki I z drogerii proszek Omo, Co najlepiej pierze pono. Pasta Jawox, proszek Ixi, Który wszystko sam wyczyści, Riwan, Pixan i Rondelek Oraz mydeł różnych wiele. Lawendowe i dziegciowe, Z lanoliną i ziołowe, Z lanoliną i ziołowe Do kąpieli szkolnych dzieci. Uczeń II – Każdy uczeń... Każdy uczeń mały, duży Wie do czego mydło służy. Płynie woda, plusk w łazience I już czyste uszy, ręce. Każdy uczeń mały, duży Wie do czego gąbka służy. Gąbka, pasta, kubek, szczotka I czyściejszy jest od kotka. Każdy uczeń proszę pana Chętnie zęby myje z rana. Patrzy w lustro roześmiany Bo ma białe wąsy z piany. Uczeń III - Jak o zęby dbać? Koleżanko i Kolego, Pamiętajcie słowa te: Zdrowe żeby to podstawa, Trzeba pielęgnować je! Tylne ząbki jako pierwsze, By bakterie zniszczyć złe, Szczotkujemy z boków, z góry Każdy ząbek chwile dwie. Potem czas na przednie ząbki, Te, co się kochają śmiać. Bo codziennie o swój uśmiech, Moi drodzy, trzeba dbać. I tak zawsze 2 minutki Ząbki szczotkować należy. Wtedy zawsze są szczęśliwe I próchnica ich nie bierze! Uczeń IV i V– Zmartwienie Grzesia - Grzesiu umyj buzie i szyję. - Nie umyję. - Grzesiu, opłucz się dla ochłody. - Nie lubię wody. - Grzesiu, jakie ty masz ręce! Umyj, bo wstyd. - Aż tak się nie poświęcę! - powiedział i znikł. Ale wraca z podwórka Grześ. Rozmazując brudne smugi łez I szlochając woła z daleka: Mamo, powiedz, dlaczego Nie mam wcale kolegów?! Uczeń VI – Fraszki – Czyścioszki Kąpiel w ciepłej wodzie co dzień Sprzyja zdrowiu i urodzie. Kto chętnie, często myje, Mało cierpi, długo żyje. Mamo, twoja córka Ma żeby jak wiewiórka! - Tak, córeczko, bo dbasz o nie. Myjesz rano i wieczorem. Uczeń VII - Kiedy ktoś ma brudne ręce I rękami tymi je, Czy powiecie, że to zdrowo Moi drodzy? Bo ja – nie. Kiedy ktoś nie myje zębów Szczotki, proszku ani tknie. Potem biega do dentysty. Czy wam żal go? Bo mnie – nie. Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka Płacząc, że mu włosy rwie. Czy go za to pochwalicie, Moi drodzy? Bo ja nie. Komu woda, mydło, szczotka Niepotrzebne i nie w smak, Czy nazwiecie go brudasem, Moi drodzy? Bo ja tak. Inscenizacja: Wojna z mikrobami 4 mikroby, 4 dzieci. Bakterie i wirusy są przebrane na czarno i maja przypięte napisy z nazwami poszczególnych chorób zakaźnych( żółtaczka, dur brzuszny, grypa, świerzb) .Na scenę wchodzą Mikroby marszowym krokiem, deklamując. Mikroby chórem: -My jesteśmy mikroby, Roznosimy choroby, Czaimy się skrycie, Czyhamy na życie. (całość 2 razy) Wirus: - Gdzie Pani lubi mieszkać, Pani Bakterio? Bakteria: - Za brudnym paznokciem, W niewypranych kocach, W kurzu na podłodze, W nieumytych owocach, W pierwszych lepszych brudach. Wszędzie, gdzie się uda. A Pan, Panie Wirusie? Wirus: - Na brudnym obrusie W nie umytych rękach, Z daleka od wody. Woda to udręka! Bakteria: Zwłaszcza, jeśli z mydłem! Wirus: - Ach mydło obrzydłe! Na myśl samą słabnę z trwogi... Bakteria: - Nie przesadzaj tak, mój drogi Szczęściem dla nas wielu ludzi Zbytnio myciem się nie trudzi, Więc choroby kwitną zdrowo... Mikroby chórem:- Do ataku, marsz, bojowo! Maszerują i recytują: My jesteśmy mikroby, Roznosimy choroby, Czaimy się skrycie, Czyhamy na życie! Wchodzą dzieci. Mikroby rozbiegają się i chowają po bokach sceny. Dziecko I: - Jak tu duszno! Dziecko II: - Ile kurzy! Dziecko III: - Wpuśćmy tutaj trochę słonka. Otwierają okna Niech świeci we wszystkich kątkach! Dziecko I: - Przynieś prędko wiadro z wodą, Daj mi szczotkę, te ryżową, A sam zetrzyj wszędzie kurz. Wszyscy: - Do roboty! Ale już! Dzieci sprzątają, wypędzając z kątów mikroby, które oślepione słońcem, uciekają zakrywając twarze. W trakcie sprzątania dzieci deklamują chórem: -Już kończymy sprzątanie, Myjemy się starannie, Bo gdy czystość w koło świeci, Starsi zdrowi, zdrowe dzieci! Zza sceny wyglądają mikroby, dzieci przepędzają je chlapiąc wodą i wymiatając. Biegną za nimi i opuszczają scenę. Akt II „Źródła zdrowia” Uczeń VIII – Ucieczka Uciekło ode mnie zdrowie. Dokąd poszło? Kto mi powie? Tam go poszukaj, gdzie jabłka i jarzyny, bo zdrowie ponad wszystko lubi witaminy. Uczeń IX – Dobra rada Jedz owoce i jarzyny. W nich mieszkają witaminy. Kto je sobie lekceważy, musi chodzić do lekarzy. Uczeń X – Smutna pietruszka - Jestem takie rumiane, soczyste i winne, przez wszystkich pożądane, smaczniejsze niż inne - tak się jabłko chwaliło na drzewie. - Lubią mnie chrupać zające i dzieci, - Jestem słodka, czerwona, najsmaczniejsza w świecie – - Tak się marchew chwaliła na grzędzie. Zielona pietruszka tuż pod ścianą domu Ani słodka, ani rumiana rosła bardzo smutna, wzgardzona i niechciana, niepotrzebna nikomu. Przyszła mama do ogródka, mówi di Hanuszki: Marchew jeszcze za młodziutka, Jabłka jeszcze nie dojrzałe, do obiadu trzeba nam pietruszki. W jej zielonych listkach rosną witaminy, A najwięcej C, dobrze mieć w ogrodzie Pietruszkę na co dzień, bo do zupy jej dołożyć każdy chce. Uczeń XI – Najzdrowsze pod słońcem Podejrzała Anka Janka, jak pił mleko prosto z dzbanka, i teraz co rano robi tak samo. mleko zimne czy gorące, byle gotowane, najzdrowsze pod słońcem, dla wszystkich wskazane: dla dużych i małych, dla starszych i dzieci... Więc pij tyle mleka, ile tylko zmieścisz. Akt III Przyroda i my Uczeń XII – Sposób na choroby Na groźne choroby są różne sposoby, Lecz wśród innych jeden znam, którego przestrzegam sam. Kiedy znajdę się w łazience: najpierw siusiu, potem ręce. Uczeń XIII – Ochrona środowiska Słyszałem takie słowa: „ochrona środowiska”. To jakaś sprawa nowa, co to znaczy? Powiedz. Jak by ci to wytłumaczyć?... Gdy w lesie nie rzucasz śmieci, I nie krzyczysz, strasząc zwierzęta, Gdy zimą ptaki dokarmiać pamiętasz, Gdy prowadzisz przez ulicę młodsze dzieci, Kiedy okno otwierasz na noc, Po dobranocce mówisz: „dobranoc”, Nie marudząc do północy, kiedy sam się co dzień kąpiesz, A na półce z książkami często ścierasz kurz... Myślę, że wystarczy już. Jeśli postępujesz tak, doskonały dajesz znak, Że bardzo ci jest bliska ochrona środowiska. Uczeń XIV – Ważna sprawa Pamięta Anetka o tej ważnej sprawie, Żeby umyć ręce po każdej zabawie. Po zabawie człowiek głodny – chętnie je kanapki, Więc koniecznie przedtem trzeba umyć brudne łapki. Akt IV Ruch to zdrowie Chłopcy z klasy V wykonują ćwiczenia gimnastyczne w rytm piosenki „Mydełko Fa” odtwarzanej z taśmy magnetofonowej. Zakończenie Uczeń XV – Życzenia dla Pracowników Służby Zdrowia Serca nasze małe radośnie dziś biją, Niech nam Pracownicy Służby Zdrowia żyją! Każda pielęgniarka co zastrzyki daje, Waży, mierzy, szczepi i rady podaje. Lekarz pediatra, który okresowo bada Leczy chorych oraz recepty układa. Stomatolog, co nam chore zęby rwie A te które trzeba – plombuje. Chcąc im podziękować składamy życzenia: Zdrowia, szczęścia i marzeń spełnienia. Skutecznej profilaktyki i leczenia A ze szkolnych dzieci zadowolenia. Literatura: E. Burakowska „Co kto lubi?” M. Staropolski „Calineczka” Polskie Towarzystwo Stomatologiczne „Szkoła zdrowego uśmiechu” (Przewodnik dla nauczycieli) Wyświetleń: 4636
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |