![]() |
![]() |
Katalog Monika Tomala, 2010-10-14 Świnoujście Geografia, Program nauczania Program koła geograficznegoProgram Koła Geograficznego w Gimnazjum Opracowując program koła geograficznego miałam na myśli, przede wszystkim, pracę z uczniem zdolnym, chętnym do poszerzania wiedzy i umiejętności z geografii. Program kładzie nacisk na zainteresowania ucznia zdolnego i przeciętnego, ma na celu pokazać otaczającą przestrzeń i zjawiska jakie w niej zachodzą oraz przygotować do udziału w konkursach i olimpiadach geograficznych i ułatwić pracę na egzaminie gimnazjalnym. Na zajęciach koła geograficznego zostaną przeprowadzone dwa konkursy szkolne: - Gimnazjalny Kolumb - Flagi państw świata Konkurs Gimnazjalny Kolumb obejmuje treści edukacyjne przewidziane programem nauczania geografii w I, II, III klasie gimnazjalnej, natomiast konkurs o flagach obejmuje zagadnienia wykraczające poza wymagania programowe. Uczniowie sami szukają w dostępnych źródłach np. atlas geograficzny, internet, informacji o flagach państw świata. Program koła geograficznego ma charakter otwarty, co umożliwia wprowadzanie zmian w zależności od potrzeb i oczekiwań uczniów. Zajęcia pozalekcyjne z koła geograficznego odbywają się raz w tygodniu. 1. Cele programu · ogólne: - rozbudzanie wśród uczniów gimnazjalnych zainteresowania przedmiotem (geografia) - kształtowanie potrzeby samodzielnego poszukiwania informacji o naukach przyrodniczych - integracja uczniów, którzy dążą do poszerzania swoich wiadomości i umiejętności · szczegółowe: - doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą - rozwijanie umiejętności korzystania z literatury naukowej, popularnonaukowej czy opracowań statystycznych - kształtowanie umiejętności współpracy w grupie - poszerzanie wiedzy na temat zjawisk przyrodniczych jakie zachodzą na powierzchni ziemi i pod powierzchnią. 2. Treści programu · Podstawy geografii: - kształt i wymiary Ziemi - sfery Ziemi i ich wzajemne oddziaływanie - współrzędne geograficzne - skala i rodzaje map · Ruchy Ziemi: - budowa Wszechświata i Układu Słonecznego - ruch obrotowy i obiegowy oraz ich następstwa - oświetlenie Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku - czas · Atmosfera i hydrosfera: - skład i budowa atmosfery - ciśnienie atmosferyczne - wiatry - opady i osady atmosferyczne - czynnik klimatotwórcze - strefy klimatyczne na kuli ziemskiej - zasoby wodne Ziemi - typy mórz - wody podziemne · Wnętrze Ziemi: - budowa wnętrza Ziemi - skały i minerały - trzęsienia Ziemi - wulkanizm - dzieje Ziemi · Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi - wietrzenie - procesy krasowe - rzeźbotwórcza działalność rzek, lodowców górskich i lądolodów, wiatru oraz morza · Pedosfera i biosfera - gleby strefowe i astrefowe na Ziemi - strefy roślinne na Ziemi · Kontynenty - położenie i ukształtowanie powierzchni - klimat i wody - ludność i urbanizacja - cechy gospodarki poszczególnych kontynentów · Zróżnicowanie środowiska przyrodniczego w Polsce - położenie granice i obszar - ukształtowanie powierzchni - klimat, wody, gleby i szata roślinna - Morze Bałtyckie · Podział administracyjny i struktura ludności - podział administracyjny - struktura płci i wieku - rozmieszczenie ludności, migracje - struktura narodowaściowa, grupy etniczne · Przemysł: - czynniki lokalizacji przemysłu - gospodarka morska - górnictwo i kopalnictwo · Rolnictwo - warunki rozwoju rolnictwa - produkcja roślinna i zwierzęca · Krainy Geograficzne - pobrzeża - pojezierza - niziny - wyżyny - kotliny - góry · Flagi państw świata - znajomość flag 3. Osiągnięcia Uczeń: - lepiej opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu geografia - sprawnie posługuje się językiem geograficznym - korzysta z różnych źródeł informacji z wykorzystaniem technik komputerowych - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w zadaniach geograficznych - potrafi odnaleźć w różnych źródłach informacje na dany temat - potrafi współpracować w grupie - rozwiązuje zadania testowe różnego typu i jest dobrze przygotowany do egzaminu gimnazjalnego oraz konkursów i olimpiad 4. Procedury osiągania celów edukacyjnych - praca z mapą - analizowanie diagramów, schematów oraz danych statystycznych - korzystanie z bieżących informacji medialnych także internetu - dyskusja dydaktyczna - praca z tekstem źródłowym - uzupełnianie map konturowych - rozwiązywanie zadań geograficznych - udział w konkursach · Forma pracy: - indywidualna - praca w grupie Opracowała: Monika Tomala Wyświetleń: 3228
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |