![]() |
![]() |
Katalog Dorota Matlakiewicz, 2010-10-07 Jastrzębie Zdrój Zajęcia pozaszkolne, Konspekty KonspektKONSPEKT ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH W ZESPOLE POZALEKCYJNYCH ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH DLA UCZNIÓW KLASY 4 SP Ośrodek tematyczny: Dzień Ziemi Temat: Segregacja odpadów Miejsce: świetlica szkolna Czas trwania: 45 minut Prowadzący: mgr Dorota Matlakiewicz Cele : a) terapeutyczno – rewalidacyjne • uczeń współpracuje w grupie • zapomina o swoich dolegliwościach związanych z chorobą • minimalizuje tęsknotę za rodziną • integruje się z grupą • podnosi poczucie własnej wartości b) poznawczo – kształcące • kształci postawę twórczą • doskonali umiejętności liczenia w zakresie 100 • kształci w sobie postawę zainteresowania problemami ekologicznymi • kształci pożądane postawy wobec przyrody • poznaje nowe pojęcia ekologiczne np. recykling • kształci koncentrację uwagi c) wychowawcze • dba o porządek w miejscu pracy • słucha poleceń nauczyciela • jest zdyscyplinowany • nie przeszkadza kolegom/koleżankom podczas zajęć • współpracuje z grupą Planowane osiągnięcia uczniów: • uczeń zna imiona wszystkich osób w grupie • zna pojęcia: recykling, kompostowanie, utylizacja • zna pożądane postawy człowieka wobec przyrody • zna rodzaje odpadów • wie, ze odpady należy segregować • wie, jaki metal służy do produkcji puszek Metody: I. Metoda waloryzacyjna Metoda ekspresyjna • Plastyczna (malowanie farbami, wykonanie ekorobota z kolorowego papieru) Metoda impresyjna • ruchowa (zabawa ”Wprawki pantomimiczne”) II. Metoda ćwiczebna • zajęcia w oparciu o karty pracy • ćwiczenie ”Ja kupuję, ty kupujesz” • krzyżówka Formy: • indywidualna jednolita cicha • indywidualna jednolita głośna • zbiorowa jednolita głośna • grupowa (2 – osobowa) jednolita cicha Środki: • rolka papieru toaletowego, taśma klejąca • tabela z podziałem zakupy/odpady • karty pracy • kolorowe kółka i kwadraty, karteczki z nazwami ekorobotów, kleje, kartki, kredki • farby, pędzle • radio, płyta CD • krzyżówki, długopisy • arkusz papieru • znaczki ekologiczne Planowany przebieg zajęć I. Faza wstępna 1. Powitanie uczniów. 2. Wprowadzenie do tematu. 3. Zabawa „Pajęczyna imion”. Uczniowie stają w kręgu. Nauczyciel rzuca do wybranego dziecka rolkę papieru toaletowego mówiąc swoje imię. Zadaniem osoby trzymającej w ręku rolkę papieru jest analogicznie wypowiedzenie swojego imienia i rzucenie rolki papieru do kolejnej osoby. Powstałą w ten sposób pajęczynę wychowankowie łączą w całość tworząc wielką kulę i oklejają ją taśmą klejącą. II. Faza zasadnicza 4. Ćwiczenie „Ja kupuję, ty kupujesz” Uczniowie otrzymują kartę pracy, na której znajduje się lista zakupów. Ich zadaniem jest napisanie, jakie odpady zostają po wykorzystaniu poszczególnych produktów spożywczych i w jaki sposób można je przetworzyć na drodze recyklingu.(Załącznik nr 1). 5. Karty pracy. Oblicz i napisz hasło. Uczniowie otrzymują do rozwiązania działania matematyczne. Wyrazy wpisane w odpowiednie kratki pozwolą uczniom odkryć hasło.(Załącznik nr 2). 6. Zabawa ruchowa „Wprawki pantomimiczne”. Uczniowie próbują ruchem swojego ciała przedstawiać poszczególne sytuacje związane z ekologią ( zbieranie śmieci, pakowanie makulatury, zgniatanie puszek, wyrzucanie śmieci do kosza, wydmuchiwanie butelek ze szkła). 7. Ekorobot. Zajęcia plastyczne. Zadaniem uczniów jest wykonanie z kolorowego papieru postać ekorobota. Zanim rozpoczną pracę losują karteczkę z nazwą ekorobota oraz krótką charakterystyką tego, czym się zajmuje. (Załącznik nr 3). 8. Krzyżówka. Uczniowie rozwiązują krzyżówkę oraz wpisują i odczytują hasło, jakie powstaje po jej napisaniu. 9. Eko – zabawa. Wszyscy uczniowie otrzymują duży arkusz papieru , na którym przyklejone są karteczki ze zdaniami o tematyce ekologicznej. Każdy uczeń wybiera sobie jedno z nich i maluje farbami do tego zdania ilustrację ilustrację. III. Faza końcowa 10. Na zakończenie zajęć nauczyciel nagradza uczniów znaczkami ekologicznymi za aktywne uczestnictwo podczas zajęć. 11. Porządkowanie miejsca pracy. 12. Pożegnanie uczniów oraz podziękowanie za udział w zajęciach. Załącznik nr 1 ZAKUPY ODPADY Gazeta Coca – cola w puszce Guma do żucia Konserwa Sok w szklanej butelce Mleko w kartonie Jogurt Woda gazowana Załącznik nr 2 Karta pracy (grupa I) Oblicz. Znajdź wynik w tabeli i wpisz wyrazy w odpowiednie kratki. Odkryj hasło. 42-8=Wyprodukowanie 69+15=papieru 37+45=ścięcia 96-35=1 t 12+50=wymaga 75-20=17 drzew 34 61 84 62 82 55 Załącznik nr 2 Karta pracy (grupa II) Oblicz. Znajdź wynik w tabeli i wpisz wyrazy w odpowiednie kratki. Odkryj hasło. 65-4=90 t 12+8=makulatury 30-15=Ze 100 t 4+36=papieru 33-13=wytworzyć 47+30=można 15 20 77 20 61 40 Załącznik nr 3 RECYKLINGOWY WOJOWNIK Odpady muszą być usuwane w sposób zaplanowany i zorganizowany. POCHŁANIACZ TRUCIZN Utrzymanie czystego powietrza jest konieczne, aby dalej żyć. STRAŻNIK CZYSTEJ WODY Czysta woda jest podstawą życia dla człowieka i przyrody. OBROŃCA PRZYRODY Wszystkie zwierzęta i rośliny muszą być utrzymane przy życiu. Załącznik nr 4 KRZYŻÓWKA 1. Butelki, torebki, kartony to… 2. Można go wyprodukować z makulatury. 3. Metalowe opakowanie po napojach. 4. Ponowne wykorzystanie odpadów jako surowców i wykorzystanie ich do produkcji. 5. Nie ulega rozkładowi na wysypiskach śmieci. 6. Oszczędzamy je zbierając makulaturę. 7. Często stanowią opakowania napojów. 8. Kolor kosza na śmieci, do którego wrzucamy papier. 9. Miejsce składowania śmieci. 10. Płuca miasta. Załącznik nr 5 ODPADY NALEŻY SEGREGOWAĆ DBAJMY O CZYSTOŚĆ OTACZAJĄCEGO NAS ŚRODOWISKA NIE WYRZUCAJMY ODPADÓW DO RZEKI CZYSTA WODA JEST PODSTAWĄ ŻYCIA CZŁOWIEKA I PRZYRODY NIE WYCINAJ DRZEW OCZYSZCZALNIE ŚCIEKÓW SĄ POMOCNE W OCHRONIE ŚRODOWISKA Wyświetleń: 2082
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |