AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Samulska, 2010-10-24
Łódź

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Prawa dziecka, a prawa człowieka

- n +

Scenariusz zajęć z rodzicami
Temat: Prawa dziecka, a prawa człowieka.

I.Cele szczegółowe:

Rodzice znają Konwencję o Prawach Dziecka,
Rodzice wiedzą, jakie prawa mają ich dzieci,
Rodzice analizują swoje postępowanie wobec dzieci

II.Czas zajęć 110 minut

III.Formy: praca w plenum, praca indywidualna, praca z tekstem, praca w grupach: Metody: Prezentacja, praca z tekstem, rój pszczół, mini wykład, burza mózgów

IV.Materiały do zajęć np.:

a)Załączniki do scenariusza, czyli materiały szkoleniowe: ankiety z pytaniami do rodziców i uczniów, materiały wypracowane przez uczniów,
b)Sprzęt i pozostałe materiały techniczne, plastyczne: ankiety, arkusze papieru, karteczki, mazaki, masa samoprzylepna, cukierki

V.Przewidywane materiały wypracowane przez uczestników: lista „recept” wypracowana przez rodziców
VI.Spis polecanej rodzicom literatury;
T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce, Media Rodzina,
A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały, jak słuchać, żeby z nami rozmawiały, Media Rodzina

VIII. PRZEBIEG ZAJĘĆ
Lp.
Tematyka
(treść danego fragmentu zajęć)
Czynności nauczyciela/ uczestników zajęć
Formy
(np. zbiorowa- w plenum, grupowa, zespołowa, indywidualna, w parach)
Metody
Czas
Materiały
(potrzebne do realizacji)
1.
Sprawy organizacyjne

Nauczyciel zapoznaje z celami, formą zajęć, czasem trwania oraz informuje o materiałach szkoleniowych.

Rodzice ustosunkowują się do ww. propozycji.
Wyrażają swoją opinię.
Praca w plenum
Prezentacja
5 min.
1. Na tablicy wiszą:
Temat, cele zajęć,
Oczekiwania uczestników zebrane poprzednio
2. Materiały szkoleniowe w postaci....
2.
Zapoznanie z wynikami w nauce.
Nauczyciel rozdaje rodzicom karteczki z ocenami poszczególnych uczniów za I semestr.

Rodzice indywidualnie zapoznają się z wynikami swoich dzieci.
Praca indywidualna

5 min.
Kartki z ocenami
3.

Nauczyciel omawia ogólną sytuację w klasie, podaje statystyczne informacje, które pozwalają na porównanie osiągnięć tej grupy uczniów z wynikami klasy równoległej.
Praca w plenum
Prezentacja
10 min.

4.
Przeprowadzenie ankiety.
Nauczyciel rozdaje rodzicom ankietę nt. praw dziecka. Ci odpowiadają na pytania. Nauczyciel zapoznaje rodziców z wynikami ankiety na ten sam temat przeprowadzonej wśród ich dzieci.
Praca z tekstem
Praca indywidualna
10 min.
Ankiety
5.
Przedstawienie ogólnych informacji o prawach człowieka i prawach dziecka.
Nauczyciel przedstawia ogólne informacje o prawach człowieka. Przybliża ich historie. Przypomina instrumenty prawne dotyczące praw człowieka i praw dziecka. Omawia prawa ucznia wywodzące się z Konwencji o Prawach Dziecka
Praca w plenum
Mini- wykład, prezentacja
15 min.
Prezentacja
6.
Prawa dziecka w oczach dzieci.
Nauczyciel informuje rodziców, że na godzinie wychowawczej dzieci rozmawiały o swoich prawach i zastanawiały się, czy ich prawa są przestrzegane (w domu, w szkole)
Forum
Prezentacja
15 min.
Plakaty wypracowane przez uczniów na godzinie wychowawczej.
7.
Dlaczego my- dorośli mamy problem z przestrzeganiem praw dziecka?
Nauczyciel wiesza na tablicy planszę z pytaniem „Dlaczego my- dorośli mamy problem z przestrzeganiem praw dziecka?”.
Wyjaśnia, na czym będzie polegała metoda, według której przebiegać będzie praca. Częstuje rodziców cukierkami pszczół pięciu różnych kolorach, dzieląc tym samym na piec grup. Każda z grup stara się odpowiedzieć na pytanie, które widnieje na tablicy, szuka przyczyn i zapisuje je na arkuszach.
Reprezentanci grup omawiają wypracowane materiały na forum.

Praca w grupach
Rój pszczół, burza mózgów
15 min.
Plansza z pytaniem „Dlaczego my- dorośli mamy problem z przestrzeganiem praw dziecka?; arkusze, mazaki, masa samoprzylepna, cukierki
8.
Co możemy zrobić, by to zmienić?
Nauczyciel rozdaje rodzicom karteczki, na których mogą zapisać swoją receptę na rozwiązanie tego problemu. Po kolei rodzice odczytują i przyczepiają kartki na plakat umieszczony na tablicy (niektóre z nich mogą być puste)
Praca indywidualna

5 min.
Karteczki
9.

Nauczyciel podsumowuje spotkanie, odczytuje listę zawierającą „recepty” rodziców, ewentualnie proponuje dodatkowe rozwiązania.
Nauczyciel rozdaje rodzicom karteczki ze spisem literatury fachowej i zakładki do książek wykonane przez ich dzieci.
Raca w plenum
Mini wykład
10 min.
Kartki ze spisem fachowej literatury, zakładki do książek
10.
Ewaluacja spotkania
Nauczyciel prosi o indywidualne wypełnienie ankiet ewaluacyjnych, oceniających to nietypowe spotkanie.

Nauczyciel dziękuje rodzicom za współpracę.
Praca indywidualna

5 min.
Ankiety ewaluacyjne
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2122


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.