Katalog

Leszek Stefański
Różne, Artykuły

Promocja szkoły w środowisku

- n +

Promocja szkoły w środowisku

Jedną z funkcji zarządzania oświatą jest stworzenie właściwego systemu komunikowania się placówki z otoczeniem. Szkoły coraz częściej stają się podmiotami rynkowymi i muszą funkcjonować w warunkach konkurencji. Mechanizmy public relations znane dotąd z "prawdziwego" rynku wkraczają w obszar oświaty.

Autorzy niekórych badań stawiają hipotezę, że krytyczny obraz polskiej szkoły w społeczeństwie wynika z braku zrozumienia i aktywności osób zarządzających oświatą w zakresie ich promowania. W szkołach dzieje się bowiem znacznie więcej dobrego niż dociera do społecznej świadomości.

Promocja szkoły ma do spełnienia ważne zadania:
  • wykreowanie pozytywnego wizerunku szkoły,
  • informowanie o osiągnięciach szkoły,
  • nadanie placówce charakterystycznych cech, odróżniających ją w środowisku,
  • ukształtowanie więzi emocjonalnych ze szkołą.

    W opracowaniu chciałbym przedstawić kilka zrealizowanych w konkretnej szkole przedsięwzięć, które mogą przyczyniać się do promowania szkoły.

    1. Gazetka szkolna
    Tworzenie gazetki szkolnej jest ważnym elementem pracy dydaktycznej i wychowawczej. Z jednej strony stwarza okazję do rozwijania zainteresowań polonistycznych uczniów, z drugiej strony stanowi źródło informacji o szkole. Redagując pismo musimy myśleć o adresatach. Tematykę trzeba tak dobierać, aby po gazetkę sięgali uczniowie, ich rodzice i nauczyciele. Nie jest to łatwe zadanie, szczególnie dla opiekuna. Młodzież mając prawo i stworzone możliwości do wydawania swojego pisma będzie dążyć do pewnej niezależności., zarówno w tematyce jak i w formie. Ze względów wychowawczych powinno nam zależeć, aby te naturalne dążenia młodych ludzi nie były krępowane przez "cenzurę" dorosłych. Dobrym rozwiązaniem wydaje się być ustalenie działów pisma, za które większy lub mniejszy wpływ mają określone grupy klientów szkoły: uczniowie, nauczyciele, rodzice. Taki podział ról przy tworzeniu pisma może przekładać się także na jego stronę techniczną. Druk, papier, kolportaż, reklamy to elementy, które mogą skupiać pewien krąg ludzi wokół idei gazetki szkolnej. Tak ukształtowane pismo może stanowić doskonałe narzędzie do promocji szkoły w środowisku. Warto wspomnieć również o możliwości zamieszczania gotowej gazetki w Internecie. Stanowić może to dobrą okazję do wymiany doświadczeń i współpracy z innymi redakcjami szkolnymi.

    2. Logo szkoły
    Logo jest elementem, który nadaje naszej placówce charakterystycznych cech. Odróżnia ją od innych szkół w środowisku. Umieszczane na dyplomach, pismach urzędowych w sposób jednoznaczny identyfikuje naszą placówkę. Swoje logo może mieć także uczniowski klub sportowy, klub europejski czy biblioteka (ekslibris).

    3. Papier firmowy
    Środki techniczne jakimi dysponuje już większość szkół pozwalają w prosty sposób utworzyć papier firmowy. druk z logo szkoły, adresem, telefonem, ewentualnie adresem internetowym nadaje rangi pismom. Szczególnie ważne jest to przy różnego rodzaju podziękowaniach, nagrodach, listach gratulacyjnych itp. Technicznie można zrobić to na dwa sposoby:
    a/ wydrukować, np. na drukarce kolorowej sam wzór papieru, b/ utworzyć szablon w edytorze tekstu i taki szablon wykorzystywać do przygotowywanych pism.

    4. Szkolna witryna internetowa
    Nowe i duże możliwości w promowaniu szkoły stwarza Internet. Szkoła traktując poważnie promocję powinna mieć swoją witrynę internetową. Można zamieszczać tu informacje o pracy szkoły, o bibliotece, o nauczycielach, kołach zainteresowań, przedstawiać ważne dokumenty regulujące pracę placówki, zdjęcia, osiągnięcia itp. Dobrym zwyczajem jest zamieszczanie adresów ciekawych stron, w tym także stron prywatnych uczniów. Ciekawa, właściwie wypromowana i zawsze aktualna strona stanie się z pewnością okazją do nawiązywania kontaktów i współpracy z innymi szkołami.

    5. Informator o szkole
    Z okazji rozpoczęcia roku szkolnego, święta szkoły czy dni otwartych można pokusić się o wydanie specjalnego wydawnictwa. Może to być prospekt szeroko informujący o działalności instytucji lub prostszy w formie i treści informator. Szczególnie ta ostatnia propozycje nie wymaga dużego nakładu sił i środków. Wydaje się, że szczególnie ważne informacje mogą znaleźć tu uczniowie pierwszy raz przekraczający nasze mury. Plan lekcji, godziny urzędowania dyrekcji, pedagoga, biblioteki, informacje o świetlicy czy stołówce są niezbędne dla nowych uczniów.

    Kilka wyżej wymienionych propozycji może mieć niewątpliwie wpływ na akceptację działalności szkoły w jej najbliższym środowisku


    Literatura:
    1. Zdzisław Dacko, Public relations w zarządzaniu oświatą, Dyrektor Szkoły, 9/2001
    2. Mariusz Kąkolewicz, Promowanie wizerunku szkoły, Edukacja Medialna, 4/2001
    3. Barbara Nawrocka, Nasze ważne kontakty, Gazeta Szkolna, 24/2002
    4. Tadeusz Wański, Problemy związane z redagowaniem szkolnej gazetki, 45 Minut, 2/2002
    5. Brygida Bogdanowicz-Kopeć, Dariusz Zagórski, Projekt prospektu szkoły podstawowej i gimnazjum, 45 Minut, 4/2001

    Opracowanie: Leszek Stefański

  • Wyświetleń: 2502


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.