Katalog

Danuta Stwora
Różne, Artykuły

Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci

- n +

Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci

Przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu powstają na różnym podłożu i jest ich wiele. Jedna z nich to ogólny brak zdolności wynikający z obniżonego poziomu rozwoju umysłowego, dalej może to być zaniedbanie pedagogiczne ze względu na sytuacje szkolno-domowe. Następna przyczyna to wadliwa metoda nauki stosowana przez nauczyciela. Jeszcze inne przyczy-ny to wszelkie zaburzenia mowy, uszkodzenia słuchu. Dziecko źle naśladuje brzmienie poznawanych głosek i wskutek tego czyta nieprawidłowo. Nieprawidłowość taka nakłada się na pisanie-dziecko pisze błędnie, tak samo jak błędnie słyszy.

Również posługiwanie się gwarą lub żargonem sprzyja powstawaniu trudności w czytaniu i pisaniu, zwłaszcza tekstów własnych lub pisanych z pamięci albo ze słuchu. Kolejne to wszelkie wady receptoryczne części analizatora wzroku i słuchu.

Uczniowie, którzy niedowidzą, a także niedosłyszą, mają duże trudności w rozumieniu poleceń dawanych przez nauczyciela lub umieszczonych w podręczniku oraz trudności w posługiwaniu się tekstem. Mają wolniejsze tempo pracy, zużywają więcej energii szybciej się męczą, to zaś opóźnia wykonanie czynności czytania i pisania, oraz niższe oceny wyraźnie obniża-ją chęć do nauki czytania i pisania.

Podłożem może też być przewlekłe schorzenie np. choroby reumatyczne laryngologiczne, astma, nerwice, choroby serca, innych narządów wewnętrz-nych.

Co one powodują?

Obniżają uwagę dowolną, męczliwość, zmniejszają zainteresowanie nauką a niekiedy nawet uniemożliwiają wykonanie pracy. Dzieci te bywają posądzane o lenistwo lub traktowane jako opóźnione w rozwoju umysłowym.

Trudności ponadto występują, gdy dziecko znajduje się w wyraźnie złej sytuacji rodzinnej np. rozkład rodziny, jej rozbicie, zaabsorbowanie samo-tnej matki pracą zawodową i obowiązkami, alkoholizm, upadek moralny rodziców itp.

Trudności mogą być wywołane czynnikami natury psychicznej takimi jak brak zainteresowania czytaniem, brak motywacji do czytania, brak gotowości do nauki czytania (synteza i analiza). Do innego rodzaju poważnych przyczyn powodujących pojawienie się trudności w nauce czytania i pisania należą fragmentaryczne zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych. Zaburzenia te stanowią podłoże złożonych trudności zwanych: dysleksją, dysortografią, dysgrafią.

Dysleksja- słowo poch. greckiego: "dys"-źłe, ciężko "leksja"-wyraz,mowa.
Legastenia-łac-gr: "lego"-czytam, "astheneia"-słabość, niedomaganie .
Dysgrafia-gr: "dys" "graphein"-rysować pisać .
Dysortografią- "dys" "orthoa"-prosty, słuszny, "graphein"-jw.

Janina Malendowicz-Proces czytania i pisania, trudności w jego opanowaniu W-wa 1978 WSiP

Opracowanie: Danuta Stwora

Wyświetleń: 551


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.