Katalog

Jolanta Szlachcic, 2010-09-22
Przemyśl

Język angielski, Konspekty

St Patrick Day

- n +

KONSPEKT LEKCJI

Nauczyciel: Jolanta Szlachcic
Przedmiot: język angielski
Klasa: VI a
Data: 17.03.2008 r.

Temat: St Patrick’s Day – podstawowe informacje o Irlandii.
Cele lekcji: Po zakończeniu lekcji uczeń pamięta:
- symbole Irlandii, stolicę, liczbę ludności, główne wyznania, języki oficjalne, klimat, ustrój, system szkolny,
- postaci: św. Patryk, Mary Mc Alesee,
- daty: 17 marca, 1973;
rozumie:
- pojęcia: hurling, gaelic football, klif, Celtowie,
- różnicę pomiędzy Republiką Irlandii a Irlandia Północną;
potrafi:
- wskazać na mapie Irlandię oraz jej najwyższy szczyt, największą rzekę, najważniejsze ośrodki miejskie,
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi na lekcji.
Pomoce dydaktyczne: - mapa ścienna: Wyspy Brytyjskie
- A.Cremin „Celtowie”, wyd. Wiedza i Życie, Warszawa 2001
- T.Vicary „Ireland”, Oxford University Press, Oxford 2002
- P.Mahe, P.Plisson „!reland”, Octopus Publishing Group, London 2003
- materiały ze stron www: mojairlandia, tpi.poznan, ligon.chorzow

PRZEBIEG LEKCJI:
I. Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel (n.) informuje, że dzisiaj w jednym z krajów europejskich jest obchodzone święto narodowe St Patrick’s Day i zapisuje jego nazwę jako temat lekcji na tablicy. Pyta uczniów (u.) czy wiedzą czyje to święto, czy o nim czytali lub widzieli w telewizji jego obchody. Następnie n. wyjaśnia, że Irlandia jest krajem anglojęzycznym i w związku z tym interesuje nas poznanie jej kultury (podobnie jak Wielkiej Brytanii czy USA) w ramach lekcji języka angielskiego.
II. Prezentacja treści
N. prosi ochotnika o wskazanie na mapie Wysp Brytyjskich terytorium UK (wiedza z klasy IV), a następnie informuje, że pozostała część wysp to interesująca nas Republika Irlandii. Szczególnie podkreśla odróżnienie jej od Irlandii Północnej, która jest częścią UK. Pokazuje położenie stolicy, Dublina, oraz innych, ważnych ośrodków miejskich, najwyższy szczyt z jego wysokością, największą rzekę. Pokazuje też ilustracje charakterystycznych dla irlandzkiego wybrzeża klifów, informuje o klimacie oraz wielkości populacji Irlandii. N. dyktuje uczniom krótką notatkę o geografii Irlandii. Następnie krótko prezentuje historię tego kraju, szerzej omawiając kulturę Celtów oraz żywot św. Patryka i symbolikę trójlistnej koniczyny. U. dowiadują się również o konflikcie z Anglikami, Wielkim Głodzie i masowej emigracji do USA, o relacjach pomiędzy katolikami a protestantami oraz o wejściu Irlandii do UE. U. porównują dzieje Irlandii do Polski (dyskusja). Następnie zapisują informacje o symbolach Irlandii (flaga, godło, symbol roślinny, hymn, patron) oraz ważniejsze informacje o współczesnej Irlandii (ustrój, prezydent, system szkolny, języki oficjalne). N. przedstawia jeszcze ciekawostki o Irlandii: dwa charakterystyczne sporty (hurling i gaelic football), ciekawostki kulinarne, styl tańca irlandzkiego i najsłynniejszy zespół wykonujący ten taniec (ilustracje w książkach), sposób spędzania wolnego czasu.
III. Podsumowanie
U. za pomocą techniki kończenia zdań, przypominają co zapamiętali z lekcji; pokazują na mapie najważniejsze miejsca.
Praca domowa: u. mają w grupach 2-3 osobowych wykonać mapy tematyczne związane z Irlandią (np. sławne postaci, św. Patryk, Celtowie, Dublin, itp.). Mają korzystać z różnych źródeł informacji, książek, czasopism, internetu, broszur turystycznych. Prace uczniów będą prezentowane i omawiane w klasie, a najlepsze powieszone na szkolnej gazetce.

Opracowała: Jolanta Szlachcic, nauczyciel j. angielskiego w ZS w Stubnie
Wyświetleń: 2384


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.